Wibra voor de rechter voor 'onbetaald' inhalen niet-gewerkte uren

Wibra voor de rechter voor 'onbetaald' inhalen niet-gewerkte uren

Kledingketen Wibra staat vandaag voor de rechter in Zutphen. Volgens vakbond FNV moeten medewerkers in de zomer onbetaald de uren inhalen die ze tijdens de lockdown niet konden werken.

Volgens de FNV kreeg Wibra deze uren al via de NOW-regeling gecompenseerd en moeten deze worden kwijtgescholden. Wibra-directeur Bas Duijsens zei eerder tegen RetailTrends dat de keten handelt in lijn met de cao voor retail non-food. De handtekening van de FNV staat niet onder die cao. Volgens Duijsens is er ook geen sprake van onbetaald werken, zoals de FNV zegt.

Duijsens: "Het is het toepassen van de cao, waarbij je de ene keer minder werkt voor je maandsalaris en de andere keer wat meer werkt voor hetzelfde maandsalaris. Deze regeling over plus- en minuren wordt al sinds jaar en dag in de branche toegepast." Hij bestrijdt daarnaast dat alle minuren nog deze zomer moeten worden ingehaald.

De kwestie bereikte ook de Tweede Kamer. Die nam onlangs een motie aan waarin de regering wordt opgeroepen om werkgevers aan te spreken 'op dit onwenselijke gedrag en hun mee te geven dat zij de minuren van werknemers niet moeten verrekenen'. Brancheorganisatie INretail zei dat de Kamer zich baseert op foutieve aannames.

Reacties 6


Jan de Reus 22 jun, 12:11

Gewoon ondankbaar personeel, die naar FNV stapt.
Die weten hun rechten zeer goed, maar hun plichten verzaken ze.
Jammer, want de pijn delen en vol gas voor je werkgever gaan geeft meer voldoening dan overal tegenin gaan.
Daarnaast, als het bij je baas regent druppelt het bij jou!


Marcel Schwegler 22 jun, 01:23

Volgens mij is het FNV geen partij in de CAO Retail non food waar Wibra onder valt.


Hugo de Boer 21 jun, 19:00

Frits,
Ja, het is voor iedereen duidelijk dat de winkels dicht waren. Maar zoals de regeling voor plus- en minuren is opgezet in de CAO is hier dus ook geldig. Mijn punt is dat de FNV dit vooraf had moeten dichttimmeren en niet achteraf proberen te voorkomen waar men zelf over geklaagd had. Dit had men kunnen doen door het maximaal te compenseren uren of de termijn waarin compensatie meegenomen kan worden te beperken. En als ze geen inzicht hadden gehad in de initiële onderhandelingen (wat je als werknemer wel van jou vertegenwoordiger in de onderhandelingen zou moeten kunnen verwachten....), dan hadden ze dit bij de verlenging van de CAO sowieso niet meer moeten goedkeuren. Op dat moment had een blind paard dit nog wel kunnen voorzien.


Frits Vries 21 jun, 16:47

Hugo de boer:
Het personeel wilde wel werken maar kon niet omdat de winkels dicht waren.
D.w.z. personeel krijgt gewoon betaald met vakantieopbouw etc.
Dit heeft niets te maken met plus en min uren maar overmacht.
Daar en tegen staat ook een ruimhartig beleid van de overheid kwa financiële vergoeding.


chris krijger 21 jun, 13:40

het is niet alleen Wibra, kijk ook eens bij Morres meubelen Hulst niet beter als Wibra zo zullen er nog wel meer zijn die profiteren van het systeem


Hugo de Boer 21 jun, 12:02

Het was de FNV zelf die met deze regel heeft ingestemd bij het afsluiten van de CAO. Ze hebben dus aardig boter op hun hoofd om er nu tegen te protesteren. Sterker nog: begin dit jaar is er een nieuwe CAO ingegaan en daarin staat wederom dezelfde regel. Op dat moment was de FNV al bekend met de dreigende problemen (immers we zaten toen al in een zoveelste lockdown) en toch hebben ze wederom hun handtekening gezet.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!