'Amazon-robots van slag door coronavirus'

'Amazon-robots van slag door coronavirus'

Het coronavirus veranderde het koopgedrag van de consument, waardoor de robots in de distributiecentra van Amazon van slag raakten. Dat blijkt uit een onderzoek van Massachusetts Institute of Technology. 

De robots zijn geprogrammeerd op basis van consumentengedrag en -voorkeuren. In de week van 12 tot 18 april werd op Amazon.com voornamelijk gezocht op toiletpapier, gezichtsmaskers, handdesinfecterend middel en papieren handdoeken. De producten werden op grote schaal ingeslagen, terwijl dat de jaren ervoor niet gebeurde. Dat is lastig voor de computers die de voorraden van de dc's beheren. 

Normaliter reageren robots die geprogrammeerd zijn met kunstmatige intelligentie wanneer er een bestelling gedaan is, maar met de storm op specifieke producten wisten ze zich geen raad. Volgens Nozzle, het bedrijf dat extreme veranderingen voor onder meer Amazon bijhoudt, heeft de enorme vraag naar 'anticoronaproducten' de kunstmatige intelligentie van de robots aangetast.

Reacties 2


Arie Feenstra 13 mei, 14:41

Hieruit blijkt dat het corona virus dus ook overdraagbaar is op robots, en wordt duidelijk dat kunstmatige intelligentie dus niet een vervanger kan zijn voor menselijke intelligentie. Wel eng dat er nog steeds mensen zijn die hun hoop vestigen op Ki, want nu blijkt dat een miniem virus dus zoveel sterker is dan het door de mens bedachte Ki


Jasper Kusters 14 mei, 08:22

Wat van slag raakte waren niet de robots in het DC, maar algoritmes die onder andere de merchandising, fraude detectie, voorraadmanagement, etc doen. (dit zou je robots kunnen noemen, maar dit bericht lijkt te hinten op fysieke rondrijdende apparaten)
Die "robots" baseren zich op een machine learning model dat jaren aan data heeft en nu opeens compleet ander consumenten gedrag ziet dat niet meer past in dit model.

Het Nozzle waar naar verwezen wordt maakt software om relevanter te adverteren op amazon zelf en heeft dus ook niets met fysieke robots te maken.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!