Winkelketens worstelen met dwangarbeid in keten

Winkelketens worstelen met dwangarbeid in keten

Twintig procent van alle kledingstukken ter wereld is aan dwangarbeid van Oeigoerse moslimminderheden te linken. Met name in de Chinese regio Xinjiang is berucht. Steeds meer landen weren katoen uit deze regio’s, maar Nederlandse winkelketens zijn tot dusver afwachtend. Dat blijkt uit een rondgang van het FD

Nog geen enkel Nederlands modebedrijf heeft de ‘Call to action’ ondertekend, een initiatief van onder meer de stichting Schone Kleren Campagne. Met de Call to action zeggen bedrijven toe alle banden met leveranciers die betrokken zijn bij Oeigoerse dwangarbeid te verbreken.

WE Fashion zou de eerste retailer zijn die het manifest ondertekent. C&A zou over het ondertekenen van het manifest ‘in gesprek zijn’ maar heeft tot nog toe geen besluit genomen. Nike, Levi’s, Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Zara reageerden niet op de vragen van de krant.

“Als we ondertekenen kunnen we eraan gehouden worden dat we katoen uit die regio moeten afkappen”, zegt een woordvoerder van HEMA. Het warenhuis zegt niet zeker te weten welke grondstoffen door welke leverancier geleverd worden en of de retailer dus in die regio actief is. Zeeman en IKEA achterhalen de herkomst van hun katoen liever zelf. 

Inmiddels zijn er diverse keurmerken voor eerlijk katoen – zoals het Better Cotton Initiative en de Global Organic Textile Standard (Gots) – maar die zijn vrijblijvend. “Ze leggen bedrijven geen enkele verplichting op om iets te veranderen. Er is wetgeving nodig”, besluit Bram Joanknecht van de Schone Kleren Campagne.

Reacties 2


Mirjam Kooijman 22 jan, 09:50

Ik ben als klant bereid - veel- meer te betalen, maar zoek me een ongeluk naar eerlijke duurzame kleding. Via internet kan ik zelden achterhalen waar kleding vandaan komt.


Joost Kriek 19 jan, 11:40

Het gaat zoals altijd, als het naar buiten komt spreekt men er schande van om vervolgens in een ander land onder dezelfde voorwaarden verder te gaan. Dit zal ook niet veranderen totdat de consument bereid is meer te betalen, dus nooit.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!