Jongere bestelt graag uit buitenland, ondanks milieu

Jongere bestelt graag uit buitenland, ondanks milieu

Tachtig procent van de Nederlandse millennials en Generatie Z shopt graag bij buitenlandse webwinkels, ondanks de gevolgen voor het klimaat. Dat blijkt uit onderzoek van Klarna en creatief bureau Fitzroy onder duizend jongeren in de leeftijd van 18 tot 30 jaar.

Voor het onderzoek werd gekeken naar het koopgedrag van de jongerengeneraties en de rol die duurzaamheid daarin speelt. De gevolgen voor het milieu van het lange transport blijkt weinig jongeren tegen te houden om pakketjes uit het buitenland te bestellen. Wel bleek uit het onderzoek dat de helft van de ondervraagde jongeren eerder een product van een duurzaam merk of duurzame webwinkel koopt. Voor de andere helft maakt dit geen verschil.

Zeventig procent van Generatie Z en 58 procent van de millennials koopt eerder een product dat tweedehands of refurbished is, mits het dezelfde kwaliteit heeft als de nieuwe variant. Bij ongeveer de helft van de jongeren speelt vooral de prijs een grote rol bij de keuze tussen een nieuw of een gebruikt product. Slechts twintig procent geeft aan voor een tweedehandsproduct te kiezen vanwege het milieu.

Reacties 2


A F 15 dec, 11:56

Prachtig, zo bezig zijn en praten over het milieu, en tja nu zijn het weer de jongeren die niet aan het milieu denken omdat ze in het buitenland bestellen. Sorry hoor, maar waar komen als die andere spullen die we hier in Nederland bestellen dan vandaan? Bijna alles wat met electronica, hobby en speelgoed te maken heeft draagt een sticker made in verwegistan, dus wat maakt het uit? En laten we eerlijk blijven, krijgt deze jeugd een beter voorbeeld van ouders en overheden?

Laten we het niet met z'n allen gebeuren? wat doen we tegen de vervuilende industrie en tegen de luchtvaart?

Komop, laten we ophouden met zwartepieten. En als je toch dit soort publicaties doet, moet je je eens afvragen hoe co2 neutraal zo'n onderzoek is


I L 16 dec, 14:08

Het is helemaal niet zo gek dat jongeren vaak in het buitenland dingen bestellen. Doordat Nederland (en de Benelux) zo'n kleine afzetmarkt zijn, is er vaak gebrek aan keuze. Jongeren hebben online een internationaal leven, dus er wordt niet alleen vergeleken met de lokale jongeren, maar ook met jongeren uit andere landen. Als er iets wordt verkocht op Amazon, maar niet op bol.com, dan koop je het toch op Amazon? Het idee dat mensen braaf zullen wachten totdat producten misschien naar Nederland komen is nogal wereldvreemd. Dat doen mensen niet. Daarnaast scheelt het soms honderden euros om iets via Duitsland, de VS or VK te kopen. Je bent gek als je het niet doet. De oplossingen voor dit zijn heel makkelijk; Verdere integratie van de Europese markt, zodat we niet in pietluttige, irrelevante afzetmarkt zitten, die maanden of jaren moet wachten tot een product misschien hierheen komt. Hiernaast ook waterstofmotoren en kernenergiemotoren voor containerschepen. We kunnen heel lang moeilijk doen over de vervuiling van containerschepen, maar internationale handel is gewoon cruciaal voor de wereldeconomie.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!