Veel winkels zien sinds de versoepelingen van eind april forse omzetstijgingen. Dat blijkt uit transactiedata van ABN Amro van pinbetalingen.
Zo hebben kledingzaken 71 procent meer weten om te zetten dan in de vergelijkbare periode vlak voor de versoepelingen. Meubelzaken zagen de verkopen met 85 procent stijgen. Fysieke sportzaken en elektronicazaken hebben hun omzet meer dan verdubbeld.
Vooral kledingverkoop laat een duidelijk verschuiving zien van online terug naar de fysieke winkel. Online daalde de omzet met acht procent terwijl in kledingwinkels de omzet met 71 procent steeg ten opzicht van de voorgaande periode. De omzet in fysieke winkels ligt daarmee nog maar acht procent onder die van 2019. Er lijkt dus een duidelijke groep consumenten te zijn die liever kleding in de winkel ziet en past dan dat zij deze online kopen.
De opleving bij deze branches is eenvoudig te verklaren volgens de bank. De omzet die tijdens de lockdown kon worden behaald door op afspraak te winkelen en click & collect valt in het niet bij de normale openstelling sinds eind april.
Bert Ysfogel 4 jun, 15:43
Joost Kriek 4 jun, 15:16
Eus Peters 4 jun, 12:38
ikke weet het 4 jun, 12:05