Onbemande supermarkten hebben ook in Nederland kans van slagen. Dat zegt supermarktdeskundige Erik Hemmes in het februarinummer van RetailTrends.
Tot nu zijn onbemande winkels met een breed assortiment nog een brug te ver voor Nederlandse ketens. Vier jaar na de opening van de eerste Amazon Go in de Verenigde Staten komt er in Nederland weinig van de grond. Het blijft beperkt tot tests en winkels met zelfscan. Het is voor klanten een kwestie van gewenning, denkt Hemmes. "Zelfscan gaat in een behoorlijk tempo – dat willen klanten dus wel. Alleen een winkel in- en uitlopen is een logische volgende stap."
Hemmes verwacht dit vooral terug te zien bij kleine stadswinkels, zoals de AH to go's en City-formules van Jumbo en Spar: plekken met een grote doorloop en waar vluchtig wordt gewinkeld voor de lunch of vergeten boodschappen. "De afrekenprocedure kost daar bijna nog meer tijd dan het pakken van wat je nodig hebt." Als klanten zo gewend raken aan de manier van winkelen en erop vertrouwen dat het werkt, kunnen ketens volgens Hemmes naar grotere filialen werken. "Amazon Go startte met pakweg tweehonderd vierkante meter en gaat nu ook naar duizend."
Aldi zet vrij hoog in met zijn plannen voor een kassaloze winkel. In Utrecht moet dit jaar een winkel van ruim vijfhonderd vierkante meter openen. Het magazineartikel over kassaloze winkels lees je hier. Nog geen member, kijk dan hier voor de mogelijkheden.
Ruben T 22 feb, 16:05
Dennis Eichhorn 22 feb, 15:22
Jan Janssen 22 feb, 14:48
H. Simons 22 feb, 11:47