'Kassaloze winkel logische volgende stap'

'Kassaloze winkel logische volgende stap'

Onbemande supermarkten hebben ook in Nederland kans van slagen. Dat zegt supermarktdeskundige Erik Hemmes in het februarinummer van RetailTrends.

Tot nu zijn onbemande winkels met een breed assortiment nog een brug te ver voor Nederlandse ketens. Vier jaar na de opening van de eerste Amazon Go in de Verenigde Staten komt er in Nederland weinig van de grond. Het blijft beperkt tot tests en winkels met zelfscan. Het is voor klanten een kwestie van gewenning, denkt Hemmes. "Zelfscan gaat in een behoorlijk tempo – dat willen klanten dus wel. Alleen een winkel in- en uitlopen is een logische volgende stap."

Hemmes verwacht dit vooral terug te zien bij kleine stadswinkels, zoals de AH to go's en City-formules van Jumbo en Spar: plekken met een grote doorloop en waar vluchtig wordt gewinkeld voor de lunch of vergeten boodschappen. "De afrekenprocedure kost daar bijna nog meer tijd dan het pakken van wat je nodig hebt." Als klanten zo gewend raken aan de manier van winkelen en erop vertrouwen dat het werkt, kunnen ketens volgens Hemmes naar grotere filialen werken. "Amazon Go startte met pakweg tweehonderd vierkante meter en gaat nu ook naar duizend."

Aldi zet vrij hoog in met zijn plannen voor een kassaloze winkel. In Utrecht moet dit jaar een winkel van ruim vijfhonderd vierkante meter openen. Het magazineartikel over kassaloze winkels lees je hier. Nog geen member, kijk dan hier voor de mogelijkheden.

Reacties 4


Ruben T 22 feb, 16:05

Het lijkt me anderzijds ook wat achterhaald dat je al je producten in een supermarkt uit het schap moet halen, in je kar/mand moet leggen, vervolgens op de kassaband moet leggen en daarna weer in moet pakken, alleen om een drempel op te werpen om jezelf te behoeden voor impulsaankopen. De supermarkt is geen liefdadigheidsinstelling.

Alle producten via de kassaband laten gaan is altijd een vreemde omweg geweest. Met zelfscan is dat al verbeterd omdat je meteen je tas goed in kan pakken, maar als de handeling van het handmatig scannen ook kan worden geautomatiseerd, lijkt me dat een mooie ontwikkeling.

Er zijn supermarkten die nu juist al een kletskassa hebben, voor mensen die wel een (langer) praatje willen maken. De soep zal uiteindelijk vast ook niet zo heet gegeten worden dat er in het hele land alleen nog maar kassaloze winkels zijn en er geen (afrekenend) personeel meer is. Als er wel vraag blijft naar zulk personeel, betekent dat ook dat er commerciële kansen liggen en daar duiken de supermarkten (en andere winkels) dan graag bovenop.


Dennis Eichhorn 22 feb, 15:22

Wat winkels werkelijk willen is meer omzet genereren. Gemak voor hun klanten, dat is bijvangst. Meer omzet genereren door het wegnemen van zo veel mogelijk mentale drempels voor de consument die een beslissing een andere richting in kunnen doen gaan. Het gaat natuurlijk vooral om de spullen die men niet daadwerkelijk nodig heeft. Een brood of een zak aardappels, dat beslis je thuis als je de boodschappenlijstje maakt. Een broodje kroket to-go of een flesje cola, dat beslis je in een impuls als je onderweg naar je werk langs een super loopt. Als je dan gewoon de winkel in kunt stappen zonder ook maar iemand in de ogen te hoeven kijken of zelfs maar de financiële transactie die je doet onder ogen hoeft te zien, dan zijn daarmee veel mentale drempels om te consumeren weggenomen. Dat is ook wat de flitsbezorgers doen. Ze halen alle vormen van mentale weerstand of bewuste besluitvorming weg uit ons leven. Of dit wenselijke ontwikkelingen zijn durft ik sterk te betwijfelen.


Jan Janssen 22 feb, 14:48

"Het is voor klanten een kwestie van gewenning", aldus Hemmes. Dat zal best, maar welke klant zit hierop te wachten? In een stads-, campus- of stationswinkel waar mensen snel even een broodje of een vergeten boodschap komen scoren, kan ik me het nut voorstellen. Maar in een gewone wijksupermarkt zie ik dit niet gebeuren, en ik vraag me dan ook af of dit daadwerkelijk de vraag van de klant is, of een wens van de supermarkt zelf om kosten te besparen. Zelf zit ik niet te wachten op zo'n kille, klinische winkel waar geen personeel aanwezig is.


H. Simons 22 feb, 11:47

ik denk dat je gelijk hebt Erik. Als eerste de kleine city-supermarkten en fastfoodstores in de randstad (zuid-as, e.a.). Een kwestie van maanden, niet van jaren.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!