Kledingakkoord Bangladesh met twee jaar verlengd

Het kledingakkoord van Bangladesh is met twee jaar verlengd. In het nieuwe akkoord staan afspraken tussen kledingmerken en vakbonden over het verbeteren van de brand- en bouwveiligheid in kledingfabrieken.

De belangrijkste vernieuwing is dat het akkoord naar andere landen dan Bangladesh wordt uitgebreid. Wereldwijd hebben tweehonderd kledingmerken hun handtekening onder het akkoord gezet, waaronder Zeeman, WE Fashion, Wibra en G-star Raw. Prénatal zegt tegen de NOS de overeenkomst te bestuderen, evenals MS Mode en America Today. Tot 1 september hebben merken nog de mogelijkheid zich aan te sluiten. Het nieuwe akkoord gaat dan in. 

Aangesloten merken hebben de juridische verplichting om fabrieken te inspecteren en te eisen dat fabrieken verbeteringen doorvoeren als voorwaarde om te blijven produceren voor de merken. "Als de fabriek daar financieel niet toe in staat is, moet het merk dat financieel mogelijk maken", zegt Joris Oldenziel, adjunct-directeur van de Accord Foundation - de onafhankelijke partij die de uitvoering van het akkoord doet.

Het kledingakkoord van Bangladesh werd in 2013 in het leven geroepen na het instorten van kledingfabriek Rana Plaza in de hoofdstad Dhaka. Daarbij kwamen meer dan elfhonderd mensen om. De overeenkomst moet voor betere veiligheid van fabrieksarbeiders zorgen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!