Bol.com past commissies voor verkooppartners aan

Bol.com past commissies voor verkooppartners aan

Bol.com wijzigt de commissie voor zijn verkooppartners. Bij elf productcategorieën gaat de commisie omlaag en bij drie productgroepen is sprake van een lichte verhoging.

De wijziging moet het voor verkooppartners makkelijker maken om meerdere producten in de betreffende categorie aan het assortiment toe te voegen en waar mogelijk de verkoopprijs aan te scherpen. Die twee factoren moeten het aanbod voor potentiële klanten aantrekkelijker maken en zo de verkoop en omzet stimuleren.

De commissie bestaat uit een percentage van de verkoopprijs en een vast bedrag. Bij elf productgroepen gaat het variabel tarief vanaf 1 maart naar beneden en bij drie gaat het omhoog. Het vaste bedrag blijft ongewijzigd. 

Reacties 7


Zelf Verstandig 4 feb, 10:50

@ Ikke weet het

Ik betwijfel ook niet dat er geld te verdienen is door slim om te gaan met de kracht van een marketplace, echter staat dat los van het feit dat je niets essentieels opbouwt als ondernemer en kiest voor de snelle euro (wat ook een prima overweging kan zijn overigens) Als je core business het drijven van een onderneming op marketplaces is, blijf ik bij eerdere verhaal. Als je de verkopen met een afgewogen assortiment tijdelijk als een prettige bijvangst wil ontwikkelen, maar geen perspectief terugverwacht....dan ligt het inderdaad genuanceerder.


ikke weet het 3 feb, 12:54

Meindert, Zelf verstandig en J.A. Brouwer,


Ik ben het hier niet mee eens, ten eerste Meindert, als winkel hebben wij ook een eigen website, alleen wij zijn hierin transparant m.b.t. de verzendkosten.
Een beetje normale winkel qua marge kan nooit artikelen vanaf € 20,00 gratis verzenden.
Dit betekent wanneer wij iets aanbieden dat deze verzendkosten en ook de commissie kosten doorberekend worden aan de klant.
Echter toch kiste de ( domme ? ) klant graag voor het "GRATIS"verzenden. so it be.

Voorbeeld : Ik verkoop op mijn eigen website een artikel voor € 4,99, daar komt nu met de corona € 3,50 verzenden bij., verkoop resultaat 1 a 2 per week.
Zelfde artikel van MIJ koopt de klant via bol.com voor €19,99 en wat gebeurt er , ik verkoop er gemiddeld 25 per week, omdat de klant het "GRATIS "toegestuurd krijgt, daarbij zijn er nog klanten die er 3 tegelijk kopen.
Dus extra kassa voor mij, want in principe betaald deze klant dan 3 x de "GRATIS "verzendkosten.

Zelf Verstandig, waarom wij het platform omhelzen ??
Om gebruik of misbruik te maken van de consument, het is maar hoe je het bekijkt, als de klant gehersenspoeld is dat Bol.com en andere grote aanbieders GRATIS versturen, dan is het beter om hier gebruik c.qa misbruik van te maken.

Bijkomend voordeel is hierbij ook nog eens dat oude winkel dochters die je in de winkel in de opruiming niet kunt verkopen voor bijv. € 5,00 dat die op een platform als een bol.com makkelijk € 30,00 op brengen, omdat die klant daar specifiek naar op zoek is.

En voor J,.A. Brouwer, deze aap hoef je niet meer te leren klimmen, een ander spreekwoord zegt :
If you cann't beat them Join them.

DUS beter hier gebruik van maken en de krenten uit de pap erop zetten .


J.A. Brouwer 3 feb, 11:38

Meindert en Zelf constateren dit juist. Steek je energie in je eigen onderneming. Het gezegde luidt: "Een aap (BOL.COM) hoef je niet te leren klimmen"


Zelf Verstandig 3 feb, 10:47

Meindert heeft een punt, waarom willen de ondernemers zo graag het platformmodel omhelzen terwijl dat de eigen identiteit van de onderneming aantast en je nergens naartoe werkt met je onderneming? Uitgezonderd voor ondernemingen die zelf een product ontwikkelen, snap ik oprecht niet waarom verkopers als lemmingen richting een ravijn blijven rennen in een businessmodel waarin ze zelf steeds meer in de rol van een werknemer worden geduwd, zowel qua regels alsook qua inkomen. Zelfs als zelfgebombardeerde goeroes op slippers het als een ultieme levensstijl promoten, op termijn schiet je jezelf in je voet en bedanken de marketplaces je voor de learnings en de earnings. Maak werk van je onderneming als een eigen merk, zet daar op in met alles wat je doet, dan maak je wat van je onderneming. Als je doorgeefluik wilt blijven met beperkende regels van de platformen en de merken, wilt wachten op je geld en je wilt onderwerpen aan de nukken van een platform, dan onderneem je niet, dan wordt je ondernomen.


Meindert Alkema 3 feb, 09:01

Bol.com: de vergaarbak met ‘ ondernemers’ die zelf geen website kunnen beheren en onderhouden. En dan klagen over de dure kosten en dan Bol met je data ervandoor gaat. Het heeft iets tragisch.


ikke weet het 2 feb, 16:28

Iedereen loopt hier tegenaan, ik heb alles maar op minimaal 3 dgn gezet, maar inderdaad neemt Bol.com hierin geen enkele verantwoordelijkheid.
Bol.com maakt de afspraken met de vervoerders, en ik vind dat ook net als u dat zij dit probleem moeten oplossen, en het niet op de wederverkoper af moeten schuiven.

Maar bol.com wil alleen maar commissie ontvangen, en verder doen ze de laatste tijd weinig.
Het andere probleem tegenwoordig is de prijzen, je kunt niet meer vragen wat je wilt of ook echt nodig heb.


Ik heb bijvoorbeeld een artikel wat ik in de winkel verkoop voor € 11,99, ik kon het eerst goed verkopen op Bol.com, maar nu is de prijs geblokt naar €12,99, wanneer ik daar de verzendkosten en commissies van af haal, dan kost het mij uiteindelijk geld.

Zodoende missen wij niet alleen de omzet, maar ook Bol.com de commissie, en de commissie over de verzending.


Bart-Jan Ligtenstein 2 feb, 16:22

Misschien ook goed om eens aandacht te besteden aan de algemene omgang van Bol.com met haar "partners". Na maanden succesvolle verkoop kunnen wij dit plots niet meer omdat de levertijden niet gehaald werden. Aantoonbaar 100% op tijd verzonden, echter door de drukte rond Sinterklaas, Kerst en de lockdown waren vervoerders zoals PostNL, DPD etc niet in staat tijdig te leveren. Het advies van Bol.com was om in gesprek te gaan met de vervoerders en te zorgen dat de problemen in de distributiecentra opgelost werden. Ondanks meerdere pogingen hier uitleg over te krijgen, niemand persoonlijk kunnen spreken. We zijn eigenlijk wel benieuwd of hier meer partners tegenaan zijn gelopen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!