Terwijl Scapino bezig is met het opkrikken van zijn ietwat stoffige imago, gooit de coronacrisis – net als bij zovelen – roet in het eten. Desondanks gaat de discounter door met het vernieuwen van zijn winkels, lanceert het zelfs een Scapino-thuiswerkpak en is de webshop in sneltreinvaart verder uitgerold. “Het wordt onderschat hoe essentieel kinderschoenen zijn”, vertelt algemeen directeur Adem Doymaz.
Doymaz staat sinds oktober vorig jaar aan het roer van de kleding- en schoenenketen. Hij begon vijf maanden voordat de coronacrisis in Nederland uitbrak. Daarvoor werkte hij als operationeel directeur bij supermarktketen Vomar. “Waar de supermarkten het nu superdruk hebben, zijn alle schoenenwinkels gesloten. Scapino-medewerkers vroegen me of ik daardoor niet terug wilde naar de supermarktbranche.” Maar nee. “Ik hou wel van een uitdaging.”
De algemeen directeur is bij de discounter binnengestapt met het idee dat Scapino weer een formule moest worden die bij de tijd paste. Tussen juli en november vorig jaar zijn er zes van de 170 vestigingen voorzien van een nieuw interieur, waarbij het bekende...
Terwijl Scapino bezig is met het opkrikken van zijn ietwat stoffige imago, gooit de coronacrisis – net als bij zovelen – roet in het eten. Desondanks gaat de discounter door met het vernieuwen van zijn winkels, lanceert het zelfs een Scapino-thuiswerkpak en is de webshop in sneltreinvaart verder uitgerold. “Het wordt onderschat hoe essentieel kinderschoenen zijn”, vertelt algemeen directeur Adem Doymaz.
Doymaz staat sinds oktober vorig jaar aan het roer van de kleding- en schoenenketen. Hij begon vijf maanden voordat de coronacrisis in Nederland uitbrak. Daarvoor werkte hij als operationeel directeur bij supermarktketen Vomar. “Waar de supermarkten het nu superdruk hebben, zijn alle schoenenwinkels gesloten. Scapino-medewerkers vroegen me of ik daardoor niet terug wilde naar de supermarktbranche.” Maar nee. “Ik hou wel van een uitdaging.”
De algemeen directeur is bij de discounter binnengestapt met het idee dat Scapino weer een formule moest worden die bij de tijd paste. Tussen juli en november vorig jaar zijn er zes van de 170 vestigingen voorzien van een nieuw interieur, waarbij het bekende tapijt de deur uit is gedaan, de producten niet meer op maat maar op collectie gesorteerd zijn en er zogeheten ‘werelden’ zijn gecreëerd. “Schoenen voor dames, heren en kinderen hebben nu een apart gedeelte in de winkel, net als sport en kleding voor buiten”, legt Doymaz uit. Daarnaast zijn de winkels lichter en heeft het geheel een modernere uitstraling.
Omdat door de coronacrisis mensen meer thuiswerken, heeft Scapino onlangs zijn eigen thuiswerkpak in de markt gezet. Een actie die op het eerste gezicht niet direct passend lijkt bij Scapino en wellicht eerder in het straatje van Zeeman of Febo thuishoort. “Huispakken zijn in deze tijd ongeveer de best verkopende artikelen in onze winkels, samen met pantoffels”, legt Doymaz uit. Bij Scapino’s nieuwe uitstraling hoort ook een nieuw logo, dat prijkt op de thuiswerkpakken. “Het past bij de coronatijd. Het is een ludieke actie die aansluit bij het sentiment. Het is niet zo dat we ineens allemaal Scapino-kleding gaan ontwerpen.”
Toen in december de lockdown werd afgekondigd en alle niet-essentiële winkels hun deuren moesten sluiten, wist Scapino ook hoe laat het was. “In eerste instantie zou ik ons niet als essentiële winkel bestempelen”, stelt Doymaz. Maar toen de winkels enkele dagen dicht waren kwam hij al snel tot de conclusie dat er aardig wat ouders in de knel kwamen. “We krijgen veel telefoontjes van klanten wiens kinderen uit de schoenen zijn gegroeid. Het probleem is dat je als ouder daar geen extra maten vooraf van inkoopt”, aldus Doymaz. "Het wordt onderschat hoe essentieel kinderschoenen zijn."
De winkelketen is geliefd onder mensen met een kleine portemonnee. De producten van Scapino zijn nu echter uitsluitend online te koop en voor bezorging brengt de retailer extra kosten in rekening. “Vanuit de klant kwam de vraag of we die kosten konden laten vervallen”, vertelt Doymaz. Voor Scapino geldt – net als veel andere retailers – dat e-commerce niet rendabel is en ook niet wordt. “Ons businessmodel is erop geënt dat de klant bij ons via de webshop koopt en het eventueel in de winkel retour brengt, dat is veranderd nu we alleen nog maar online bereikbaar zijn.”
'Ship-from-store'
Scapino had het plan om deze januari zijn e-commercetak verder uit te rollen, maar de coronacrisis heeft dat proces versneld. De webshop van de discounter werkt niet vanuit één distributiecentrum, maar vanuit het ship-from-storeprincipe. “Werken vanuit één voorraad heeft de toekomst, met je winkel als showroom. Op het moment dat de klant wat bestelt, moet je het zo snel mogelijk bij de consument krijgen”, vertelt Doymaz. De webshop bij Scapino werkt nu zo dat orders eerst naar het distributiecentrum gestuurd worden. Is het daar niet op voorraad, dan kijkt een winkel in de buurt van de klant of het product daar op voorraad ligt en wordt de bestelling vanuit de winkel geleverd. “Het is een van de bijeffecten van de coronacrisis. Zowel in omzet uit e-commerce als in voorraadoptimalisatie zijn we gegroeid.”
De discounter viert in 2024 zijn vijftigjarig bestaan. Wat Doymaz betreft gaat Scapino dat halen, ook nu het door de lockdown in een lastige situatie zit. “We halen bij lange na niet de omzet die we normaliter uit onze 170 winkels halen, anders hadden we die vestigingen natuurlijk ook niet nodig gehad.” Net als andere kleding- en schoenenwinkels kampt Scapino met een omzetverlies op jaarbasis van dertig procent op de schoenen en zo’n twintig procent op kleding.
Doymaz ziet wel gevaren van de verlengde lockdown. Hij is bang dat de consument steeds meer went aan online bestellen, wat het op den duur lastiger maakt om de klant naar de winkelstraat te trekken. “Dat wordt de allergrootste uitdaging. Mijn hoop is dat alle retailers het overleven en de overheid ruchtbaarheid geeft aan onze zorgen om de winkelstraat. Niemand vindt het fijn om tijdens het shoppen naar afgeplakte ramen te kijken. Dan ben je snel klaar.”