Bol.com, Albert Heijn en Kruidvat zijn opnieuw de sterkste retailmerken van Nederland. IKEA en Action maken de top vijf compleet, wat voor de woonwarenhuisketen de hoogste positie tot dusver betekent. Dat blijkt uit de zesde editie van het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Consultancy.

Bol.com voert de lijst al vanaf de start in 2015 aan. Ook Albert Heijn (2) en Kruidvat (3) staan al jaren op hun positie. Action stond de afgelopen twee edities nog vierde, maar zakt nu een plekje. IKEA daarentegen stijgt van de zesde naar de vierde plaats. De woonwarenhuisketen stond bij eerdere edities al eens vijfde, maar nooit hoger.

Blokker staat nog net in de top tien. De huishoudketen zakt een plekje en zet zo een gestaag dalende lijn sinds 2015 voort. In 2015 en 2016 stond de retailer nog achtste. Buiten de top tien maakt Wehkamp de opvallendste daling door, van de 23ste naar de 31ste plek. Picnic is de grootste stijger: van 85 naar 74. De in 2015 opgerichte online supermarkt stond vorig jaar voor het eerst in de top 100.

Het Retail Merkenonderzoek legt de honderd qua omzet honderd grootste retailmerken op veertig factoren langs de meetlat. Die vallen allemaal onder de zeven hoofdfactoren: merkkracht, merkpersoonlijkheid, merkprestatie, aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Op RetailTrends geven we meer duiding bij het Retail Merkenonderzoek en vind je de gehele top honderd, inclusief de posities van voorgaande jaren.