Waarom Hutspot zelf de stekker eruit trok

Waarom Hutspot zelf de stekker eruit trok

Dat het einde van 2020 er voor Hutspot zo uit zou zien, had medeoprichter Nick van Aalst aan het begin van dat jaar niet voorspeld. Het lifestylemerk vroeg vorige week zelf het faillissement aan. “December maakt of breekt ons elk jaar”, vertelt Van Aalst aan RetailTrends. Zes vragen aan de voormalig RetailRookie.

Hutspot startte in 2012 met een vestiging in Amsterdam. Het concept fungeert als een springplank voor diverse merken om meer bekendheid te genereren. In de afgelopen acht jaar staat het aantal winkels van Hutspot op acht, waarvan er drie zijn geopend in 2019 – Amsterdam (vestiging Magna Plaza), Den Bosch en Breda. Ook was het concept online vertegenwoordigd met een webshop. 

Hoe is het tot een faillissement gekomen?
“Het begint in 2019. Toen hebben we veel risico genomen door veel te investeren, drie winkels te openen en nieuwe software te implementeren. Ook hebben we het hoofdkantoor uitgebreid met nieuw personeel. Met die investeringen hebben we onze buffers opgemaakt. 2020 startte heel goed en de vooruitzichten waren dat ook. Het zou het jaar moeten worden dat onze...

Dat het einde van 2020 er voor Hutspot zo uit zou zien, had medeoprichter Nick van Aalst aan het begin van dat jaar niet voorspeld. Het lifestylemerk vroeg vorige week zelf het faillissement aan. “December maakt of breekt ons elk jaar”, vertelt Van Aalst aan RetailTrends. Zes vragen aan de voormalig RetailRookie.

Hutspot startte in 2012 met een vestiging in Amsterdam. Het concept fungeert als een springplank voor diverse merken om meer bekendheid te genereren. In de afgelopen acht jaar staat het aantal winkels van Hutspot op acht, waarvan er drie zijn geopend in 2019 – Amsterdam (vestiging Magna Plaza), Den Bosch en Breda. Ook was het concept online vertegenwoordigd met een webshop. 

Hoe is het tot een faillissement gekomen?
“Het begint in 2019. Toen hebben we veel risico genomen door veel te investeren, drie winkels te openen en nieuwe software te implementeren. Ook hebben we het hoofdkantoor uitgebreid met nieuw personeel. Met die investeringen hebben we onze buffers opgemaakt. 2020 startte heel goed en de vooruitzichten waren dat ook. Het zou het jaar moeten worden dat onze buffers aangevuld zouden worden. Maar toen kwam corona. Vanaf toen zijn we bezig geweest met het beperken van de schade en het hoofd boven water houden.”

“Begin van het jaar hebben we nog goede deals kunnen sluiten met bijvoorbeeld leveranciers, maar het hele jaar door hebben we toch veel omzetverlies geleden. De grootste klap was wel dat we dicht moesten in december. December maakt of breekt ons jaar van meet af aan, dus die maand was belangrijk voor ons. Toen we hoorden dat we die maand dicht moesten, zijn we (Van Aalst samen met medeoprichters Reinier Bernaert en Pieter Jongens, red.) de woensdag voor kerst bij elkaar gekomen. Het uitzicht was niet goed genoeg en dan wordt het onverantwoord en ga je mensen benadelen. Dat wilden we niet, dus hebben we de maandag erop besloten de stekker eruit te trekken.”

Dat moeten zure feestdagen geweest zijn.
“Het waren aparte dagen. We hadden nog veel langer door kunnen gaan, kunnen rekken, niet betalen en mensen benadelen, maar zo zitten wij niet in elkaar. Er is veel voor nodig om zo’n beslissing te maken, maar we hebben er verstandig aan gedaan om op tijd aan te geven dat het niet meer ging. We zijn jong, hebben alles wat we privé hebben in het bedrijf gestopt en werkten naar gouden tijden toe. Het is pijnlijk dat je in acht jaar tijd een mooi bedrijf hebt opgebouwd en dat in een jaar langzaam ziet verdampen. Maar goed, hetgeen dat nu nog staat is een prachtig merk en een mooi bedrijf, dus wie weet gaat het gewoon door straks met een nieuwe eigenaar. Dat gunnen we onze leveranciers en het personeel van harte.”

Denkt u niet met terugwerkende kracht dat de ambities van Hutspot – onder meer drie winkels openen in een jaar – te groot zijn geweest?
“Nee. Als corona er niet was geweest, was het ons gelukt. Het jaar begon fantastisch. De winkels zien er geweldig uit. Dus ik had helemaal niets aan het concept veranderd en dit jaar had ik het ook niet anders gedaan. Zoiets als de coronacrisis kun je niet plannen, dat overkomt je. Je kan een koerswijziging doorvoeren in je onderneming omdat er tijdelijk een pandemie gaande is. Of je blijft dezelfde koers varen die je al acht jaar vaart en je vertrouwt erop dat het daarna weer goed gaat. Wij kozen voor dat laatste en bleven bij de kernwaarden die Hutspot heeft. Hutspot is een fysieke retailervaring en beleving staat centraal in onze winkels. Je kan veel meer bij Hutspot dan alleen winkelen. Als tijdens een pandemie alles naar online verschuift, ben je dan misschien wat extra vatbaar.”

Had het geen zin om dan alsnog de focus meer op online te leggen?
“Dit jaar stond online op de planning, maar daar heb je een financiering voor nodig. De investeringen van 2019 zorgden ervoor dat we eerst weer op een niveau moesten komen zodat we opnieuw geld in de onderneming konden steken. Dat werd bemoeilijkt door de coronacrisis en de bijbehorende omzetdaling van vijftig procent. We beschikten al wel over een webshop, het was een klein onderdeel van onze omzet. 

In het septembernummer van RetailTrends gaf u tips aan de nieuwe lichting RetailRookies, waarin u onder meer zei dat je het ‘spannend’ moest maken. Hoe kijkt u daar nu op terug?
“Dit is een andere vorm van spannend. Ik leer hier ontzettend veel van en ik zal vast mijn carrière hier wat aan hebben. Op dit moment heb ik persoonlijk geen baat bij het faillissement van Hutspot. In hetzelfde stuk schreef ik ook ‘verzamel mensen met meer kennis dan jijzelf om je heen’. In deze fase hebben wij ons heel goed laten adviseren. Dat zou ik wel willen meegeven: Als je in zwaar weer komt te zitten, verzamel goede mensen om je heen die je oprecht advies geven en neem volwassen en eerlijke besluiten op de goede momenten. Weet wanneer je moet stoppen. Ik vind dat we dat op een goede manier en op tijd hebben gedaan.“

Blijft u nog betrokken bij Hutspot?
“Dat is niet aan ons, dat ligt bij de curator. Het ligt eraan wie met het concept doorgaat. Afhankelijk wat hij of zij van plan is, gaan we kijken of een van ons erbij betrokken blijft of niet.“

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!