'Moderetailers laten kansen liggen tijdens crisis'

Veel moderetailers laten kansen liggen op duurzaamheidsgebied, juist tijdens de coronacrisis. Dat stelt consumptiesocioloog Hans Dagevos van Wageningen University in een interview met RetailTrends. Vooral op het gebied van transparantie valt volgens hem winst te behalen.

“Door social distancing zien we een toename van personal shopping, waarbij klanten de gelegenheid hebben om naast prijs en kwaliteit te vragen naar de meerwaarde van een product.” De mode-industrie is vaak nog heel ondoorzichtig, meent Dagevos. “Daar worden consumenten toch wel een beetje moe van. Voor die ondernemers liggen er veel kansen bij transparantie rondom de productieketen.”

Door de pandemie ligt de globalisering onder een vergrootglas en gaat er meer aandacht uit naar de herkomst van producten. “Die ontwikkeling is niet nieuw, maar krijgt wel een boost”, aldus de consumptiesocioloog. Niet alleen moderetailers, maar ook aanbieders van lokale producten en supermarkten kunnen daar volgens hem op inspelen. 

Dieren op plekken waar het normaal zwart ziet van de mensen. Geen smog, maar blauwe luchten rond de Mount Everest. De lockdown bood ons een inkijkje in een andere wereld – ook voor retailers. Komt de sector groener uit de crisis? Lees het hele artikel in het juninummer van RetailTrends.
 

Reacties 3


Jan Breethoff 23 jun, 11:34

Droomdenken van een universiteitsdocent. Primark, Zara, H&M en Bestseller maken de dienst uit, de massa koopt er graag en foutere bedrijven als deze bestaan er niet. De 'transitieconsument'is een niche, daar kan je niet de kosten van betalen als je op een A-locatie zit. Als je via een onderzoek vraagt of men 'eerlijke kleding' belangrijk vind zal men ja zeggen om vervolgens een dag later weer bij de Primark voor de deur te staan.


Pieter Lap 23 jun, 12:16

Eerlijke kleding is er al lang, eerst was dat voor de alternatieven scene en nu is het bij het grote publiek nog niet een doorslaggevend koopargument. Maar toch gaat het komen, dit jaar gaat Meyer naar sociaal en milieu verantwoorde geproduceerde broeken. Eigen fabrieken in Europa, stoffen geweven in Europa, katoen uit de VS. Geen plastic riemen meer en nog steeds een top broek tegen nagenoeg onveranderde verkoopprijzen. Andere (niet goedkope) producenten hebben delen van hun collecties al milieuvriendelijk gemaakt, het is dus hier niet per se de vraag uit de markt die bepaalt of kleding milieu vriendelijker wordt, maar de keuze van de keten.
De komende nieuwe Europese standaard over hoe goederen op humane en milieuvriendelijke geproduceerd moeten gaan worden zullen dit proces nog eens gaan versnellen. Goedkope rotzooi wordt straks door belastingen onbetaalbaar, en terecht!


c.t. de koning 23 jun, 13:38

De consument bepaald en betaalt, De prijs is het bewijs, Kijk naar de groei van de Action, kruidvaten,en primark en de E commerce
Lossen we alleen op als de overheid gaat ingrijpen
Maar willen we dit ???

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!