'Douglas sluit 500 winkels in Europa'

Parfumerieketen Douglas zou 500 van zijn 2400 Europese winkels willen sluiten. De retailer zegt dat zijn digitale kanalen het beter doen dan gepland. Dat meldt Manager Magazin op basis van bronnen rond Douglas.

Voor thuisland Duitsland zou het betekenen dat 50 van de 430 winkels dichtgaan. Ceo Tina Müller had eerder al gezegd dat de klantvraag verandert. "Er is een trend gaande van stationair winkelen naar online winkelen. Met deze structurele verandering moeten we rekening houden dat we mogelijk het winkelnetwerk moeten voorzien." De sluitingen zouden vooral betrekking hebben op winkels in Zuid-Europa. Wat het voor de Nederlandse markt betekent, is niet bekend. 

Een woordvoerster van Douglas in Duitsland meldt dat het bedrijf afgelopen zomer bekendmaakte naar het winkelnetwerk te kijken. "Als onderdeel van onze bedrijfsstrategie en in het licht van het gewijzigd marktklimaat door de coronapandemie", zegt ze tegen RetailNews. Maar volgens haar is er nog geen definitief besluit genomen. Ze wil dan ook niet ingaan op het bericht van Manager Magazin.

Douglas zette vorig jaar de transformatie naar een digitaal platform in gang. De onlineomzet steeg in het derde kwartaal met ruim zeventig procent.

Reacties 7


Kees Van vliet 22 jan, 09:39

Dure winkel......dag


Frances de Boer 22 jan, 10:23

Niet normaal.


Danny Rombouts 22 jan, 10:38

En daar werken we allemaal zelf aan mee Rosemary. We bestellen maar via digitaal ipv de stenen winkel te steunen. En straks massaal klagen dat de winkelsteden zo saai en leeg zijn.


Trea Dam 22 jan, 13:08

We MOETEN nu toch online bestellen? Geen keus toch??


Gi breur 22 jan, 16:53

als de winkels open gaan dan ga ik gelijk in de stad winkelen. Beter dan digitaal kun je tenminste advies vragen


c.t. de koning 24 jan, 12:36

Dedetailhandel in luxe depot cosmetica en parfum klopt niet meer, de omzetsnelheid is te laag en de investeringen te hoog , als de leveranciers rechtstreeks online de herhaal en krenten uit de pap gaan verkopen is het voor de toekomst
einde verhaal voor de detailhandel maar ook voor hun eigen merk.


Huub van Thiel 28 jan, 11:09

Een strategie die Douglas nog wel eens lelijk op kon breken. Kijk naar de reviews van Douglas online: ze bakken er niets van. Ook de kosten van de online verkoop, die men nu nog makkelijk onder de mat kan vegen, gaan steeds harder terugkomen in de jaarcijfers. Retail is niet makkelijk, maar als je als retail-organisatie vooral in het online sprookje wil geloven dan voorspel ik geen goede toekomst. Maar de realiteit komt pas na jaren boven water. Wie kent Scheer en Foppen nog die zo nodig online moest? Wat te denken van Coolblue die blijft draaien door elk jaar meer aandelen uit te geven. Als je het goed doet levert online verkoop een goede ondersteuning van je retailclub, daar zijn prima voorbeelden van (bijv. expert, electro world). Deze laatste gebruiken de platform structuur voor de aangesloten ondernemers.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!