Denk na over de veranderingen die de coronacrisis met zich meebrengt. Daartoe roept retailspecialist Dirk Mulder van ING retailers op in het juninummer van RetailTrends.

"We zien een versnelde verschuiving naar e-commerce. Daarover zullen we ook met onze relaties het gesprek aan moeten: hoe zien zij dat?", zegt Mulder. "De crisis gaat ook impact hebben op de hele supplychain. We zien de afhankelijkheid van het Verre Oosten: willen we dat nog? En wat betekent het voor de duurzaamheidsslag die we hebben ingezet? Als je specifiek naar de problemen in de modebranche kijkt: het is een business tegen flinterdunne marges en er staan vaak hoge financieringen tegenover. Hoe gaan we dat in de toekomst doen?"

Zijn collega's Jos Voss en Olaf Zwijnenburg van de Rabobank verwachten dat de crisis tot een versnelling van trends gaat leiden die ook 'vóór corona' al zichtbaar waren. "Zo is het belang van digitalisering en innovatie verder onderstreept. Ook is het belangrijker dan ooit dat retailers een onderscheidende formule hebben die klanten motiveert om de winkels te bezoeken."

Henk Hofstede van ABN Amro zegt dat retailers mogen verwachten dat de bank kritisch meedenkt. "Dat deden we als sectorbank al vóór de crisis. Dit zijn we verplicht richting ondernemers, maar ook richting onze spaarders en de belastingbetaler. Strategisch sparren wordt alleen maar belangrijker."

De zesde editie van RetailTrends verschijnt deze week, op papier en digitaal. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.