'Retailers, denk na over veranderingen door coronacrisis'

'Retailers, denk na over veranderingen door coronacrisis'

Denk na over de veranderingen die de coronacrisis met zich meebrengt. Daartoe roept retailspecialist Dirk Mulder van ING retailers op in het juninummer van RetailTrends.

"We zien een versnelde verschuiving naar e-commerce. Daarover zullen we ook met onze relaties het gesprek aan moeten: hoe zien zij dat?", zegt Mulder. "De crisis gaat ook impact hebben op de hele supplychain. We zien de afhankelijkheid van het Verre Oosten: willen we dat nog? En wat betekent het voor de duurzaamheidsslag die we hebben ingezet? Als je specifiek naar de problemen in de modebranche kijkt: het is een business tegen flinterdunne marges en er staan vaak hoge financieringen tegenover. Hoe gaan we dat in de toekomst doen?"

Zijn collega's Jos Voss en Olaf Zwijnenburg van de Rabobank verwachten dat de crisis tot een versnelling van trends gaat leiden die ook 'vóór corona' al zichtbaar waren. "Zo is het belang van digitalisering en innovatie verder onderstreept. Ook is het belangrijker dan ooit dat retailers een onderscheidende formule hebben die klanten motiveert om de winkels te bezoeken."

Henk Hofstede van ABN Amro zegt dat retailers mogen verwachten dat de bank kritisch meedenkt. "Dat deden we als sectorbank al vóór de crisis. Dit zijn we verplicht richting ondernemers, maar ook richting onze spaarders en de belastingbetaler. Strategisch sparren wordt alleen maar belangrijker."

De zesde editie van RetailTrends verschijnt deze week, op papier en digitaal. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.

Reacties 6


arthur ter Braak 19 jun, 11:41

Iedereen reageert over het belang van e-commerce , maar ik geloof dat deze zit in het stuk nog veel belangrijker is : Ook is het belangrijker dan ooit dat retailers een onderscheidende formule hebben die klanten motiveert om de winkels te bezoeken."
Al jaren is BELEVING het tover woord voor Retail, maar als ik nu naar de meeste winkels kijk is er na al die jaren eigenlijk niets echt noemenswaardigs veranderd de meeste speelgoed winkels zijn nog steeds winkels waar kinderen met hun handjes op hun rug moeten lopen als was het een porselein winkel. Maar ook in andere winkels in de non food is er eigenlijk niet veel veranderd de laatste 10 jaar en is er ook marketingmatig over het algemeen weinig te beleven en komen de meeste ketens niet veel verder dat 21% BTW weg ermee en andere kortingsacties.
Maak van winkelen nu eens een feest en maak het verschil waarvoor mensen naar het winkel centrum komen.
Heb je een beetje inspiratie nodig hoe het ook kan ? www.fameclubhuis.nl


c.t. de koning 18 jun, 21:43

Handel is elke dag in beweging, en elke dag moet een detailist nadenken
Vroeger dacht de Bank mee, ik heb de laatste 5 jaar nog nooit iemand van de Bank meer gesproken. (omzet en rendement meer dan verdubbelt)
Volgens mij zien de Banken al jaren de detailhandel niet meer staan.
Wel financieren van de vele verliesgevende Online Handel;
Zodat ze op de Beursen winst kunnen maken.


Luc Ardies 18 jun, 15:23

Volgens mij zal Corona de detailhandel de kans bieden om het juiste evenwicht te vinden tussen on- en offline. Offline shoppen omwille van de efficiëntie en online omdat iedereen in lockdown precies dat sociaal contact in de fysieke winkel miste... Niet voor niets hebben vooral buurtsupers goed gescoord in volle Corona crisis!


Machiel R 18 jun, 14:08

Ik heb het artikel nog niet gelezen maar we praten over een veranderde wereld. Ja, vandaag en morgen maar niet voor niets wordt er heel veel aan gedaan om eem medicijn tegen Covid-19 te vinden. Waarom? Omdat we terug willen na voorheen. Fastfashion tegen lage prijzen. Dat kunnen wij in Europa niet produceren dus we gaan gewoon weer inkopen in Azie. eCommerce is zoals Loes hierboven al schrijft slechts een klein onderdeel en is momenteel gewoon niet rendabel. De Zalando's en Omoda's leveren super snel, dat kost geld. De Ali's en Amazons leveren veel te langzaam, daar trap je ook niet in als consument op de lange duur.
Ook duurzaamheid is naar mijn idee een tijdelijk begrip. We zullen vast iets minder vlees eten maar willen nog steeds op een strand liggen op Bali of een tempel bezoeken in Thailand. De handel past zich wel aan, de consument niet zo makkelijk. De consument bepaalt met zijn vraag het aanbod.


Herman van Wissen 18 jun, 12:46

Je mag toch hopen dat de retailspecialisten van de banken verder kijken dan e-commerce. Het overgrote deel van de omzet komt van de (klassieke) winkel. Juist daar kan er nog heel veel gebeuren. De vernieuwing bestaat nu vooral uit investeren in efficiency en productpresentatie. Na de corona staat het grote klimaatvraagstuk voor de deur. Consumenten worden mede hierdoor bewuster in hun aankopen en zullen steeds minder wegwerp producten gaan kopen. De ondernemende retail ondernemer die zich meer gaat richten op kwaliteit, service en persoonlijke aandacht (happinez) creëert omzet en winst. Het rendement van de retailer wordt niet vergroot met e-commerce.


Loes Konings 18 jun, 12:19

Zouden de wijze heren dan ook naar de winstgevendheid willen kijken, want aan marktaandeel en omzet hebben we niets, zelfs niet op de lange termijn. E-commerce is een hele dure hobby voor heel veel bedrijven, iedereen valt over Hema en Blokker maar er zijn E-commerce bedrijven die er veel slechter voorstaan.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!