Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Starbucks, Tesco en G-Star.
Starbucks
Starbucks zet steeds meer in op e-commerce. De Amerikaanse koffieketen liet klanten eerder drankjes bestellen via Alibaba (in China), Foodsy en Uber Eats (beide in Nederland) en lanceert nu voor het eerst een eigen bestelapp voor klanten in Singapore. Daarmee kunnen klanten alvast hun bestelling plaatsen terwijl ze onderweg zijn naar een Starbucks-filiaal. Binnen diezelfde app kunnen ze ook afrekenen en sparen voor punten en beloningen. “Innovatie is altijd een van de hoofdingrediënten van Starbucks geweest en we gaan graag de uitdaging aan om nieuwe technologieën en tools te introduceren, zoals mobile order & pay”, aldus Patrick Kwok, algemeen directeur van Starbucks Singapore.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Starbucks, Tesco en G-Star.
Starbucks
Starbucks zet steeds meer in op e-commerce. De Amerikaanse koffieketen liet klanten eerder drankjes bestellen via Alibaba (in China), Foodsy en Uber Eats (beide in Nederland) en lanceert nu voor het eerst een eigen bestelapp voor klanten in Singapore. Daarmee kunnen klanten alvast hun bestelling plaatsen terwijl ze onderweg zijn naar een Starbucks-filiaal. Binnen diezelfde app kunnen ze ook afrekenen en sparen voor punten en beloningen. “Innovatie is altijd een van de hoofdingrediënten van Starbucks geweest en we gaan graag de uitdaging aan om nieuwe technologieën en tools te introduceren, zoals mobile order & pay”, aldus Patrick Kwok, algemeen directeur van Starbucks Singapore.
Tesco
In het Verenigd Koninkrijk heeft supermarktketen Tesco de handen ineengeslagen met antiverspillings-app Olio. De app is actief in meer dan 25 landen en heeft in het VK een netwerk van achtduizend vrijwilligers. Zij zullen voortaan voedsel waarvan de houdbaarheidsdatum bijna verloopt ophalen bij een van de 2700 Tesco-filialen of distributiecentra. Daarna uploaden ze de producten in de Olio-app zodat anderen de voedingsmiddelen voor een laag bedrag kunnen afhalen. Tesco hield eerder bij 250 filialen een trial van zes maanden met Olio en bespaarde daarmee naar eigen zeggen 36 ton aan voedsel dat anders weggegooid zou worden.
G-Star
G-Star is naar eigen zeggen het eerste Nederlandse modemerk dat gebruikmaakt van Instagram Checkout. Hierdoor kunnen Instagram-gebruikers producten op het platform direct aan hun winkelwagentje toevoegen en afrekenen, zonder de app te verlaten. Daarvoor moeten ze eenmalig hun betalingsgegevens invoeren. In het kader van de lancering werkt G-Star samen met een aantal influencers, onder wie Coco Bassey en Caitlyn Warakomski. “Met Instagram checkout kunnen we onze klanten een inspirerende en vriendelijke winkelervaring bieden. Deze nieuwe functie ondersteunt onze omnichannel strategie en we zijn erg blij dat we een van de eerste merken zijn die dit aanbieden", aldus Gwenda van Vliet, chief marketing officer. Op dit moment is de functie alleen beschikbaar voor Amerikaanse klanten. Gebruikers buiten de Verenigde Staten kunnen ook kopen via Instagram, maar worden voor het afrekenproces nog doorgelinkt naar de eigen website van G-Star.
Beeld: Instagram Checkout