Yoghurt Barn schrapt extraatjes en verhoogt prijzen

Yoghurt Barn schrapt extraatjes en verhoogt prijzen

Yoghurt Barn ziet zich genoodzaakt na heropening zijn prijzen te verhogen. Ook worden nice to haves als kranten, bloemen en kaarsen op tafel per direct geschrapt. “We moeten uit elke euro het maximale rendement halen”, zegt oprichter Wouter Staal tegenover RetailTrends.

Het weghalen van kranten, bloemen en kaarsen bespaart Yoghurt Barn 35 duizend euro per jaar. Over het eventueel sluiten van vestigingen of schrappen van banen zegt hij ‘alle scenario’s te overwegen’. Ook voor de omgang met gasten kunnen er gevolgen zijn. “Een student of zzp’er die een hele dag op één kop koffie een tafeltje bezet houdt was al heel duur, nu kan het gewoon niet meer.” 

Yoghurt Barn sloot op 15 maart de deuren, enkele uren voordat op last van de overheid alle horecagelegenheden op slot moesten. Staal omschrijft de situatie als nijpend. “Maar we zijn een gezond bedrijf en ik ben ervan overtuigd dat we overleven.” Dat zal wel gepaard gaan met het aantrekken van extra schulden. Hoe hoog die wordt, hangt af van de eventuele extra steunmaatregelen die nog volgen. 

Staal wijst erop dat de loonkosten, waarvoor nu een dekkingsregeling tot negentig procent is, maar een derde van de totale kosten bedragen. Daarnaast zegt hij dat de BMKB-regeling van de banken, waardoor ondernemers goedkoper kunnen lenen, ook niet alles oplost. Die lening moet namelijk volgend jaar in vijf kwartalen worden terugbetaald. “Wij kunnen straks best tien procent van onze omzet aan extra schulden hebben, zo’n vijf ton. Dat betekent in 2021 een ton per kwartaal aflossen. Die marges hebben wij niet, dat is onmogelijk.” Lees op RetailTrends hoe retailers omgaan met een mogelijke anderhalvemetereconomie.

Reacties 2


Jeroen Cloosterman 14 apr, 18:09

Helemaal eens met Reinder, zo wil je toch niet zelf naar buiten treden? Denk dat bedrijven straks juist alles op alles moeten zetten om hun vaste klanten te positief te verwelkomen, en daar een feestje van moeten maken, dat doe je niet door de prijzen te verhogen en zaken te schrappen. En als je dat al doet (wat niet slim is), zou ik dat zeker niet zo roepen.

Overigens verbaast me ook dat Yoghurt Barn niet aan bezorging doet, ook een gemiste kans m.i..


Reinder Koornstra 14 apr, 15:08

Allemaal verklaarbaar maar wat blijft er zo over van de merkbeleving? Je redt het een paar weken langer, maar zeker je vaste klanten, degenen die je echt door deze ellende heen helpen, zullen bitter teleurgesteld zijn! Nee, dit is niet wat ik een ‘gezond bedrijf’ zou noemen!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!