Hoe verandert technologie de wereld de komende vijf tot tien jaar? Dat voorspelde futurist en auteur van Humanification Christian Kromme tijdens What’s Next In Retail Tech, op basis van de paralellen tussen technologie en biologie. Wat dat betekent voor de retail lees je terug aan de hand van deze zeven inzichten.
‘Ik geloof dat er letterlijk en figuurlijk een tsunami van digitalisering en automatisering op ons afkomt’
Dat is de korte versie van Kromme’s antwoord, als je hem vraagt hoe de komende vijf tot tien jaar eruit gaan zien. “Die golf is voor heel veel mensen best wel eng. Of je nou de stuurman, de kapitein of de matroos bent.” Dat geldt ook voor sommige bedrijven. Maar er zijn ook organisaties die deze golf zien als een kans en die gebruiken als een soort hulpmiddel. “Dat zijn de disrupters van vandaag; organisaties die digitalisering en automatisering in hun voordeel gebruiken en daarmee exponentieel kunnen groeien. Dit zijn de Spotify’s, de Netflixen, Alibaba’s en Amazons van de wereld.”
‘Als je...
Hoe verandert technologie de wereld de komende vijf tot tien jaar? Dat voorspelde futurist en auteur van Humanification Christian Kromme tijdens What’s Next In Retail Tech, op basis van de paralellen tussen technologie en biologie. Wat dat betekent voor de retail lees je terug aan de hand van deze zeven inzichten.
‘Ik geloof dat er letterlijk en figuurlijk een tsunami van digitalisering en automatisering op ons afkomt’
Dat is de korte versie van Kromme’s antwoord, als je hem vraagt hoe de komende vijf tot tien jaar eruit gaan zien. “Die golf is voor heel veel mensen best wel eng. Of je nou de stuurman, de kapitein of de matroos bent.” Dat geldt ook voor sommige bedrijven. Maar er zijn ook organisaties die deze golf zien als een kans en die gebruiken als een soort hulpmiddel. “Dat zijn de disrupters van vandaag; organisaties die digitalisering en automatisering in hun voordeel gebruiken en daarmee exponentieel kunnen groeien. Dit zijn de Spotify’s, de Netflixen, Alibaba’s en Amazons van de wereld.”
‘Als je denkt dat je nu je e-commerce voor elkaar hebt en up-to-date bent... dit is nog maar het begin’
Gekeken naar de zeven ‘technologische golven’ staan we volgens Kromme met onze grote teen in de zesde golf. Die staat in het teken van kunstmatige intelligentie en automatisering en zal grote veranderingen teweegbrengen. “Elke industrie wordt geraakt door de technologische disruptie – zonder uitzonderingen.” Dat is ook het geval bij de zevende golf, waarbij augmented en virtual reality ook de retailsector onherroepelijk zullen veranderen. “Dit is nog maar het begin. Artificial intelligence en augmented reality gaan nieuwe interfaces creeëren die de retail op zijn kop gaan zetten.”
‘We gaan nu 'het tijdperk van taal’ in’
Dat houdt volgens Kromme in dat kunstmatige intelligentie taal steeds beter leert te begrijpen. “Computers kunnen met ons de dialoog aangaan en begrijpen wat onze behoeftes zijn.” Dat zien we overal terug en de markt voor slimme assistenten ‘explodeert’. Dit is de volgende interface voor retail, stelt de futurist. “Je loopt straks door je huis en zegt: ‘hé, de koffie en de melk zijn op. Kun je even nieuwe bestellen?’ Je hoeft niet meer naar een webshop of een app toe om producten te bestellen.” Het systeem onderzoekt dan zelf de optie die het beste bij jouw voorkeuren en budget past.
‘Loyaliteit aan een retailer is straks voorbij’
Door de opkomst van slimme assistenten is ‘loyaliteit aan een retailer straks voorbij’. “We hebben straks een loyaliteit aan een assistent. En die komt bij Amazon, Google, Apple of een andere grote techleverancier vandaan.” De technologie wordt steeds beter, vertelt Kromme. Zo goed, dat slimme assistenten zelf contact op kunnen nemen met een bedrijf om diensten of producten aan te vragen. “Dat gebeurt nu nog telefonisch, maar straks op database-niveau. Dit wordt de toekomst van retail.”
‘Een volledig gepersonaliseerd productaanbod van voeding wordt de standaard’
Als voorbeeld verwijst Kromme naar de virtuele chefkok van techbedrijf IBM Watson. Daarbij kan de consument doorgeven welke smaak en voedingsstoffen zijn voorkeur hebben. Vervolgens genereert de chefkok met behulp van AI allerlei recepten die je online kunt bestellen. “Maar ook realtime feedback hoort daarbij. Hierdoor krijgt de producent steeds meer een band met de klant en weet die precies wat de klant wil, wanneer hij het wil en hoe hij het wil.”
‘De reden om naar een winkel te gaan, wordt steeds kleiner’
Bij de zevende golf hoort de opkomt van virtual reality. Hierdoor zit technologie niet meer (alleen) op je desktop of telefoonscherm, maar vormt het web een virtuele laag over de werkelijkheid heen. “Dit opent allerlei mogelijkheden”, aldus Kromme. Zo kun je met slimme brillen, zoals die van Google, uiteindelijk je woonkamer omtoveren tot een virtuele shoppingmall met kledingstukken, details en andere aanvullende informatie. Hierdoor wordt de reden om naar een fysieke winkel te gaan steeds kleiner. “We kunnen steeds meer een virtuele, customized shopping-ervaring maken die vergelijkbaar is met die in een echte winkel.”
‘Volledig op maat, dat is de toekomst van retail’
Naast 3D- komt ook 4D-printing in rap tempo op. Daarbij kunnen apparaten op basis van een bodyscan een kledingstuk printen dat perfect aansluit op je lichaam. Allerlei ‘complexe dingen’ die voorheen veel arbeid kostten, kunnen straks geprint worden. “Na 40 of 50 minuten is zo'n kledingstuk klaar. Er zitten geen naadjes meer in, meerdere stoffen kunnen gecombineerd worden, er kunnen ritsen inzitten”, aldus Kromme. “We hebben straks geen kledingafval meer, en retailers hoeven geen voorraden te houden. We zien dat dit in de fashion heel veel invloed gaat hebben.”