Bloemen voor door de brievenbus. Het is lastig voor te stellen dat daar nog een mooi boeket van te maken valt. BloomPost weet er gelukkig wel raad mee. De verkoop van brievenbusboeketten hebben door corona een vlucht genomen. Genoeg reden voor verdere expansie. RetailTrends sprak erover met Lea Madsen, manager van de Europese markt.
BloomPost is opgericht in 2014, als onderdeel van het grotere E-Flora uit Aalsmeer – de e-commercespecialist van de Dutch Flower Group. De webshop startte met de verkoop van bloemen die per post bezorgd worden, zonder dat je daar thuis voor hoeft te zijn. De fleurige bossen worden namelijk zo verpakt dat ze met de normale briefpost meekunnen. Al snel werd het assortiment uitgebreid met meerdere producten, zoals wijn, zaden, posters en chocolade.
Toen het coronavirus begin dit jaar Europa binnendrong, kon BloomPost – net als vele andere retailers – zijn plannen voor 2020 wel de prullenbak in gooien. “We merkten al snel dat we met onze producten mensen kunnen helpen in deze gekke tijd, bijvoorbeeld doordat ze via ons brievenbuscadeautjes konden opsturen voor verjaardagen en...
Bloemen voor door de brievenbus. Het is lastig voor te stellen dat daar nog een mooi boeket van te maken valt. BloomPost weet er gelukkig wel raad mee. De verkoop van brievenbusboeketten hebben door corona een vlucht genomen. Genoeg reden voor verdere expansie. RetailTrends sprak erover met Lea Madsen, manager van de Europese markt.
BloomPost is opgericht in 2014, als onderdeel van het grotere E-Flora uit Aalsmeer – de e-commercespecialist van de Dutch Flower Group. De webshop startte met de verkoop van bloemen die per post bezorgd worden, zonder dat je daar thuis voor hoeft te zijn. De fleurige bossen worden namelijk zo verpakt dat ze met de normale briefpost meekunnen. Al snel werd het assortiment uitgebreid met meerdere producten, zoals wijn, zaden, posters en chocolade.
Toen het coronavirus begin dit jaar Europa binnendrong, kon BloomPost – net als vele andere retailers – zijn plannen voor 2020 wel de prullenbak in gooien. “We merkten al snel dat we met onze producten mensen kunnen helpen in deze gekke tijd, bijvoorbeeld doordat ze via ons brievenbuscadeautjes konden opsturen voor verjaardagen en andere belangrijke momenten die ze door de maatregelen moeten missen”, legt Madsen uit. Het zorgde voor een enorme groei van BloomPost. In totaal realiseerde het bedrijf een omzettoename van vijfhonderd procent ten opzichte van vorig jaar. “In 2019 hadden we ook al een goede groei neergezet, maar het coronavirus gaf het laatste zetje naar die exceptionele stijging.”
Dit momentum van groei wil BloomPost gebruiken om van zijn business een echt merk te maken en expansie is daar een belangrijk onderdeel van. “Onze missie is dat we een groot specialist worden in cadeauartikelen, die mensen met elkaar verbindt via onze kleine pakketjes”, licht Madsen toe. Het bedrijf zette eerder al voet op Britse bodem en is inmiddels ook gestart in Denemarken en Zweden met de verkoop van zijn producten.
Geen alledaagse gewoonte
“In Engeland is al een markt voor ‘little box gifts’, maar daar zagen we dat er ruimte was voor nog een speler op de markt”, vertelt Madsen. Bovendien zag het merk daar kansen met enkele fulfillmentpartners om het bezorgnetwerk op te stellen. Een ander verhaal is het voor Zweden en Denemarken, waar het versturen van brievenbuscadeautjes nog niet een alledaagse gewoonte is. “Dat gat kunnen wij met BloomPost mooi opvullen. Daarnaast hebben we al een goed distributienetwerk in die twee landen, wat het betreden van die markt ook vergemakkelijkt.”
Volgens Madsen is het nu het juiste moment om de grenzen over te gaan, omdat BloomPost mensen met elkaar kan verbinden nu dat door corona fysiek niet mogelijk is. “Je kunt voor een toegankelijke prijs bloemen sturen naar familie, vrienden of collega’s en zo toch met hen in contact blijven.” Door corona zijn veel mensen in isolatie geraakt en vereenzaamd. “De lange afstanden in Zweden bemoeilijken dat des te meer. Daar zijn regio’s compleet afgesloten van de rest en mag je niet van de ene naar de andere regio reizen. Een lastige situatie met verjaardagen of feestdagen.” Het voordeel van BloomPost is dat het pakketje niet bij een servicepunt opgehaald hoeft te worden, maar de bezorger kan het gewoon aan de deur afleveren. “Dat geeft klanten extra comfort.”
Duitsland en Frankrijk
BloomPost zit niet stil en heeft ook andere markten op het oog. “We denken aan een ‘soft launch’ in Duitsland en Frankrijk. Daar willen we via Amazon of een soortgelijk platform ons product in de kijker spelen.” Ook buiten Europa ziet het merk mogelijkheden op online vlak. De stap naar fysieke retail of wholesale staat niet op de planning. De focus ligt namelijk op de achterkant van het bedrijf: het innoveren van de producten. Vernieuwen en de trend setten zijn naar eigen zeggen twee van de belangrijkste pijlers van het bedrijf. “Door daar de focus op te leggen willen we van BloomPost een echt merk bouwen, dat is onze strategie.”