Hoe Loveli 'troepvrije' cosmetica aan de man brengt

Hoe Loveli 'troepvrije' cosmetica aan de man brengt

De ziekte van haar moeder inspireerde Linda Bot tot het ontwikkelen van haar eigen, natuurlijke deodorant. 'Troepvrije' cosmetica blijkt een hit: amper drie jaar na de oprichting van Loveli stevent de kersverse ondernemer af op een omzet van een miljoen euro. Met een succesvolle webshop en de opening van de eerste fysieke winkel is het Nederlandse bedrijf voorlopig nog niet uitgegroeid. "Als Loveli ooit overbodig wordt, heb ik mijn doel bereikt."

Een simpele mix van kokosolie met zuiveringszout, die verrassend goed tegen zweet blijkt te werken: dat recept staat aan de basis van Loveli's eerste natuurlijke cosmeticaproduct. Maar het zaadje werd bijna tien jaar geleden al geplant bij marketeer Linda Bot, toen een arts haar met borstkanker gediagnosticeerde moeder afraadde nog langer deodorant met aluminium te gebruiken. 

Vanaf dat moment ging het balletje rollen?
"Ja, ik was destijds totaal niet op de hoogte van die waarschuwing en vroeg me af: waarom zit er aluminium in deodorant? En waarom zou dat gevaarlijk zijn? Inmiddels weet ik dat de stof je zweetklieren blokkeert, waardoor...

De ziekte van haar moeder inspireerde Linda Bot tot het ontwikkelen van haar eigen, natuurlijke deodorant. 'Troepvrije' cosmetica blijkt een hit: amper drie jaar na de oprichting van Loveli stevent de kersverse ondernemer af op een omzet van een miljoen euro. Met een succesvolle webshop en de opening van de eerste fysieke winkel is het Nederlandse bedrijf voorlopig nog niet uitgegroeid. "Als Loveli ooit overbodig wordt, heb ik mijn doel bereikt."

Een simpele mix van kokosolie met zuiveringszout, die verrassend goed tegen zweet blijkt te werken: dat recept staat aan de basis van Loveli's eerste natuurlijke cosmeticaproduct. Maar het zaadje werd bijna tien jaar geleden al geplant bij marketeer Linda Bot, toen een arts haar met borstkanker gediagnosticeerde moeder afraadde nog langer deodorant met aluminium te gebruiken. 

Vanaf dat moment ging het balletje rollen?
"Ja, ik was destijds totaal niet op de hoogte van die waarschuwing en vroeg me af: waarom zit er aluminium in deodorant? En waarom zou dat gevaarlijk zijn? Inmiddels weet ik dat de stof je zweetklieren blokkeert, waardoor het zo goed werkt. Maar er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat er een gezondheidsrisico aan verbonden is. Zestig procent van wat je op je huid smeert, belandt immers ook in je lichaam. Er is meer hard bewijs nodig, maar tot die tijd denk ik: waarom zou je een risico nemen als het niet hoeft?"

Bestond er tien jaar geleden nog geen aluminiumvrije deodorant?
"Jawel, maar die werkte voor mij niet goed genoeg. Het recept van kokosolie en zuiveringszout deed wel zijn werk, dus besloot ik er een stick van te maken. Na wat experimenteren in mijn eigen keuken kwam ik op een recept waar niet alleen ikzelf blij van werd, maar ook mijn vrienden en familie. Zij vroegen steeds vaker wanneer ik weer een nieuwe lading deodorant ging maken. Daarom dacht ik drie jaar geleden: waarom start ik geen bedrijf? In maart 2016 schreef ik me in bij de KvK en in september won ik de Marie Claire Starters Award. Dankzij de publiciteit die volgde is het heel hard gegaan."

Wat is er in bijna drie jaar tijd veranderd?
"Naast troepvrije deodorant verkopen we nu onder meer een lippenbalsem, een complete face-lijn, een bodyscrub en hebben we een paar producten voor mannen. Het team is flink uitgebreid en onze spullen liggen inmiddels bij 250 verkooppunten in Nederland, maar de webshop loopt nog altijd het best. Dan is er natuurlijk nog de opening van onze eerste eigen winkel in mijn woonplaats Haarlem, begin deze maand. Daar hebben we onder meer een 'refill-bar' tegen een wand van levend mos, waar klanten hun lege sticks en flesjes kunnen bijvullen voor een kleiner bedrag." 

De webshop loopt als een trein, geef je aan. Vanwaar de keuze om ook een fysieke winkel te openen? 
"Veel klanten willen toch de deodorant kunnen ruiken en producten testen voordat ze iets kopen. Daarbij heb je in een fysieke winkel veel directer klantencontact, waar je als retailer zoveel van kunt leren. De klanten en de winkel bieden me enorm veel inspiratie, bijvoorbeeld om nieuwe blogs te schrijven voor onze website, maar ook om nieuwe producten te ontwikkelen."

Kunnen we in de toekomst meer Loveli-winkels verwachten?
"Als de huidige winkel goed loopt, zou ik graag een volgend filiaal openen in Amsterdam. Er zijn nog geen concrete plannen op dat gebied, maar bij mij gaat alles heel snel. Het zou mooi zijn als we dit in 2020 al kunnen realiseren. Wat de rest van Nederland betreft, weet ik niet of het rendabel is om er winkels te openen. Wel denken we eraan om naar andere landen te gaan en daar kantoren te combineren met distributiecentra. We hebben al wat verkooppunten in België en één in Frankrijk, maar moeten nog uitgebreider onderzoeken bij welke landen Loveli het beste past."

Waar ligt nu vooral de focus?
"Natuurlijk willen we onze eerste winkel tot een succes maken, maar tegelijkertijd zie ik het vooral als mijn playground waar ik lekker veel nieuwe producten kan ontwikkelen. Dat is onze voornaamste uitdaging: de cosmetica zo goed mogelijk maken. Daarnaast focussen we ons vooral op de online verkoop. Dankzij de blogs, social media en e-mailmarketing met een persoonlijk accent groeien we als kool."

Waarom slaan Loveli’s producten zo aan, denk je? 
“Volgens mij is de timing perfect. Mensen zijn zich steeds meer bewust van wat ze op hun huid smeren, zoals je dat ook sinds een paar jaar op het gebied van voeding ziet. Daarnaast werken onze deo’s gewoon heel goed, minstens zo goed als de reguliere deodorant die bij de drogist of supermarkt in de schappen ligt. Als het niet goed zou werken, was Loveli nooit zo’n succes geworden.”

Grote merken als Nivea en L'Oréal introduceren ook steeds meer cosmeticaproducten met natuurlijke ingrediënten. Is de concurrentie straks niet te groot?
"Ik vind het heel goed dat er steeds meer natuurlijke producten komen, maar moet er wel bij zeggen dat er daarvan weinig écht natuurlijk zijn. Vaak vervangen fabrikanten een deel van de ingrediënten voor een natuurlijke variant, maar zit er alsnog troep in. Onze cosmetica is wel honderd procent natuurlijk en troepvrij, daarin zijn we onderscheidend. Mochten de grote merken straks ook zulke artikelen lanceren, dan maakt dat Loveli misschien wel overbodig. Maar dan vind ik eigenlijk dat ik mijn doel bereikt heb; het zou de wereld een stuk mooier maken. Ik vind wel weer iets nieuws. Er is nog genoeg om te verbeteren."


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!