Bol.com blijft sterkste merk, IKEA terug in top vijf 

Bol.com blijft sterkste merk, IKEA terug in top vijf 

Bol.com, Albert Heijn en Kruidvat zijn opnieuw de sterkste retailmerken van Nederland. IKEA en Action maken de top vijf compleet, wat voor de woonwarenhuisketen de hoogste positie tot dusver betekent. Dat blijkt uit de zesde editie van het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Consultancy.

Bol.com voert de lijst al vanaf de start in 2015 aan. Ook Albert Heijn (2) en Kruidvat (3) staan al jaren op hun positie. Action stond de afgelopen twee edities nog vierde, maar zakt nu een plekje. IKEA daarentegen stijgt van de zesde naar de vierde plaats. De woonwarenhuisketen stond bij eerdere edities al eens vijfde, maar nooit hoger.

Blokker staat nog net in de top tien. De huishoudketen zakt een plekje en zet zo een gestaag dalende lijn sinds 2015 voort. In 2015 en 2016 stond de retailer nog achtste. Buiten de top tien maakt Wehkamp de opvallendste daling door, van de 23ste naar de 31ste plek. Picnic is de grootste stijger: van 85 naar 74. De in 2015 opgerichte online supermarkt stond vorig jaar voor het eerst in de top 100.

Het Retail Merkenonderzoek legt de honderd qua omzet honderd grootste retailmerken op veertig factoren langs de meetlat. Die vallen allemaal onder de zeven hoofdfactoren: merkkracht, merkpersoonlijkheid, merkprestatie, aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Op RetailTrends geven we meer duiding bij het Retail Merkenonderzoek en vind je de gehele top honderd, inclusief de posities van voorgaande jaren.


 

Reacties

Natuurlijk Bol.com! Dit is de winkel van en voor ons allemaal.

Geplaatst door Jacky Bogie op 15 april 2020 om 10:35

Bestel nooit wat bij Bol.com

Geplaatst door Mona Brennerink op 15 april 2020 om 11:50

bol.com heeft sinds 8 april problemen met verzending van pakketten voor zijn partners naar België via DPD. Er zijn geen verzendlabels beschikbaar.
Voor de partners is dit een strop en er is geen alternatieve vervoerder aanwezig. Verzending rechtstreeks via DPD is wel mogelijk, maar kostbaar. DPD gebruikt schijnbaar bol.com alleen wanneer ze voldoende ruimte in hun logistiek hebben. Wordt tijd dat bol.com een extra vervoerder aanbiedt voor Belgie. bol.com geeft geen


tekst van de (ver)storing op het partnerplatform :
De afgelopen tijd zijn er verschillende problemen ontstaan bij het bevestigen van bestellingen met een ‘Voordelig verzenden via bol.com’ DPD-verzendlabel. Zo heeft er een aantal technische incidenten plaatsgevonden waardoor jij mogelijk foutmeldingen ontvangt bij het aanmaken van DPD-verzendlabels.

Minder DPD-verzendlabels beschikbaar
Daarnaast staat er, door het grote aantal verzendingen, veel druk op het netwerk van DPD. Pakketten worden met vertraging verwerkt en uitgeleverd. Om de druk op het logistieke netwerk van DPD te verlichten wordt er vanaf nu door DPD een aanzienlijk lager aantal DPD-verzendlabels geleverd voor zendingen binnen Nederland en zendingen van Nederland naar België.

Dit zorgt ervoor dat de vraag groter is dan het aanbod. Dit heeft mogelijk ook impact voor jou, want dit betekent dat er slechts een beperkt aantal bestellingen met een DPD-verzendlabel kan worden bevestigd. Wanneer de maximale capaciteit is bereikt, zal het niet meer mogelijk zijn om een DPD-verzendlabel aan te maken in je verkoopaccount.

We vragen je het volgende te doen
We begrijpen dat een situatie als deze problemen kan opleveren voor jouw verzendingen. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen willen we je vragen het volgende te doen:

Stap indien mogelijk over naar een andere vervoerder.
Voor zendingen binnen Nederland willen we je vragen om gebruik te maken van DHL of PostNL. Op die manier blijven de DPD-zegels beter beschikbaar voor het traject van Nederland naar België – daar waar ze het meest nodig zijn.
Maak je gebruik van DPD-verzendzegels, verruim je leverbelofte dan met minimaal twee dagen. Op deze manier ontstaat er meer ruimte voor het behandelen en verzenden van je pakketten. Dit advies geldt, door de grote druk op het logistieke netwerk van DPD, ook wanneer je buiten bol.com om DPD-verzendlabels gebruikt.
Indien er geen DPD-verzendlabel aangemaakt kan worden en je leverbelofte langer wachten niet toelaat, dan dien je gebruik te maken van een andere verzendwijze. Als verkopende partij blijf jij verantwoordelijk voor het behalen van de leverbelofte richting de klant. Daarom vragen we je hierin de nodige aanpassingen te doen.
Beperken financiële gevolgen
Hoewel we begrijpen dat het een enorm lastige situatie in een eveneens lastige tijd is, gaan we ervan uit dat je als partner zo betrouwbaar mogelijk probeert te zijn voor klanten en een realistische leverbelofte hanteert. Daarnaast kunnen we, ondanks de vervelende gevolgen die je hierdoor ervaart, helaas niet overgaan tot financiële compensatie. Door bovenstaande punten te volgen blijven eventuele financiële gevolgen hopelijk ook zo veel mogelijk beperkt.

Alle updates worden hier gedeeld
Tenslotte willen we je vragen om het contact met Partnerservice omtrent deze situatie te beperken. Het is erg druk bij Partnerservice en onze Partnerspecialisten doen er alles aan om je zo goed mogelijk te helpen. Echter wordt alle informatie die bij ons bekend is over de verzending via DPD direct hier op het Partnerplatform geplaatst. Via de telefoon kunnen we je dus helaas niet meer vertellen dan hier staat. We hopen op je begrip en hopen dat deze storingen snel verholpen zijn.

Geplaatst door verkoper partnerplatform bol.com op 16 april 2020 om 14:17

Externe partners van de BOL sluiten hun Belgie winkels door niet meer beschikbaar zijn van DPD verzendetiketten. Volgens BOL zijn ze beperkt beschikbaar, maar ik kan ze al 2 dagen niet bemachtigen. Schandalig dat de BOL dit zo lang laat door etteren. Financiele compensatie geven ze niet. Wat gebeurt er dan met de strategie om een grote online speler in Belgie te worden. Hopelijk kan een journalist hier eens induiken.

Geplaatst door Dirk Bielen op 23 april 2020 om 13:10