'Winkels lopen door personeelstekort veel omzet mis'

'Winkels lopen door personeelstekort veel omzet mis'

Winkels lopen veel omzet mis als ze door personeelstekort op bepaalde dagen of tijdelijk dicht zijn. Ruim een derde van de klanten (36 procent) gaat ergens anders naartoe. Bij jongeren is dat 44 procent.

Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Insights & Consultancy onder 1200 Nederlanders. 45 procent van de ondervraagden komt terug op een moment dat de winkel wel open is. 17 procent koopt online bij de winkel, als die mogelijkheid er is.

Bijna driekwart van de consumenten (70 procent) merkt dat er personeelstekorten zijn bij winkels. Een kwart daarvan ervaart dit regelmatig tot vaak. Klanten tussen 18 en 34 jaar hebben er het meeste last van, zegt Q&A. Zo klagen ze dat langer moeten wachten voordat ze worden geholpen.

Winkels worden niet als aantrekkelijke werkplek gezien. Maar liefst 68 procent van de beroepsbevolking ziet het om die reden niet zitten om er aan de slag te gaan. Zo lijkt consumenten het werk saai en eentonig of juist stressvol en chaotisch (22 procent). Ook het lage loon wordt door 12 procent van de ondervraagden als reden genoemd.

ABN Amro vindt dat de retailsector moet inzetten op hogere salarissen, persoonlijke waardering, een goede balans tussen werk en privé, en digitalisering.

Reacties 3


Richard Van der sloot 12 dec, 12:32

De komende jaren zullen ze nog veel meer omzet mislopen. De lage lonen die ze aanbieden kan je niet van rond komen. Waarom zou iemand in een winkel willen werken voor een minimumloon? Je moet haast gek zijn wil je in een winkel werken en vervolgens de kosten thuis kunnen betalen. Werken in de winkel levert je alleen maar hoofdpijn op je wordt geestelijk gek. Klanten die jou bedreigen van ik zet je op Instram, Facebook of twitter als je mij niet goed helpt, ouderen die in een pensioen zitten klagen elke dag in de winkel dat ze een te lage pensioen hebben. De ene dag werk je voor de pensioenuitvoerder de andere dag ben je mentaal coach voor klanten om hun te troosten. Wat voor salaris krijg je daar voor? 2000 euro bruto als verkoopadviseur en 2350 euro als assistent manager. De a4 blaadjes die voor de ruit hangen van een winkel zijn onderhand verkleurd NIEMAND solliciteert. Bij CAO onderhandelingen geven ze maar 3% loonsverhoging belachelijk laag. De werkdruk wordt zo hoog dat zelfs leidinggevende uitvallen en ziek thuis zitten vervolgens moeten niet-leidinggevende collega's de taken overnamen en mogen niet klagen. Ze moeten het doen voor het bedrijf je moet een hart hebben voor de onderneming zeggen ze dan. Als je om loonsverhoging vraagt rennen ze weg net als ''Usain Bolt". De werkgevers zijn doof zelfs "Beter horen" kan hun gehoor niet verbeteren. Mijn advies ga niet in een winkel werken!


Leonard Van Liere 13 dec, 14:28

Fijn zo’n reactie, zet er ook even de oplossing bij. Hoger loon zal altijd zorgen voor minder personeel op de werkvloer en laat dat nou ook nog een grote ergernis zijn. Het imago van werken in de detailhandel is voor fulltimers en wat ouderen bijster slecht. Wie stimuleert zijn (klein)kinderen om vol te gaan voor een baan achter de toonbank?


Richard Van der sloot 15 dec, 22:08

Ik hoef geen oplossing er bij te zetten. De Retail heeft jarenlang genoten van ervaren werknemers die ze lieten werken voor belachelijk lage lonen. Ze dachten dat ze nog jaren zo verder konden gaan tot dat Corona en de energiecrises om te hoek kwam kijken. Werknemers konden niet meer rondkomen van hun hongerloon die ze kregen in de Retail dus zijn ze massaal weggegaan. De winkeliers moeten met een oplossing komen en niet de gene die een reactie plaatsen. Ik heb niemand voor belachelijk lage lonen laten werken. Het is exit moet de lage lonen mensen willen rondkomen. Met mijn reactie zorg ik er voor dat de nieuwe generatie niet gaat werken voor belachelijk lonen zodat andere rijk kunnen worden. We zijn toch niet verplicht om te gaan werken voor een hongerloon? Wie legt die verplichting op? Laat de winkeliers maar goed nadenken over hun toekomst. Wie betaald krijgt personeel wie niet betaald krijgt een leegloop van personeel. Elke dag krijg je gezeik aan je hoofd van mensen die in een pensioen zitten of mensen die niet rond kunnen komen. Ze komen allemaal klagen in de winkel. Zijn de winkels een klaagplek geworden? Op een gegeven moment kunnen werknemers het mentaal niet meer aan al dat geklaag. Vervolgens heb je ook elke dag mensen die een proforma nota komen halen voor de gemeente kom daar maar eens uit.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!