Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week de apps van Nakko, A.S. Watson en Hoogvliet.
Nakko
Een supermarkt-app kan de klant stimuleren om gezondere keuzes te maken tijdens het boodschappen doen. Dat is de uitkomst van het onderzoek dat mobile app-ontwikkelbureau Nakko deed samen met de universiteit van Tilburg. Via 'nudging' - een psychologische methode om bij mensen met een duwtje in de rug bepaald gedrag te stimuleren of tegen te gaan - kun je invloed uitoefenen op het aankoopproces. Voor de studie maakte Nakko een app die tijdens het zelfscannen van etenswaren ook een alternatief liet zien met bijvoorbeeld minder suikers of meer vezels. "Iemand kan de intentie hebben om gezond te eten, maar in een impuls toch een ongezond product kopen. Nieuwe technologieën kunnen op allerlei momenten in deze keuzeprocessen...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week de apps van Nakko, A.S. Watson en Hoogvliet.
Nakko
Een supermarkt-app kan de klant stimuleren om gezondere keuzes te maken tijdens het boodschappen doen. Dat is de uitkomst van het onderzoek dat mobile app-ontwikkelbureau Nakko deed samen met de universiteit van Tilburg. Via 'nudging' - een psychologische methode om bij mensen met een duwtje in de rug bepaald gedrag te stimuleren of tegen te gaan - kun je invloed uitoefenen op het aankoopproces. Voor de studie maakte Nakko een app die tijdens het zelfscannen van etenswaren ook een alternatief liet zien met bijvoorbeeld minder suikers of meer vezels. "Iemand kan de intentie hebben om gezond te eten, maar in een impuls toch een ongezond product kopen. Nieuwe technologieën kunnen op allerlei momenten in deze keuzeprocessen ingrijpen, wat voorheen onmogelijk was", vertelt Nynke van der Laan, universitair hoofddocent digitale gezondheidscommunicatie tegen Distrifood.
A.S. Watson
Het moederbedrijf van Kruidvat, dat gevestigd is in Hongkong, heeft de handen ineengeslagen met het Aziatische logistiekbedrijf Grab. Samen zorgen ze ervoor dat consumenten in Zuidoost-Azië toegang krijgen tot 62 duizend beauty- en gezondheidsproducten, om zo het onlinebereik van de Kruidvat-moeder in dat gedeelte van Azië te vergroten. Klanten van A.S. Watson kunnen de aankoop doen via de website of de app, en Grab ontfermt zich dan over de last-mile bezorging. Daarnaast wordt ook de betaaldienst GrabPay toegevoegd aan de mobiele app van de beautyretailer.
Hoogvliet
Supermarktketen Hoogvliet gaat online bestelde boodschappen afleveren in een afsluitbare boxen in de voortuin van de klant. De ene box is voorzien van klimaatbeheersing voor gekoelde producten. De ander is voor de houdbare producten. Bezorgers kunnen de box met een app ontgrendelen. Hoogvliet is naar eigen zeggen de eerste retailer die een test uitvoert met de bezorgboxen 'waarbij het draait om contactloos, onbeheerd en geklimatiseerd thuisbezorgen van boodschappen'. De proef draait twee weken in Bleiswijk.