Albert Heijn stopt binnenkort met het aanbieden van gratis plastic zakjes op de groente- en fruitafdeling van zijn supermarkten. De maatregel zou volgens de keten zo’n 243 duizend kilo plastic per jaar schelen.

Albert Heijn haalt de plastic zakjes vanaf half april stapsgewijs uit de winkel. Klanten kunnen hun groente en fruit meenemen in de ‘duurzame verszakjes’ van nylon die sinds 2018 al op de groente- en fruitafdeling liggen. Die zijn wasbaar en gaan meerdere keren mee. Vanaf 19 april worden de duurzame zakjes twee weken lang gratis aangeboden als klanten groente of fruit kopen dat gewogen moet worden. Daarna kosten ze weer dertig cent.

De maatregel scheelt jaarlijks zo’n 130 miljoen zakjes, samen goed voor 243 duizend kilo plastic. Albert Heijn zou de afgelopen jaren al miljoenen kilo’s aan verpakkingsmateriaal hebben bespaard. Algemeen directeur Marit van Egmond: "Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groente en fruit. We blijven steeds kijken of het minder kan."

Ook andere supermarkten schrappen steeds vaker plastic verpakkingsmateriaal. Zo werd eerder deze maand bekend dat Jumbo onder meer gehakt in zakjes in plaats van plastic schaaltjes gaat verkopen, waarmee 300 duizend kilo plastic per jaar zou worden bespaard.