'Onaardige verkoper kost winkel een derde van de aankopen'

'Onaardige verkoper kost winkel een derde van de aankopen'

Een derde van de Nederlandse consumenten doet geen aankoop in een winkel wanneer zij de verkoper niet sympathiek vinden. Dat blijkt uit onderzoek van Stocard naar klantloyaliteit. Vaste verkopers trekken daarentegen juist klanten aan. 

Aan het onderzoek namen ruim duizend respondenten deel. Voor twee derde (64 procent) geldt dat ze na één slechte ervaring niet snel nog een keer iets kopen bij een winkel. Terwijl onsympathieke verkopers klanten wegjagen, vindt een derde van de consumenten het fijn om een praatje te kunnen maken met een vaste caissière of verkoper. 

Vertrouwde gezichten leiden tot loyaliteit voor winkels. Een kwart van de Nederlanders geeft aan bepaalde producten altijd bij dezelfde winkel te halen, zelfs als het ergens anders goedkoper is. Dat geldt voor 33 procent van de mannen en twintig procent van de vrouwen. 

Ook de invoering van een klantenkaart kan zorgen voor loyaliteit. Wel geeft 44 procent aan deze kaart alleen te gebruiken wanneer zij er op dat moment voordeel mee kunnen behalen. "Loyaliteitsprogramma’s moeten dus verder gaan dan punten sparen en korting krijgen", aldus Emile Muijsson, country manager Benelux bij Stocard. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijke aanpak waarbij consumenten gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen. "Een positieve shopervaring met een vriendelijke verkoper kan natuurlijk ook geen kwaad. Zeker nu de retail in zwaar weer verkeert door het coronavirus, is loyaliteit belangrijker dan ooit."
 

Reacties 7


Piet Groenen 29 jul, 17:37

Inderdaad! Wat een verschil maakt dat uit! Vriendelijk of totaal niet geïnteresseerd en kundig. Verveeld of arrogant. Ik koop zelden nog iets bij de MediaMarkt. Dat is typisch zo'n bedrijf waar alles achteruit gegaan is. Met name de investering in goed personeel. En dat, vind ik best wel jammer. Ooit marktleider, nu, niets meer van over.


Joke Lubbers 29 jul, 20:33

Logisch, hoef je geen onderzoek naar te doen.
Helaas is in de detailhandel al lange tijd de gewoonte hoe jonger hoe beter en dan maar blijven wisselen...oudgedienden met ervaring kunnen opstappen.


c.t. de koning 29 jul, 21:19

en 2 derde van de omzet gaat naar action kruidvat en in een paar jaar terug naar media markt
Blijf al jaren investeren in vriendelijk en goede medewerkers maar het wordt
wel steeds moeilijker


Jan Janssen 30 jul, 10:35

Tja, ook voor personeelskosten geldt vaak goedkoop = duurkoop


falco yellow 31 jul, 18:06

Onvriendelijke verkopers icm met onvriendelijk klantbeleid: Mediamarkt..


B Kinkers 1 aug, 13:20

Waarom zouden ze ook, door 90% van de retailers uitgeknepen worden met een hongerloontje, alleen maar werken om te overleven en als ze iets verkeerds doen dan maar korte op uren en dan ook nog aardig blijven doen naar klanten die dat eigenlijk toch al niet verdienen... je bent niet belangrijk als klant er zijn er genoeg en zeur lekker ergens anders!


Geld Bewust 27 aug, 23:50

Ik heb veel ervaring met onaardige verkopers vooraal met merk kleding. Meestal negeer ik ze. Ze kijken naar mijn uiterlijk. Aziastiche vrouw. Waarschijnlijk aan het zoeken naar koopjes. Ik zie er niets mis mee. Het is een slimmere manier van omgaan met geld en toch spullen met goede kwaliteit kopen

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!