Albert Heijn doet gratis plastic zakjes bij groente en fruit in de ban

Albert Heijn doet gratis plastic zakjes bij groente en fruit in de ban

Albert Heijn stopt binnenkort met het aanbieden van gratis plastic zakjes op de groente- en fruitafdeling van zijn supermarkten. De maatregel zou volgens de keten zo’n 243 duizend kilo plastic per jaar schelen.

Albert Heijn haalt de plastic zakjes vanaf half april stapsgewijs uit de winkel. Klanten kunnen hun groente en fruit meenemen in de ‘duurzame verszakjes’ van nylon die sinds 2018 al op de groente- en fruitafdeling liggen. Die zijn wasbaar en gaan meerdere keren mee. Vanaf 19 april worden de duurzame zakjes twee weken lang gratis aangeboden als klanten groente of fruit kopen dat gewogen moet worden. Daarna kosten ze weer dertig cent.

De maatregel scheelt jaarlijks zo’n 130 miljoen zakjes, samen goed voor 243 duizend kilo plastic. Albert Heijn zou de afgelopen jaren al miljoenen kilo’s aan verpakkingsmateriaal hebben bespaard. Algemeen directeur Marit van Egmond: "Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groente en fruit. We blijven steeds kijken of het minder kan."

Ook andere supermarkten schrappen steeds vaker plastic verpakkingsmateriaal. Zo werd eerder deze maand bekend dat Jumbo onder meer gehakt in zakjes in plaats van plastic schaaltjes gaat verkopen, waarmee 300 duizend kilo plastic per jaar zou worden bespaard.
 

Reacties 4


de Kent 26 mrt, 10:14

Ik wil geen nylon 'duurzaam' verszakje. Papier is geen optie?


Robin van Olphen 26 mrt, 10:45

de Kent weet je zeker dat papier duurzamer is dan nylon?


Hugo de Boer 26 mrt, 17:43

De Kent, wat let je om zelf een zakje mee te nemen als je graag wat anders wilt?


Leonard Van Liere 26 mrt, 18:17

Bijzonder, nu tijdens de corona mag een ieder bijvoorbeeld sperzieboontjes met de blote handen los in een plastic zakje stoppen en na het wegen (handig voor de afrekenpaal) het teveel opnieuw met de blote handen terug in de bak gooien. Lekker zeg. Je zou zeggen dat dit wel prioriteit zou hebben maar daar scoor je natuurlijk niet mee! Nee gooi het in een nylonbuideltje (opnieuw te gebruiken maar doet iedereen dat?) en voor de corona kijken we weer even de andere kant op.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!