Suitsupply krijgt miljoeneninjectie van Nederlandse overheid

Suitsupply krijgt miljoeneninjectie van Nederlandse overheid

Suitsupply leent veertig miljoen euro met garanties van de Nederlandse overheid. Dat bevestigt het bedrijf tegenover het FD. De pakkenmaker heeft de kapitaalinjectie nodig om de coronacrisis heelhuids te doorstaan. 

Daarnaast steken oprichter Fokke de Jong en investeerder NPM Capital ieder tien miljoen euro in Suitsupply. Dat is nodig, want de coronacrisis heeft een grote impact op de pakkenmaker. Vooral tijdens de lockdowns, toen de winkels in veel landen maandenlang dicht moesten, werd het bedrijf hard geraakt. Ondertussen liep een deel van de kosten gewoon door. "Ik denk dat we dit jaar wel geld gaan verdienen, alleen heb je wel een liquiditeitsissue als drie maanden omzet wegvalt", aldus oprichter De Jong tegen de krant. 

De lening van veertig miljoen euro wordt verstrekt door een consortium van ABN Amro, BNP Paribas, ING en Rabobank. De overheid staat bij deze zogeheten GO-C regeling garant voor maximaal tachtig procent van het krediet. De overige twintig procent blijft voor de banken. Suitsupply vroeg eerder de twee NOW-regelingen aan voor zijn zeshonderd Nederlandse werknemers.

Bang dat het 'nieuwe normaal' - waarbij meer mensen vaker thuiswerken - de verkoop van maatpakken verder zal drukken, is De Jong niet. "Thuiswerken zal iets meer de norm worden, maar we zien hier op kantoor dat mensen elkaar graag willen zien en samenwerken", stelt de oprichter. "Het valt ons eigenlijk mee hoe snel de vraag terugkomt. We hebben meer dan alleen kantoorpakken. Mensen gaan weer naar evenementen, op dates, naar bruiloften."

De Nederlandse pakkenformule heeft in totaal 110 winkels in Europa, de Verenigde Staten en China. Volgens De Jong draaien de Suitsupply-winkels in Azië nu beter dan vorig jaar en zit Europa inmiddels op tachtig procent van de omzet. De Verenigde Staten lopen nog wat achter.

Reacties

Wat een misleidende kop.

Geplaatst door J. Nijsten op 7 juli 2020 om 08:01

Laatste nieuws









RetailTrends