Liveblog donderdag: Moeder Ici Paris XL betaalt toch (deels) huur, webshops The Sting en zusterbedrijven offline

Liveblog donderdag: Moeder Ici Paris XL betaalt toch (deels) huur, webshops The Sting en zusterbedrijven offline

In dit liveblog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten

  • Twee derde Nederlandse retail is open
  • Moeder Ici Paris XL-panden gaat toch (deels) huur betalen
  • Merendeel gemeenten verwacht faillissementsgolf
  • Albert Heijn deelt cadeaubonnen uit
  • Webshops The Sting en zusterbedrijven offline
  • Dip voor etenbestelsite Takeaway in maart
  • Kitty Koelemeijer: 'Uitstel uitverkoop slecht voor winkeliers'
  • Bouwmarkten maken samen tv-spot

16.30 We sluiten dit liveblog. Tot morgen!

16.30 Locatus: Twee derde van de Nederlandse retail is open
Onderzoeksbureau Locatus dook in het aantal retailers dat momenteel nog zijn deuren geopend heeft en belde 1800 winkelketens (lees: 51 duizend winkels) na. Uitkomst: meer dan tachtig procent van de ketens is geopend, en ongeveer twee derde van de zelfstandige ondernemers is geopend. Gemiddeld komt dat uit op een twee derde van de winkeliers die ondanks de coronacrisis open is. Lees alle bevindingen uit het onderzoek hier

16.15 Verkoopjevordering.nl wil pandeigenaren helpen
Het platform Verkoopjevordering.nl wil pandeigenaren helpen die momenteel geen huur ontvangen van de retailers aan wie ze hun panden verhuren. "Veel vastgoedeigenaren zitten op dit moment in een lastig parket met huurders die zeggen hun huur niet meer te kunnen of willen betalen. Aan de ene kant willen ze hun huurder niet kwijt, maar aan de andere kant hebben ze ook hun vaste lasten en rekeningen. De drempel om juridische stappen te nemen is hoog, want het gaat gepaard met emoties en de angst voor hoogoplopende juridische kosten. Een rechtszaak kan al snel in de tienduizenden euro’s lopen", aldus oprichters Rob de Haan en Sander Meijers. Via het platform kunnen vastgoedeigenaren hun vordering verkopen of een juridische procedure laten financieren, twee mogelijkheden die relatief nieuw zijn 'in vastgoedland', meldt VastgoedJournaal.

15.50 Duurzaam modemerk Rhumaa failliet
Het Nederlandse modemerk Rhumaa heeft vorige week faillissement aangevraagd bij de rechtbank. Door de huidige situatie en de maatregelen rondom het coronavirus was het duurzame merk genoodzaakt om er per direct mee te stoppen. "De achterliggende vijf jaar hebben mijn team en ik met ongelofelijk veel passie, plezier en energie aan Rhumaa gewerkt en zijn wij iedereen die hier onderdeel van is geweest en ons gevolgd heeft heel erg dankbaar dat wij samen dit mooie avontuur hebben hebben kunnen beleven", aldus ceo en oprichter Daniel Beernink. Rhumaa combineerde duurzame fashion met persoonlijke verhalen van kunstenaars uit Zuid-Afrika. 

15.30 Er wordt (deels) weer huur betaald voor Ici Paris XL-panden
A.S. Watson gaat toch gedeeltelijk huur betalen voor de panden van zijn dochteronderneming Ici Paris XL. Dat meldt RTL Z. Het Chinese concern kreeg een storm van kritiek over zich heen van de verhuurdes toen het vorige week meldde geen huur meer voor zijn winkels te betalen door de coronacrisis. Nu wil het in gesprek gaan met de verhuurdres en heeft A.S. Watson het voorstel om de helft van de huur te betalen, de andere helft wordt opgeschort. Het is nog niet duidelijk of de verhuurders hiermee akkoord gaan. 

15.10 Délifrance-vestigingen trakteren vitale beroepen op lunch
Verschillende lunchzaken van Délifrance hebben instanties met een vitaal beroep getrakteerd op lunch. Zo werd onder meer door Délifrance Maastricht het personeel van het UMC+ van lunch voorzien en ook werden medewerkers van het St Jansdal Ziekenhuis in Hardenwijk getrakteerd op belegde broodjes. "Deze mensen houden het land draaiende. Het is fijn om op deze manier iets terug te kunnen doen en ze een hart onder de riem te steken", aldus Wilbert Graveland van Délifrance Reeuwijk, die onder meer de plaatselijke brandweer en basisschool van een lunch voorzag. Niet alleen doet de broodjesketen zo iets goeds voor de medemens, ook helpt het om de voedselverspilling terug te dringen die door het coronavirus ontstaat.

14.45 Merendeel gemeenten verwacht faillissementgolf in de winkelstraten
Tachtig procent van de gemeenten verwacht een toename van faillissementen van winkels en horecagelegenheden in de binnensteden. Dat blijkt uit een onderzoek van Stec Groep. "Het is een zware tijd voor ondernemers en vastgoedeigenaren in centra, maar ook voor de hele keten daaromheen. De huidige marktomstandigheden kunnen leiden tot een leegstandsgolf in centra. Verwachtingen van gemeenten onderstrepen dat beeld", zegt Martijn Exterkate, adviseur retail bij Stec Groep. Het advies van gemeenten is om in te zetten op lokale samenwerking met andere ondernemers, zoals het initiëren en uitbouwen van lokale online platforms. Ook adviseren zij gebruik te maken van de regeling van het Rijk. 

14.30 Ook winkels Mall of the Netherlands weer mondjesmaat open
Voorzichtig aan openen ook de eerste winkels in Mall of the Netherlands in Leidschendam weer hun deuren. Daarbij worden wel de richtlijnen van het RIVM in acht genomen, dat meldt het Voorburgs Dagblad. Het was afgelopen weken stil in het nieuwe winkelcentrum. Met het oog op de paasdagen hoopt het winkelcentrum dat bezoekers Mall of the Netherlands weer weten te vinden. 

13.55 Only for Men biedt stylingadvies nu ook digitaal aan
Het is vanaf april mogelijk om bij Only for Men niet alleen in de winkel, maar ook digitaal persoonlijk stylingadvies te krijgen. Via een videocall met een modeadviseur naar keuze kan de retailer op deze manier toch zijn persoonlijke service verlenen. Een afspraak is te maken via de afspraakmodule op de website. 

13.30 Dior lanceert eerste 3D-winkel
Nu fysiek winkelen niet mogelijk is, gooit luxemerk Dior het over een andere boeg. Het merk lanceert een 3D-winkel, die bijna identiek is aan de winkel in Parijs op de Champs-Élysées, meldt Vogue. In de virtuele winkel vind je allerlei informatie over de diverse parfums en andere producten, die je vervolgens simpel kunt afrekenen. De winkel is sinds eind februari open en het interieur wordt zes keer per jaar onder handen genomen.

13.15 Tommy Hilfiger komt naar je toe

12.45 Op deze momenten kun je het beste boodschappen doen
De mobiele portemonnee-app Stocard heeft inzichtelijk gemaakt op welke momenten je het beste boodschappen kan doen gedurende de coronacrisis. Ook laat het bedrijf zien wat de meest rustige tijden zijn om naar de supermarkt te gaan. 

12.10 Schoenenmerk TOMS gaat doneren
TOMS geeft een derde van zijn nettowinst aan het Global Giving Fund, een tak van de organisatie Giving Partners die is opgericht om de strijd tegen het coronavirus aan te gaan. Het schoenenmerk doneert voor elke drie euro dat het verdient, één euro aan het goede doel. “TOMS is altijd bezig geweest met het verbeteren van levens. Die missie is elke dag belangrijk voor ons en onze gemeenschap. Nu, meer dan ooit, zijn we vereerd om toe te passen wat we de afgelopen 14 jaar hebben geleerd om deze wereldwijde gezondheidscrisis aan te pakken", zegt Amy Smith, chief giving officer van TOMS.

11.45 Jongeren shoppen in quarantaine tachtig procent meer online
Uit data van de website Winkelstraat.nl blijkt dat jongeren tijdens de coronacrisis tachtig procent meer online shoppen dan normaal. Vooral nieuwe T-shirts, sneakers en zomerjassen zijn populair. Daar geven jongeren gemiddeld zo'n tweehonderd euro per week aan uit, alsof ze zich klaarmaken voor het moment dat iedereen weer ongestoord naar buiten kan en mag. 

11.30 Seksspeeltjes ongekend populair
Webshop EasyToys verkoopt tijdens de coronacrisis veel meer seksspeeltjes en aanverwanten dan anders, meldt moederbedrijf EDC Retail. "Elke dag komen nu 1800 tot 2000 extra bestellingen binnen", zegt directeur Eric Idema. "Normaal gesproken zien we in maart en april dalende bestedingen." De omzetgroei is volgens hem gemiddeld 94 procent, met een uitschieter van 162 procent. In het magazijn in Veendam wordt door drie ploegen 24/7 gewerkt om de orders te verwerken. Vibrators zijn het populairst, maar vooral de verkoop van condooms en glijmiddel neemt toe.

11.10 Bouwmarkten trekken samen op
De bouwmarkten in Nederland hebben een gezamenlijke campagne gelanceerd. "Daarmee laten we zien wat nodig is om verantwoord te kunnen blijven klussen: solidariteit", zegt voorzitter Harm-Jan Stoter van branchevereniging VWDHZ. Het motto is 'samen klaren we deze klus'. De basis is een tv-spot, waarin medewerkers van alle ketens en ook klussers zijn te zien. Volgens de branchevereniging is het voor het eerst dat de bouwmarkten samen optrekken. De bouwmarkten in Nederland zijn open, maar hebben wel allerlei veiligheidsmaatregelen genomen.

Een van de twee versies:


10.45 Webshops The Sting en zusterbedrijven offline
De webshop van kledingketen The Sting is tot 1 mei uit de lucht. Ook bij zusterbedrijven Costes, Distrikt Nørrebro en Cotton Club kan tijdelijk niets besteld worden. De modewinkels hielden online grote kortingsacties maar konden naar eigen zeggen de drukte die daardoor ontstond niet aan. Om de bestellingen te kunnen leveren worden de items nu uit de winkels gehaald. Die winkels zijn wegens de coronacrisis gesloten.

10.30 Albert Heijn geeft personeel cadeaubon voor Pasen
Supermarktketen Albert Heijn geeft al zijn medewerkers voor Pasen een cadeaubon van 25 euro. Dat meldt ceo Marit van Egmond in een brief aan het personeel. De cadeaubon is te besteden bij bol.com, Etos, Albert Heijn of Gall&Gall. In de brief zegt Van Egmond trots te zijn op de inzet en betrokkenheid van de Albert Heijn-medewerkers gedurende deze coronacrisis. 

10.15 Marktplaats biedt #coronahulp
Mensen die hun hond niet meer kunnen uitlaten of zelf niet meer de mogelijkheid hebben om boodschappen te doen, kunnen dat vanaf nu kenbaar maken via een advertentie op Marktplaats. Dat kun je doen door een advertentie te plaatsen met in de kop #coronahulp. Ook mensen die juist hulp aan willen bieden, kunnen dat via het platform doen.

 

10.00 Staatssecretaris Mona Keijzer breidt maatregelen uit
 

09.45 Ook Takeaway heeft last van coronacrisis
Etenbestelsite Takeaway zag een dip in het aantal bestellingen dat er gedaan werd in maart. Dat kwam onder meer doordat veel restaurants gesloten waren en ook op veel kantoren geen lunch meer bezorgd hoefde te worden. Doordat veel restaurants zijn gaan bezorgen, veerde het aantal bestellingen eind maart wel weer op. "We zijn een van de weinige, bevoorrechte bedrijven die slechts beperkt geraakt worden door de crisis", zegt oprichter Jitse Groen.

09.30 Verkopen dalen bij McDonald's, vooruitblik 2020 geschrapt. 
Door de coronacrisis heeft fastfoodketen McDonald's een slechtere omzet gedraaid in het eerste kwartaal van 2020. Zelfs de restaurants die een jaar geleden ook al open waren, hebben te maken met dalende verkopen. De omzet van die winkels viel 3,4 procent lager uit, terwijl eind februari nog een plus van 7,2 procent in de boeken stond. Wereldwijd is nog driekwart van de McDonald's vestigingen open. De fastfoodketen koos ver verder voor om zijn verwachtingen voor 2020 te schrappen.

09.15 Deze winkels van moederbedrijf Bestseller gaan vandaag weer open
Bestseller, het moederbedrijf van onder meer Jack & Jones, Vero Moda en Vila, opent donderdag een groot gedeelte van zijn winkels. Het gaat om deze vestigingen:

  • Jack&Jones: 46 van de 63 winkels
  • Vero Moda: 61 van de 75 winkels
  • Vila: 37 van de 42 winkels
  • Pieces: 16 van de 17 winkels
  • Name It: 3 van de 18 winkels.

"De keuze om niet alle winkels te openen heeft onder meer te maken met de grootte van de winkelpanden en de locaties en bereikbaarheid van de winkels", laat een woordvoerster van het modeconcern weten. 

09.00 Omzet supermarkten (weer) iets gedaald
Onderzoeksbureau Nielsen meldt dat de omzet van de supermarkten afgelopen week (van 30 maart tot 5 april) met 1,6 procent gedaald is ten opzichte van de week daarvoor. Indien je vorige week vergelijkt met diezelfde week in 2019 dan is er nog steeds een omzetstijging van 7,1 procent zichtbaar. 

08.45 Pakketbezorgers PostNL eisen hoger uurtarief
Het zijn drukke tijden voor pakketbezorgers bij PostNL. Door de coronacrisis bestellen mensen meer online en draait de pakketdienst overuren. Daarom wil de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) de extra bezorgtijd die het contactloos betalen vergt vergoed krijgen en de vereniging wil een hoger uurtarief voor de pakketbezorgers. Uiterlijk maandag moet er van de BVPD een 'eerlijk aanbod' op tafel liggen, anders stapt de organisatie naar de rechter. 

08.30 'Het uitstellen van de uitverkoop is een strop voor winkeliers'
Dat zegt hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer tegen de Telegraaf. "We kopen al veel minder dan normaal, want er zijn geen feestjes waarvoor we iets nieuws willen hebben. Als je dan ook nog wacht met korting geven,d an hebben winkels nog langer minder omzet", stelt de hoogleraar. Minister Wiebes en staatssecretaris Keijzer zijn echter enthousiast over het voorstel van de winkeliers om de uitverkoop uit te stellen tot 1 juli. Het kabinet wil kijken hoe dit initiatief te stimuleren, wellicht door brancheverenigingen in te schakelen.

Lees hier het liveblog van woensdag.

Reacties 2


Johan Bos 10 apr, 01:27

Arnold, je hebt het mooi geformuleerd. Ik kan me hier compleet in vinden. Het is al tijden een doorn in het oog van de "kleinere" modeondernemers dat er zo vroeg wordt begonnen met opruimen. Sale begint al half in het seizoen. Consumenten weten het ook niet meer en verklaren de modewinkels voor gek. Inkoop op een later moment zou ook een uitkomst zijn. Er wordt zoveel geproduceerd dat de modewinkels vol geduwd worden. De consument krijgt het vervolgens ook weer in de strot gedrukt en de fabrieken blijven maar produceren. Het is goed dat hier eens goed naar gekeken gaat worden. Dit is een uitgelezen moment om dingen te veranderen. Fabrieken liggen stil, en kunnen daardoor ook niet eerder leveren. We wachten af wat de gesprekken gaan brengen.


Arnold Perizonius 9 apr, 13:25

De UITVERKOOP is een gedrocht met helaas inmiddels een bijna permanent karakter. Geinitieerd door de grote ketens en warenhuizen, waar retailen toch al veel meer op financieel management is gaan lijken, wordt de consument "gedwongen" tegen lage(re) prijzen te kopen. De verschuiving van seizoenen is een van de wanhopige ontwikkelingen om maar eerder en sneller van de veel te grote berg ingekochte goederen af te zijn. Een voorbeeld; winterjassen die in augustus geleverd worden en na de Kerst in de uitverkoop gaan, terwijl de eerste kou zo'n beetje eind januari om de hoek komt kijken. Maar ja dan moeten de t-shirts en bermuda's al weer in de winkel gehangen worden. Het wordt echt tijd om anders te gaan denken, beter voor de business (verkopen at full price is echt het beste voor je onderneming) en per saldo ook beter voor de planeet - we stappen af van veel te veel goederen geforceerd door het retail kanaal te duwen.
Het zal wel niet lukken maar een (verplicht?) uitstel van de uitverkoop en dan maar gelijk definitief zou een zegen voor de detailhandel zijn. vergeet overigens de on line retailers niet te betrekken in zo'n maatregel.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!