Red je Boeketje: 'We zijn binnen een maand een van de grootste bloemisten van Nederland geworden'

Red je Boeketje: 'We zijn binnen een maand een van de grootste bloemisten van Nederland geworden'

We hebben gemerkt dat de coronacrisis bijzonder creatieve ideeën oplevert. Zo ook het initiatief Red je Boeketje, waarbij bossen bloemen aan eenzame ouderen gedoneerd worden. We spraken met Sam Rohn, een van de bedenkers, over het verloop van dit initiatief.

Met de uitbraak van het virus wordt ook de sierteeltsector hard geraakt. Bloemen en planten zijn Nederlands derde exportproduct, maar de kwekers kunnen ze niet kwijt aangezien de export stil ligt en verliezen zo een groot deel van hun omzet. Om te voorkomen dat de gekweekte bloemen in de container belanden, schakelde bloemenexporteur John Celie accountantskantoor Ernst & Young in.

Dat kantoor vroeg weer hulp aan pakketvervoerder Red je Pakketje en uiteindelijk werd binnen 24 uur Red je Boeketje uit de grond gestampt. Via dit initiatief kunnen consumenten voor vijftien euro een bos bloemen doneren aan een van de duizenden ouderen in een verzorgingshuis, die wegens de crisis geen bezoek mogen ontvangen. Volgens de initiatiefnemers van Red je Boeketje helpt het initiatief niet alleen tegen het eenzaamheidsvirus, maar krijgen kwekers zo ook een...

We hebben gemerkt dat de coronacrisis bijzonder creatieve ideeën oplevert. Zo ook het initiatief Red je Boeketje, waarbij bossen bloemen aan eenzame ouderen gedoneerd worden. We spraken met Sam Rohn, een van de bedenkers, over het verloop van dit initiatief.

Met de uitbraak van het virus wordt ook de sierteeltsector hard geraakt. Bloemen en planten zijn Nederlands derde exportproduct, maar de kwekers kunnen ze niet kwijt aangezien de export stil ligt en verliezen zo een groot deel van hun omzet. Om te voorkomen dat de gekweekte bloemen in de container belanden, schakelde bloemenexporteur John Celie accountantskantoor Ernst & Young in.

Dat kantoor vroeg weer hulp aan pakketvervoerder Red je Pakketje en uiteindelijk werd binnen 24 uur Red je Boeketje uit de grond gestampt. Via dit initiatief kunnen consumenten voor vijftien euro een bos bloemen doneren aan een van de duizenden ouderen in een verzorgingshuis, die wegens de crisis geen bezoek mogen ontvangen. Volgens de initiatiefnemers van Red je Boeketje helpt het initiatief niet alleen tegen het eenzaamheidsvirus, maar krijgen kwekers zo ook een eerlijke prijs voor hun product. Initiatiefnemer en Red je Pakketje-ceo Sam Rohn over het verloop.

Welk aandeel heeft Red je Pakketje in het ontstaan van dit initiatief?
“Vier weken geleden werd ik gebeld door Ernst & Young. Zij hadden een aantal sierteeltklanten die door de coronauitbraak tachtig procent van hun omzet zagen wegzakken. Ernst & Young wist dat wij met Red je Pakketje wel eens leveren voor klanten die online bloemen verkopen en vroeg ons daarom mee te denken over een oplossing die de kwekers in deze zware tijden kon helpen. Ik wilde graag vanuit logistiek oogpunt meedenken, al was vervoer niet echt het issue. Het ging meer over het opzetten van een nieuw verkoopkanaal, omdat bloemen- en plantenkwekers niet gewend zijn om aan particulieren te verkopen.

Tijdens de zoektocht naar een oplossing plaatste ik de avond van het telefoontje een oproep in een Facebookgroep voor jonge ondernemers, waarin ik hen vroeg hierover mee te denken. Dit was op dezelfde avond waarop bekend werd dat verzorgingstehuizen de aankomende tijd hun deuren sloten voor bezoek. De volgende ochtend waren er bijna honderd reacties binnengekomen op mijn oproep. Veel mensen legden de link tussen de in zwaar weer verkerende sierteeltsector en de duizenden ouderen die plots geen bezoek meer mochten ontvangen. En zo ontstond het idee om bloemen aan deze ouderen te doneren.

Samen met twintig vrijwilligers vanuit Red je Pakketje zijn we aan de slag gegaan met het opzetten van een online verkoopkanaal. Ook ondernemers uit de Facebookgroep boden hun hulp aan. Zo doneerde een trouwfotograaf gratis bloemenfoto's en bood een tekstschrijver kosteloos zijn diensten aan. 24 uur later stond de website van Red je Boeketje online." 

En nu bezorgen jullie met Red je Boeketje bossen bloemen door heel Nederland.
“Ja, er is een hele keten ontstaan. De driehonderd telers die bij het initiatief zijn aangesloten, leveren aan John Celie en Frederique's Choice. Zij kopen de bloemen in voor een eerlijke prijs, maken er boeketten van en verpakken ze. Vervolgens halen wij de pakketten op en leveren ze met onze bezorgbusjes af bij het betreffende verzorgingstehuis of bij de besteller. Het grappige is dat met Red je Pakketje onze verantwoordelijkheid alleen bij die schakel ligt, maar we nu ook voor de eerste schakel, de webshop, verantwoordelijk zijn."  

Wat heeft het initiatief inmiddels opgeleverd?
“Er zijn inmiddels al bijna 53 duizend boeketten gedoneerd. Daarmee is Red je Boeketje in een maand tijd een van de grootste bloemisten van Nederland geworden. En dat was eigenlijk ook de bedoeling: het ging om het zoeken naar een initiatief om te voorkomen dat tienduizenden bloemen in de vuilnisbak zouden belanden. Het realiseren van een verkoopkanaal was daarbij de grootste uitdaging.”

Aan het begin van de uitbraak wilden consumenten massaal iets goeds doen, waardoor jullie initiatief ontzettend veel steun kreeg. Zien jullie nu de crisis langer duurt dat de aandacht van de consument afneemt?
“We zien inderdaad dat de donaties van particulieren afnemen. Daarnaast zien we wel weer dat er veel bedrijven zijn die hun medewerkers met een mooi boeket willen verrassen. Ook zij kunnen bij ons terecht, omdat je via Red je Boeketje ook aan een bekende kunt doneren. Op dit moment krijgen we vijf tot tien aanvragen per dag van bedrijven binnen, waarbij het vaak om honderd, soms wel duizend boeketten per aanvraag gaat. Dat is een groot aandeel in het aantal verkochte boeketten. Er wordt dus nog steeds veel gedoneerd, alleen wordt het nu vaker door bedrijven betaald in plaats van door particulieren."

Als je zoiets binnen 24 uur realiseert, denk je niet echt na over wat strategisch gezien de beste keuzes zijn

Red je Boeketje is ontstaan uit de behoefte om iets goeds te doen in deze crisistijd. Was het doel daarnaast om Red je Pakketje meer op de kaart te zetten?
“Nee. Onze eerste insteek was om mee te denken over een initiatief, niet om zelf aan de uitvoering bij te dragen. We hadden geen aandacht nodig, omdat Red je Pakketje al groeide en dat door de toename van online bestellingen alleen maar harder gaat. Als vervoerder komen we sterker uit deze crisis. Het is heel mooi om die plek te hebben, maar ook wel heftig, omdat ik me realiseer dat niet iedereen die luxe heeft. Maar voor ons is het natuurlijk wel positief dat Red je Boeketje veel aandacht heeft gekregen, al is dat er allemaal vanzelf bijgekomen. Als je zoiets 24 uur na een telefoontje realiseert, denk je niet echt na over wat strategisch gezien de beste keuzes zijn."

Waardoor heeft het initiatief zoveel aandacht gekregen?
“Dat komt onder meer door verschillende marketeers die hun hulp gratis aanboden. Door hen had het persbericht over de lancering een enorm bereik, omdat het bij zo'n 1500 journalisten belandde. Het eerste nieuwsbericht stond een half uur na lancering al meteen online en een dag later waren de eerste boeketten gedoneerd. Daarna ging het balletje vanzelf rollen. Verder merkten we bijvoorbeeld aan het aantal keer dat onze berichten werden gedeeld, dat er veel sympathie voor het initiatief was. Mensen vonden het leuk en wilden graag hun steentje bijdragen. Dat vond ik bijzonder om te zien.”

Verdienen jullie zelf iets aan dit initiatief?
“Wij krijgen kostprijs betaald voor de levering. Dus nee, we verdienen er niet op. Wat je wel ziet is dat door het hoge aantal verzendingen de stops dichter bij elkaar liggen, waardoor we met dezelfde auto meer pakketten kunnen afleveren. Dat is een voordeel, want hierdoor kunnen we aan andere klanten meer verdienen. En indirect verdienen we er ook aan, omdat de aandacht nieuwe klanten heeft opgeleverd.”

Zijn jullie van plan om aan het einde van de crisis de stekker uit Red je Boeketje te trekken? 
“Dat kan ik nog niet echt zeggen. Dit is niet iets wat in onze natuur als vervoerder ligt en daarbij willen we niet met onze klanten concurreren. We doen het nu omdat er een acute nood is en we de pijn wat willen verzachten. Dat gezegd hebbende: mochten de verkopen relatief hoog blijven, dan is het wellicht voor een van onze huidige partners leuk om dit door te zetten.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!