Picnic heeft in Apeldoorn zijn zesde distributiecentrum geopend. Het is het grootste dc tot nu toe voor de onlinesuper. Medeoprichter Michiel Muller over het nieuwe dc, willen groeien en winstgevendheid.
Twintigduizend vierkante meter. Zo groot is het nieuwe distributiecentrum van Picnic op bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn. Zo'n groot dc had het bedrijf nog niet. "De koelcel hier is even groot als ons eerste fulfilmentcenter ooit, dat in Nijkerk", zegt ceo en medeoprichter Michiel Muller voorafgaand aan de opening. "Toen we vijf jaar geleden begonnen, vonden we dát al heel groot."
Het nieuwe fulfilmentcenter is nodig, omdat Picnic verder wil groeien. De huidige vijf dc's zitten langzamerhand behoorlijk vol. Eerst worden steden als Apeldoorn en Nijmegen vanuit het nieuwe dc bediend, later volgen ook nieuwe steden. Picnic begint hier met zo'n 250 medewerkers, na de zomer zullen het er uiteindelijk zo'n 450 zijn. De startende ploeg is de afgelopen weken getraind in de andere centra en kan dus meteen aan de slag.
Al is de start voorzichtig. Woensdagmorgen werd de eerste bestelling...
Picnic heeft in Apeldoorn zijn zesde distributiecentrum geopend. Het is het grootste dc tot nu toe voor de onlinesuper. Medeoprichter Michiel Muller over het nieuwe dc, willen groeien en winstgevendheid.
Twintigduizend vierkante meter. Zo groot is het nieuwe distributiecentrum van Picnic op bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn. Zo'n groot dc had het bedrijf nog niet. "De koelcel hier is even groot als ons eerste fulfilmentcenter ooit, dat in Nijkerk", zegt ceo en medeoprichter Michiel Muller voorafgaand aan de opening. "Toen we vijf jaar geleden begonnen, vonden we dát al heel groot."
Het nieuwe fulfilmentcenter is nodig, omdat Picnic verder wil groeien. De huidige vijf dc's zitten langzamerhand behoorlijk vol. Eerst worden steden als Apeldoorn en Nijmegen vanuit het nieuwe dc bediend, later volgen ook nieuwe steden. Picnic begint hier met zo'n 250 medewerkers, na de zomer zullen het er uiteindelijk zo'n 450 zijn. De startende ploeg is de afgelopen weken getraind in de andere centra en kan dus meteen aan de slag.
Al is de start voorzichtig. Woensdagmorgen werd de eerste bestelling verwerkt, er zullen deze dag nog zo'n tweehonderd volgen. Over een week of drie ligt het aantal orders waarschijnlijk op zo'n tweeduizend. Uiteindelijk moeten dat er zevenduizend worden. In het dc wordt van 4.00 uur tot middernacht gewerkt.
RetailTrends sprak met Michiel Muller die, gewapend met een megaschaar, samen met wethouder Jeroen Joon de openingshandeling verrichtte.
Op het hoogtepunt van de coronacrisis waren er enorme wachtrijen, het lukte nauwelijks om te bestellen. Dat was bij Albert Heijn en Jumbo ook zo. Hoe gaat het nu met de verkopen?
"De mensen gedragen zich weer iets normaler. (lacht) Dat betekent dat ze niet meer van die heel rare bestellingen doen, van wc-papier, enzovoorts. Het is niet zo dat we minder bestellingen aan de deur brengen, maar mensen hebben er weer vertrouwen in dat ze voor morgen kunnen bestellen. Ze gingen nu al voor over zes dagen bestellen. Dat was helemaal niet nodig, maar als dat eenmaal in het systeem zit... Het was nog niet eens zozeer het hamsteren van producten, maar het hamsteren van bezorgtijden. Mensen gingen die gewoon claimen: straks is het vol, dus ik ga het nu maar alvast boeken. Dat is nu niet meer."
Er zaten ongetwijfeld ook veel mensen bij die voor het eerst boodschappen online bestelden. Lukt het om die klanten vast te houden?
"Ja, maar we hebben vooral in het begin van de corona, en nu nog steeds, onze bestaande klanten beter geholpen. We hebben een systeem van wachtlijsten. Dus we zeggen: we hebben een bepaalde capaciteit en pas als we nieuwe autootjes hebben, nieuwe mensen, een nieuwe hub of een nieuw distributiecentrun kunnen we pas weer nieuwe mensen toelaten. En dat hebben we tijdens de coronatijd heel goed kunnen gebruiken. We hadden letterlijk drie keer zoveel vraag als wat we aan konden. Als we die allemaal hadden binnengelaten, dan hadden de klanten die al een paar jaar bij ons klant zijn heel grote problemen gehad. Nu konden we ervoor zorgen dat we bestaande klanten, die ook meer gingen bestellen - grotere mandjes en vaker - goed konden servicen. Die wachtlijsten hebben ons dus enorm geholpen om het een beetje te managen."
Jullie hebben het bestelminimum van 25 naar 35 euro verhoogd. Is dat een tijdelijke maatregel of blijft dat zo?
"We hebben dat gedaan omdat we vanuit onze bestaande infrastructuur meer producten moesten gaan bezorgen. Halflege kratjes zijn dan een beetje zonde. Dus dat hebben we aangepast en het werkt heel goed. We zien dat de vulgraad van de kratjes omhoog is gegaan. En nu, omdat er nog steeds veel vraag is, blijven we dat gewoon doen. Gaat het ooit weer terug? Nobody knows... Maar het is superverstandig om met volle kratjes naar de deur te rijden. Uiteindelijk is het zo dat veel mensen één of twee producten extra moeten bestellen, het is niet zo dat ze ineens het tweevoudige moeten bestellen."
In die kratjes zitten plastic tasjes. Biotasjes weliswaar, maar toch plastic. Is dat het beste model of werken jullie aan een alternatief?
"Het is zeker nog het beste model. Wel gaan we een test doen met andere tasjes. Die zijn voor 95 procent gemaakt van oude zakjes. Dus dan heb je nog maar vijf procent nieuw plastic. Nou, dat is zo veel meer sustainable dan alles wat je maar kunt verzinnen. Heel veel mensen zeggen: papier! Maar dat is echt veertig keer minder. Of: katoenen zakjes, zeggen ze. Want die zijn herbruikbaar. Maar die zijn allemaal met schoonmaak... (maakt zin niet af). Nee, plastic is een heel mooi product, maar je moet het natuurlijk niet in het water gooien. Daarom doen wij honderd procent recycling, je betaalt statiegeld. Nederland wil graag statiegeld terug, dus iedereen levert ze ook weer in. Het is met afstand het meest sustainable model."
Er komt nog een nieuw dc in Utrecht bij, volledig gerobotiseerd. Hoe staat het daarmee?
"Het gaat volgend jaar open. Ze zijn het nu aan het inbouwen, een shuttle met ruimte voor 240 duizend kratten. Die worden er automatisch uitgehaald en komen dan bij een shopper uit, een orderpicker. Die zorgt ervoor dat de goede producten in het kratje van de klant komen. We hebben daar, net als hier ook, automatische baggingmachines (die drie plastic tasjes in een kratje stoppen, red.). En we bouwen dispatchingmachines om het zwaardere werk uit het systeem te halen. Dus dat is een enorm project. We zijn niet alleen druk bezig met de hardware, maar ook met de software. Ook dat bouwen we dus zelf. Als we een dag later zien dat iets anders kan, dan kunnen we dat meteen aanpassen. Zo creeër je elke dag een kleine verbetering."
Wanneer gaat het volgend jaar open?
"We verwachten na de zomer."
Komen er de komende tijd nog meer plaatsen bij waar jullie gaan bezorgen?
"Zeker, zeker, zeker. We zijn al redelijk goed bezig, maar we hebben nog wel wat wensen op ons lijstje. We zouden in Alphen aan den Rijn beginnen, maar dat hebben we vanwege corona nog even moeten uitstellen. Daar beginnen we na de zomer. We hebben nog wensen voor 't Gooi, waar we eigenlijk nog niet zitten. Dus Hilversum, Laren, Blaricum - die hoek. En we hebben natuurlijk nog Friesland, Groningen en Drenthe waar we nog niet zitten. Dus er zijn nog genoeg plekken waar we nog naartoe kunnen. Uiteindelijk willen we ongeveer twee derde, zo'n zeventig procent, van de huishoudens bereiken. In het buitengebied werkt ons gratis bezorgmodel niet. Het is echt voor stedelijke gebieden. Anders ben je te lang aan het rijden tussen klant A en klant B. Dat kun je niet gratis doen."
Dan is het bruggetje snel gemaakt. U zei eerder tegen RetailTrends 'het verlies van vandaag is de winst van morgen'. Wanneer denken jullie winstgevend te kunnen zijn?
"Als je de fulfilmentcenters die langer dan twee jaar open zijn combineert met de steden waar we al meer dan twee jaar bezorgen, dan ben je op het niveau van unit profitability al positief. Dus daar toon je al aan dat winstgevendheid mogelijk is. Alleen we doen hier vandaag in Apeldoorn honderd bestellingen, maar het moeten er tienduizend worden. Maar vandaag gaat al wel de huur in. Dus je moet elke keer groeigeld hebben om erin te groeien. Maar je ziet: als iets twee jaar open is, dan heb je de profitability al te pakken. Maar dan moet je stoppen met groeien en dat doen we niet."
Maar onderaan de streep, wanneer denken jullie winstgevend te zijn?
"Over een paar jaar, als je die geautomatiseerde fulfilment ook op orde hebt. Dan gaat het ook een stuk efficiënter worden. Als-ie draait op de capaciteit waar-ie voor gemaakt is, dan moet je naar winstgevendheid toe."
U hebt al een jaar in gedachten?
(lacht) "Nou, we hebben wel een gedachte. Maar we doen het altijd jaar voor jaar. Maar het gaat echt de goede kant op."
Maar het kan nog wel een paar jaar duren voordat Picnic winstgevend is?
"Ja, ja. Een jaar. Twee jaar. Ja, twee jaar. Absoluut."
2022.
"Kijk, we zien aan de cijfers dat dit gewoon goed komt. Met die fulfilmencenters die twee jaar open zijn, ben je al winstgevend. De truc is natuurlijk om het geheel winstgevend te maken. Tja, dan kun je twee dingen doen. Je stopt met groeien en dat doen we niet. Dus we groeien door. En dan kijk je: oké, hoeveel cities gaan we nog openen de komende twee jaar en hoeveel fulfilmentcenters gaan we nog openen? Daar moet elke keer nog geld achteraan. Maar op een gegeven moment komt die golf van profitability vanzelf naar je toe."