Winnaar/verliezer van de week: Hajir Hajji en Amazon

RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Hajir Hajji en Amazon.

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Hajir Hajji en Amazon.

Winnaar: Hajir Hajji

Ze begon 24 jaar geleden als zeventienjarige bij Action als winkelmedewerker, maar is vanaf volgend jaar de nieuwe ceo van de budgetketen: Hajir Hajji. Ze neemt het stokje over van Sander van der Laan, die sinds 2015 aan het roer van Action staat. Ze ontwikkelt zich van assistent-bedrijfsleider naar bedrijfsleider in 1998 om in 1999 rayonmanager te worden van 54 Action-winkels in Amsterdam en op de Veluwe. Hajji is dan 19 en heeft net haar rijbewijs. Drie jaar later groeit ze verder tot hoofd verkoop bij Action, verantwoordelijk voor zo’n 270 winkels. In 2011 treedt ze toe tot het bestuur, begin 2018 wordt ze commercieel directeur en per 1 januari 2022 neemt Hajji de dagelijkse leiding van Action voor haar rekening. “Haar prestaties binnen het bedrijf zijn ongeëvenaard. En ze is de juiste professional om het team en operatie te gaan leiden in de volgende fase van groei en ontwikkeling”, aldus Van der Laan over zijn opvolger. 

Verliezer: Amazon

Ondanks dat de e-commercereus de omzet in het derde kwartaal met vijftien procent zag toenemen tot bijna 66 miljard dollar, viel de nettowinst een stukje lager uit. Deze is van 6,3 miljard dollar gehalveerd naar 3,2 miljard dollar. De lage winst heeft volgens Amazon te maken met problemen in de wereldwijde toeleveringsketen, waardoor het verschepen van containers veel duurder is. Ook zorgt het personeelstekort ervoor dat het bedrijf minder winst heeft gedraaid.

Niet alleen een lagere winst zorgt bij Amazon voor tegenwind, in Duitsland was er deze week ook een staking. Vakbond ver.di riep hiertoe op, op zeven Amazon-locaties. De Amerikaanse e-commercegigant moet het personeel net zoveel betalen als andere bedrijven in de branche doen, zegt de bond. Amazon zegt in een reactie dat het bedrijf uitstekende beloningen en arbeidsvoorwaarden biedt. "Niemand verdient hier minder dan twaalf euro bruto per uur", aldus een woordvoerder. Ver.di dringt al ruim acht jaar aan op betere beloningen bij Amazon. Vooral in de aanloop naar drukke periodes, zoals Black Friday, vraagt de bond daar aandacht voor. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen