Een nieuwe startup van de eigenaar van Rituals? Daar wilde iedere RetailTrends-lezer wel meer over weten. Het exclusieve verhaal van Rupert Parker Brady over House of Rituals prijkt bovenaan de lijst met best gelezen artikelen van 2019. Verder veel kommer en kwel (Hudson's Bay, Miller & Monroe, Coolcat), maar ook juist initiatieven tot vernieuwing (Leen Bakker, de winkel van de toekomst) waren populair.
De nieuwe startup van Raymond Cloosterman
Rituals is na negentien jaar een geliefd cosmeticamerk dat financieel gezond is. Geestelijk vader Raymond Cloosterman kan het allang rustiger aan doen, maar rentenieren zit niet in zijn aard. Op de tent passen is ook niets voor de ceo. De ‘Marketeer of the Year 2019’ is volgens eigen zeggen te veel zelf een ‘ondernemer’ die weet hoeveel pijn en moeite het kost om een klant binnen te krijgen. Met ‘House of Rituals’ wil hij nog één keer die onzekerheid gaan beleven, op steenworpafstand van het pand in de Kalverstraat waar het in 2000 allemaal begon.
Dit is (waarschijnlijk) de nieuwe Intertoys-eigenaar
Zo val je bijna 25 jaar onder dezelfde holding, en zo wissel je twee keer binnen anderhalf jaar van eigenaar. Dat scenario lijkt werkelijkheid te worden voor de failliete speelgoedketen Intertoys. Het Portugese Green Swan staat op het punt de Nederlandse winkelformule in te lijven. Wat weten we van deze investeringsmaatschappij?
Miller & Monroe: de beerput gaat open
Bijna twee maanden na het faillissement van Vidrea Retail, het bedrijf achter modeketen Miller & Monroe, publiceren de curatoren hun eerste bevindingen. En die liegen er niet om. Zes cijfers.
De val van Hudson’s Bay: zes oorzaken
Hudson’s Bay opende op 5 september 2017 zijn eerste winkel in Nederland. Bijna exact twee jaar later lijkt het doek gevallen voor de warenhuisketen, waarvan al tijden duidelijk was dat het moeizaam ging. Zes oorzaken van de snelle ondergang.
Vijf redenen waarom stenen winkels winnen
Hans van Tellingen gooit graag met knuppels in het hoenderhok. Ook de titel van zijn nieuwste boek laat aan duidelijkheid niets te wensen over: ‘Waarom stenen winkels winnen (en webwinkels verliezen)’. We lichten er vijf opvallende conclusies uit.
Bol.com vs. Amazon: gaat de strijd nu echt beginnen?
Amazon zoekt steeds nadrukkelijker toenadering tot Nederland, maar met bol.com is hier al een machtig online platform gevestigd. Moet de Ahold Delhaize-dochter Amazon vrezen, of is er ruimte voor twee grote e-commercespelers? Dirk Mulder laat zijn licht schijnen over de ontluikende tweestrijd.
Monden vallen open in de 'winkel van de toekomst'
Future Store Arnhem is nauwelijks een week officieel open als die al wordt overspoeld door aanvragen van bedrijven die er een kijkje willen komen nemen. Er zijn er ook al heel wat geweest. "Vaak staan ze met open mond te kijken", zegt Ger Boersma, een van de initiatiefnemers.
Zie hier het nieuwe winkelconcept van Leen Bakker
Roerig, zo kun je de afgelopen twee jaar voor Leen Bakker wel typeren. De woonwinkelketen is al bijna drie decennia in handen van Blokker Holding, als laatstgenoemde in mei 2017 de ontmanteling van zijn winkelimperium aankondigt. Leen Bakker staat niet lang in de etalage. Binnen twee weken wordt duidelijk dat private equity-partij Gilde Equity Management de formule voor een onbekende som inlijft. Debbie Klein treedt begin 2018 aan als ceo en maakt al snel haar plannen bekend: de cultuur moet veranderen en de omzet verdubbelen.
De toekomst van de fysieke winkel? Excelleer in de executie
Veel bestaande winkels zijn niet aantrekkelijk genoeg voor klanten om daar hun schaarse tijd te besteden. Hoe word je als winkel weer relevant? Olaf Zwijnenburg en Jos Voss geven vijf tips om te excelleren in de executie van een fysieke winkel.
Hoe Kahn ook Coolcat ten onder zag gaan
Na het faillissement van MS Mode ziet Roland Kahn ook ‘zijn’ Coolcat op de fles gaan. Zelfs meerdere kapitaalinjecties bleken niet afdoende om de tienerketen erbovenop te helpen. Waar ging het mis?
Reacties 0