Parfumerieketen Douglas zou 500 van zijn 2400 Europese winkels willen sluiten. De retailer zegt dat zijn digitale kanalen het beter doen dan gepland. Dat meldt Manager Magazin op basis van bronnen rond Douglas.

Voor thuisland Duitsland zou het betekenen dat 50 van de 430 winkels dichtgaan. Ceo Tina Müller had eerder al gezegd dat de klantvraag verandert. "Er is een trend gaande van stationair winkelen naar online winkelen. Met deze structurele verandering moeten we rekening houden dat we mogelijk het winkelnetwerk moeten voorzien." De sluitingen zouden vooral betrekking hebben op winkels in Zuid-Europa. Wat het voor de Nederlandse markt betekent, is niet bekend. 

Een woordvoerster van Douglas in Duitsland meldt dat het bedrijf afgelopen zomer bekendmaakte naar het winkelnetwerk te kijken. "Als onderdeel van onze bedrijfsstrategie en in het licht van het gewijzigd marktklimaat door de coronapandemie", zegt ze tegen RetailNews. Maar volgens haar is er nog geen definitief besluit genomen. Ze wil dan ook niet ingaan op het bericht van Manager Magazin.

Douglas zette vorig jaar de transformatie naar een digitaal platform in gang. De onlineomzet steeg in het derde kwartaal met ruim zeventig procent.