De retailsector kan dit jaar en volgend jaar een beperkte omzetplus van één procent tegemoet zien. Stijgende prijzen en veranderd consumentengedrag zijn hiervan de oorzaak, zegt ABN Amro in zijn nieuwste sectorprognose.
Producten als kleding en meubels zijn afgelopen jaar al flink duurder geworden en nu nemen ook de prijzen van de dagelijkse boodschappen toe. Dat zet een rem op de bestedingen van consumenten in winkels. Daarnaast is volgens de bank een verschuiving in voorkeur zichtbaar van retailproducten naar diensten als horeca en reizen, zodra alle beperkende coronamaatregelen zijn opgeheven.
Kledingwinkels kunnen met respectievelijk zeven en drie procent groei in 2022 en 2023 nog behoorlijke groeicijfers tegemoetzien. Ook voor schoenenwinkels wordt groei verwacht: dit jaar vier procent en volgend jaar anderhalf procent. Foodretailers, woonwinkels, doe-het-zelfzaken en drogisterijen zullen niet of nauwelijks een toename in omzet zien.
ABN Amro voorziet dat een deel van de consumenten blijvend minder winkelbezoek zal afleggen. Ook het gerichter en lokaler winkelen en online shoppen zal populairder blijven. De bank verwacht daarom voor e-commerce - zowel pure webwinkels als traditionele retailers met een onlinekanaal - een volumegroei van tien procent in zowel 2022 als 2023.
J.A. Vos 13 feb, 17:10