Tachtig procent van de Nederlandse millennials en Generatie Z shopt graag bij buitenlandse webwinkels, ondanks de gevolgen voor het klimaat. Dat blijkt uit onderzoek van Klarna en creatief bureau Fitzroy onder duizend jongeren in de leeftijd van 18 tot 30 jaar.

Voor het onderzoek werd gekeken naar het koopgedrag van de jongerengeneraties en de rol die duurzaamheid daarin speelt. De gevolgen voor het milieu van het lange transport blijkt weinig jongeren tegen te houden om pakketjes uit het buitenland te bestellen. Wel bleek uit het onderzoek dat de helft van de ondervraagde jongeren eerder een product van een duurzaam merk of duurzame webwinkel koopt. Voor de andere helft maakt dit geen verschil.

Zeventig procent van Generatie Z en 58 procent van de millennials koopt eerder een product dat tweedehands of refurbished is, mits het dezelfde kwaliteit heeft als de nieuwe variant. Bij ongeveer de helft van de jongeren speelt vooral de prijs een grote rol bij de keuze tussen een nieuw of een gebruikt product. Slechts twintig procent geeft aan voor een tweedehandsproduct te kiezen vanwege het milieu.