'Winkels zien forse omzetstijging sinds versoepeling maatregelen'

'Winkels zien forse omzetstijging sinds versoepeling maatregelen'

Veel winkels zien sinds de versoepelingen van eind april forse omzetstijgingen. Dat blijkt uit transactiedata van ABN Amro van pinbetalingen. 

Zo hebben kledingzaken 71 procent meer weten om te zetten dan in de vergelijkbare periode vlak voor de versoepelingen. Meubelzaken zagen de verkopen met 85 procent stijgen. Fysieke sportzaken en elektronicazaken hebben hun omzet meer dan verdubbeld. 

Vooral kledingverkoop laat een duidelijk verschuiving zien van online terug naar de fysieke winkel. Online daalde de omzet met acht procent terwijl in kledingwinkels de omzet met 71 procent steeg ten opzicht van de voorgaande periode. De omzet in fysieke winkels ligt daarmee nog maar acht procent onder die van 2019. Er lijkt dus een duidelijke groep consumenten te zijn die liever kleding in de winkel ziet en past dan dat zij deze online kopen.

De opleving bij deze branches is eenvoudig te verklaren volgens de bank. De omzet die tijdens de lockdown kon worden behaald door op afspraak te winkelen en click & collect valt in het niet bij de normale openstelling sinds eind april.

Reacties 4


ikke weet het 4 jun, 10:05

Daarvoor hoef je niet bij een bank te werken om dit te snappen, zelfs een kind op de kleuterschool had je dit kunnen vertellen.


Eus Peters 4 jun, 10:38

pincijfers april (winkels gesloten) vergeleken met pincijfers mei (winkels open met beperkingen). Opendeuruniversiteit. Ook niet meegenomen dat cash een minder grote rol speelt, dus pincijfers alleen leiden tot overschatting. En er wordt geen onderscheid gemaakt tussen prijs en volume. Grondstofprijzen schieten omhoog op dit moment.
Ongenuanceerde cijfers als deze helpen totaal niet. Politiek denkt dat het goed gaat met de detailhandel. De meesten hebben een gat van 19 weken in de omzet, waarvoor filiaalbedrijven niet worden gecompenseerd. En vergelijk je omzetcijfers met 2019, dan gaat het zeker niet over spectaculaire stijgingen.


Joost Kriek 4 jun, 13:16

De kern van dit bericht had eigenlijk moeten zijn dat het shoppen op afspraak een groot drama was. Dat waren geen versoepelingen, het was bezigheidstherapie.


Bert Ysfogel 4 jun, 13:43

Ik heb geen winkel, maar ik kan me voorstellen dat dit een "totale verassing" was voor de winkeliers. Als leek zag je dit ook niet aankomen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!