IVM en Consumentenbond: 'Medicijnverkoop bij AH onvoldoende veilig'

IVM en Consumentenbond: 'Medicijnverkoop bij AH onvoldoende veilig'

Het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM) en de Consumentenbond hebben een open brief gestuurd aan minister Bruins over de medicijnverkoop bij Albert Heijn. Volgens de twee partijen zou de manier van geneesmiddelenverkoop ‘onvoldoende veilig’ zijn en leiden tot ‘vermijdbare ziekenhuisopnames of erger’.

In de brief roepen de instanties de minister van Medische Zorg & Sport op om de manier waarop Albert Heijn zijn geneesmiddelen verkoopt te onderzoeken. Ook wil het een heldere definitie uitwerken van wat verantwoorde zorg is. Nu is er geen balie, geen toezicht en geen begeleiding bij Albert Heijn en dat baart het IVM en de Consumentenbond zorgen. 

Albert Heijn zegt als reactie op de brief dat er in vierhonderd winkels van de supermarktketen een tablet aanwezig is bij het geneesmiddelenschap, waarmee klanten meer informatie over de geneesmiddelen kunnen vinden. Bij winkels waar geen tablet is, is 32 uur per week een drogist in de winkel aanwezig. "De Inspectie voor de Gezondheid staat honderd procent achter het gebruik van de tablet", meldt de supermarktketen aan RTL Nieuws. Eerder oordeelde de rechter dat de tablet-drogist niet in strijd is met de Geneesmiddelenwet. 

Reacties

Absurd wat de IVM en de consumentenbond ondernemen.
Zogenaamd in het belang van de consument. Deze actie geeft zo duidelijk aan dat het belang ligt bij apotheken/drogisten. Erik Hemmes

Geplaatst door Erik Hemmes op 10 januari 2020 om 15:50

Alsof ze bij Kruidvat en Etos wel het een en ander weten over medicijnen.
Als je geluk hebt hebt dan is er iemand aanwezig, anders heb je pech.

Het zijn meer discounters met drogisterij artikelen dan drogisterijen.
Dan nog niet te spreken over de grote ( onveilige ) rommel in de winkels van het Kruidvat.

Geplaatst door ikke weet het op 11 januari 2020 om 09:57

Jeetje wat een azijnzeikers bij het IVM en de consumentenbond. Als er drogisten aanwezig zijn in de filialen waar geen tablet hangt, is het toch goed? Bovendien, zo'n tablet geeft voldoende info en mogelijkheid tot contact met deskundige. Wat een gezeur zeg.

Geplaatst door S. Buiter op 12 januari 2020 om 10:26

Laatste nieuws









RetailTrends