Hoe Nikkie Plessen haar mode-imperium creëerde

“Een bekend hoofd is in het begin leuk, maar daarna moet je je gewoon bewijzen.” In 2011 startte Nikkie Plessen haar eerste modelabel. Nu omvat NP Fashion vijf labels, 26 brandstores en liggen haar collecties in ruim vierduizend verkooppunten wereldwijd. Op RetailTrends Live vertelt ze over de opbouw van haar merk, de toekomstplannen en de risico's als je je eigen uithangbord bent. 

“Een bekend hoofd is in het begin leuk, maar daarna moet je je gewoon bewijzen.” In 2011 startte de voormalige actrice en presentatrice Nikkie Plessen haar eerste modelabel. Bijna tien jaar later omvat NP Fashion vijf verschillende labels, 26 brandstores en liggen haar collecties in ruim vierduizend verkooppunten over de hele wereld. Op RetailTrends Live vertelt ze over de opbouw van haar merk, de toekomstplannen en de risico's als je je eigen uithangbord bent.

Eigenlijk zou Nikkie Plessen een studie aan de AMFI gaan doen, maar dan belandt ze in de televisiewereld. Als ze het programma Holland’s Best Fashion Designers presenteert, begint het toch weer te kriebelen. “Wat de kandidaten moesten doen vond ik eigenlijk veel leuker dan het programma presenteren”, vertelt ze tijdens RetailTrends Live. “Toen besloot ik om het gewoon te gaan doen.” 

Ze start in een klein kantoortje met een collectie van zestien stuks onder de merknaam Nikkie. “Daar ging ik retailers bellen met de vraag of ze de collectie wilden bekijken. Ik praatte dan heel snel, in de hoop dat ze niet zouden ophangen. Aan het einde van het eerste seizoen had ik 75 retailklanten en stond ik op de Modefabriek. Uiteindelijk kon ik per stijl driehonderd stuks afnemen en kon ik bij bepaalde fabrieken terecht. Vanuit daar ben ik verder gaan bouwen.”



Haar status als BN’er is een belangrijk aspect van wat Plessen doet, al werkt dat niet per se in haar voordeel. “In het begin is een bekend hoofd leuk, maar daarna moet je je gewoon bewijzen met goede verkoopcijfers.” 

Altijd over de top
Grote namen als Ralph Lauren en Michael Kors ten spijt, is het ook niet zonder risico om als uithangbord van je eigen merk te fungeren. Plessen deelt dagelijks outfits en fragmenten uit haar privéleven met een half miljoen Instagram-volgers. Inmiddels is het poseren voor het perfecte plaatje routine geworden, maar er is volgens haar sprake van een soort ‘houdbaarheidsdatum’. “Soms heb ik een kort rokje aan waarvan ik denk: ‘Kan dit nog?’ Mijn dochter zei laatst: ‘Mam, je hebt de top en jij gaat altijd over de top.’ Lacht: “Ze schaamt zich soms te pletter voor me.” 

Plessen is niet de enige celebrity die in het zakenleven stapt. Ze kijkt met bewondering naar de Amerikaanse Kardashian-familie die wereldberoemd werd door hun realityserie en social media-gebruik en producten lanceert die niet aan te slepen zijn. Om maar wat te noemen: de zussen Kim (188 miljoen volgers) en Kylie (195 miljoen volgers) zouden elk bijna 760 miljoen euro op hun bankrekening hebben. Ze zijn de allergrootste als het gaat om producten aan de man brengen via social media, stelt Plessen. “Ze gebruiken de media op zo’n manier dat jonge meiden onder de indruk raken en hun producten willen hebben. Je kijkt naar een soapserie en een klein stukje daarvan kun je kopen. Dat maakt hen zo succesvol.”

Nog altijd is Plessen zelf het gezicht van het Nikkie-merk, maar ze is bezig met een rebranding. Op de winkels in Zwolle, Rotterdam en Den Haag staat nu bijvoorbeeld N Brands op de gevel. In deze modehuizen zijn naast Nikkie haar andere merken te vinden: Selected by Kate Moss, Nik&Nik, Fifth House en het mannenlabel Sustain.

“Je moet de N Brands-locaties zien als een soort mini-warenhuizen”, vertelt ze verder. Zo werkt ze al twee jaar aan de ontwikkeling van een make-uplijn die daar naar haar idee goed zou passen. “Er gaat veel geld uit naar foundation, mascara en lippenstift. Voor veel vrouwen is make-up een nog belangrijkere aanschaf dan kleding.” 

Bij het creëren van dergelijke merkextensies is belangrijk dat het past in haar lifestyle en dat ze de productie zelf kan doen. “Het is gemakkelijk om aan te kloppen bij een andere partij, maar ik ga altijd voor de meeste marge. Daarom werken we rechtstreeks samen met fabrieken.” 

Met 26 brandstores is de rek nog niet uit het winkelbestand, denkt ze. “Zeker in steden waar horeca en winkels gemengd zijn, zoals in Den Bosch, doen we het goed. Ook in deze tijd.” Over de kansen voor het lage segment, onder druk van de online groei, is ze pessimistischer. “Het is daar bijna onmogelijk om winst te maken.” Ze wijst op H&M dat het zwaar heeft. “Dat komt omdat het bedrag dat zij voor kleding vragen, in combinatie met gratis verzending en retour, gewoon niet uit kan. Dat zul je terugzien in het straatbeeld.”


RetailTrends Live gemist of nog eens rustig terugkijken? Dat kan hier op www.retailtrends.nl/live

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen