Liveblog vrijdag: Modebranche wil miljard aan overbruggingskrediet, Dirk verkoopt 110 duizend bossen tulpen

Liveblog vrijdag: Modebranche wil miljard aan overbruggingskrediet, Dirk verkoopt 110 duizend bossen tulpen

In dit liveblog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten:

  • Modebranche vraagt overbruggingskrediet van miljard euro
  • Verhuurder vraagt faillissement Hunkemöller aan
  • 'Geen coronabonus voor winkelpersoneel'
  • Dirk verkoopt 110 duizend bossen tulpen
  • Voedingsspeciaalzaken en slijteren profiteren van sluiting horeca
  • Piek bij pakketverzending op dinsdag na Pasen

16.30 We sluiten het liveblog. Fijn weekend.

16.20 Dirk verkoopt 110 duizend bossen tulpen
De oproep van supermarktketen Dirk van den Broek om tulpen te kopen, was niet aan dovemansoren gericht. Er zijn vorige week 110 duizend bossen verkocht, meldt Voedselbanken Nederland. Die organisatie houdt 55 duizend euro aan de actie over, waarmee elfduizend pakketten kunnen worden samengesteld. Dirk kocht de tulpen op bij zijn telers om hen in deze moeilijke tijd te helpen.

16.00 Modebranche vraagt overbruggingskrediet van miljard euro
Fashionretailers en -leveranciers hebben behoefte aan overbruggingskredieten ter grootte van een miljard euro. Diverse brancheorganisaties pleiten daarvoor in een brief aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Het geld is volgens hen nodig voor de financiering van nog te leveren zomercollecties en het uitleveren van de herfst- en wintercollecties.

"Als nieuwe collecties vanwege financieringsproblemen niet kunnen worden geleverd, kan straks het nieuwe modeseizoen niet van start gaan", meldt INretail, de grootste brancheorganisatie in non-food. De retailers houden rekening met een enorm margeverlies voor dit en komend seizoen. "De oproep van de overheid om thuis te blijven plus de anderhalvemetereconomie maakt ondernemen volgens het normale businessmodel namelijk onmogelijk."

15.30 Hamstergedrag gunstig voor Procter & Gamble
Procter & Gamble, bekend van onder meer Pampers, Ariel, Always, Braun en Gillette, profiteert van het hamstergedrag in supermarkten. De omzet viel in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar vijf procent hoger uit dan een jaar geleden en kwam uit op 17,2 miljard dollar.

15.00 'Heropen winkels in België op 3 mei'
In België mogen bouwmarkten en tuincentra vanaf zaterdag weer open, maar de zogenoemde niet-essentiële winkels zijn nog steeds dicht. Dat is tegen het zere been van Wouter Torfs, ceo van Schoenen Torfs. Hij roept de overheid op om de winkels op 3 mei weer te openen. "Anders dreigen er catastrofes", zei hij tijdens een webinar van Gondola. Door diverse maatregelen te nemen, zoals een maximumaantal bezoekers, kunnen winkels volgens Torfs prima weer open.

14.00 'Binnensteden herontwikkelen nu nog belangrijker'
Dankzij de coronacrisis is de noodzaak nog groter geworden om binnensteden te herontwikkelen. Dat zegt docent retailmarketing Rob Brand van de opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement aan de Fontys Hogeschool Economie en Communicatie. "Dan heb je het onder andere over meer horeca en meer woningen. Binnensteden moeten kleiner en compacter worden met meer kansen voor diensten aan de ene kant en woningen aan de andere kant."

13.20 Decathlon en Franprix bundelen krachten
Sportretailer Decathlon werkt tijdelijk samen met de Franse supermarktketen Franprix. In zeventig winkels in de regio Île-de-France komen vijf soorten producten te liggen waarmee de aan huis gekluisterde inwoners toch fit kunnen blijven. Het gaat onder meer om matjes, gewichten en springtouw. In België liggen Decathlon-artikelen in enkele Delhaize-supermarkten.

12.45 Piek bij pakketverzending op dinsdag na Pasen
De dinsdag na Pasen werden er 175 procent meer pakketjes verzonden dan op de dinsdag voor de coronamaatregelen. Dat meldt softwarebedrijf Sendcloud, logistiek platform voor e-commercebedrijven. Deze dag, 14 april, was tot nu toe de drukste dag van het jaar. Het aantal onlinebestellingen overstijgt zelfs die van Black Friday, normaal de drukste dag. "Als we de week voor de coronamaatregelen vergelijken met de daarop volgende weken, zien we nu een stijging van meer dan negentig procent", zegt ceo en medeoprichter Rob van den Heuvel.

11.50 Pinbetalingen vaker contactloos
Steeds meer consumenten kiezen bij pinbetalingen voor contactloos, ziet ING. Ze vinden het veiliger en de limieten voor contactloos zijn ook verhoogd.

11.30 Omzet LVMH 15 procent lager
Luxeconcern LVMH, waar onder meer Louis Vuitton en Christian Dior onder vallen, zag zijn omzet in het eerste kwartaal met vijftien procent afnemen. De omzet kwam uit op 10,6 miljard euro. De meeste winkels en productielocaties zijn door de coronacrisis gesloten. Online namen de verkopen toe. Bestuursvoorzitter en ceo Bernard Arnault ziet af van zijn salaris over april en mei. Ook zegt hij 'non' tegen de variabele beloning over 2020. Dat geldt ook voor de andere topmanagers. LVMH verwacht vanaf mei of juni een voorzichtig herstel.

10.30 Slijterijen profiteren van 'thuisborrels'
Slijterijen profiteerden tijdens Pasen van de 'thuisborrels' als gevolg van de gesloten horeca. De omzet van drankwinkels steeg vorige week met bijna veertig procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. 

10.00 Zoete verrassing voor zorghelden
Door het hele land worden zorgverleners in het zonnetje gezet. Bagels & Beans deed dat in Nieuwegein, waar medewerkers van het St. Antonius Ziekenhuis werden getrakteerd op de blonde variant van de brownie en op cheesecake. Ook de politie in Utrecht kreeg wat lekkernijen. Het grootste deel van de blondies en cheesecakes ging naar de voedselbank.

9.30 Voedingsspeciaalzaken profiteren van sluiting horeca
Voedingsspeciaalzaken zagen hun omzet de afgelopen weken flink toenemen. Dat blijkt uit een rapport van ABN Amro. "Mede omdat veel mensen nu thuiswerken herontdekken ze de voedingsspeciaalzaak in de buurt, mogelijk aangemoedigd door het idee om lokale middenstanders te steunen", zegt de bank. 

9.00 Coolblue levert mondmaskers voor zorgpersoneel
De website Hulptroepen.nu is in de lucht. Op deze site (zonder winstoogmerk) kunnen zorgverleners mondmaskers bestelllen. 'Vandaag besteld, overmorgen in huis'. Coolblue stelt magazijnen, bezorgers en de webshop beschikbaar. "Trots dat we hebben kunnen helpen", zegt topman Pieter Zwart op LinkedIN.

8.30 'Geen coronabonus voor winkelpersoneel'
Een coronabonus voor het winkelpersoneel zit er niet in, blijkt uit een kleine rondgang van het AD. De vakbonden pleiten ervoor omdat het werk nu extra zwaar is, maar diverse ketens zeggen dat het niet kan. "Dat laat onze financiële positie niet toe", zegt de woordvoerster van HEMA. Medewerkers van Kruidvat krijgen rond Koningsdag wel een cadeautje, maar geen bonus. Vakbond CNV wil graag 500 euro netto voor supermarktpersoneel. Een belachelijk voorstel, zegt directeur Patricia Hoogstraten van het Vakcentrum voor zelfstandig retailondernemers. "Sommige winkels kunnen hierdoor zelfs failliet gaan."

8.15 Verhuurder vraagt faillissement Hunkemöller aan
De Haagse verhuurder Gerard Paagman heeft bij de rechtbank het faillissement van Hunkemöller aangevraagd. Hij is verbolgen over de eenzijdige beslissing van de winkelketen om voorlopig geen huur meer te betalen vanwege de coronacrisis. Hunkemöller heeft een huurachterstand van 4498,34 euro bij Paagman, zegt hij tegen het FD. Hij gebruikt het middel om Hunkemöller weer aan de onderhandelingstafel te krijgen. Hij is niet daadwerkelijk uit op een faillissement, zegt zijn advocaat. "Hunkemöller laat hem geen andere keus met haar onfatsoenlijke en juridisch onhoudbare opstelling." Paagman stapte eerder deze week al naar de voorzieningenrechter om ontruiming van zijn pand te vorderen. Hunkemöller laat weten zeshonderd huurbazen te hebben en met hen allemaal in overleg te zijn.

Lees hier het liveblog van donderdag.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!