2023: Lichtpuntjes, maar ook een grote donkere schaduw

2023: Lichtpuntjes, maar ook een grote donkere schaduw

Covid, conflict, climate change. Deze drie ‘grote C’s’ bepalen bij elkaar alweer een tijd hoe de wereld eruitziet en een snel einde lijkt niet in zicht. Wat betekent dat voor retail in 2023? RetailTrends zocht het uit en kwam tot drie scenario's. Vandaag 'The Mild', een gematigd scenario.


Er zijn signalen die erop wijzen dat 2023 misschien niet zo’n rampjaar hoeft te worden. Ja, er is inflatie, de hoogste in de westerse wereld in 40 jaar. “En door de drastische maatregelen van centrale banken om die te bestrijden dreigt een recessie”, voegt chief global economist Ira Kalish van accountancyfirma Deloitte toe. Maar hij ziet ook lichtpunten. “De inflatie vertraagt al wat in de VS. De prijzen van duurzame goederen zijn zelfs al iets gedaald, terwijl die van diensten nog stijgen. In Europa is de kans groot dat de inflatie ook gaat dalen. Eind dit jaar zou die een stuk lager moeten zijn dan nu.”


Dan de problemen rond internationale supplychains. Ja, die staan...

Covid, conflict, climate change. Deze drie ‘grote C’s’ bepalen bij elkaar alweer een tijd hoe de wereld eruitziet en een snel einde lijkt niet in zicht. Wat betekent dat voor retail in 2023? RetailTrends zocht het uit en kwam tot drie scenario's. Vandaag 'The Mild', een gematigd scenario.


Er zijn signalen die erop wijzen dat 2023 misschien niet zo’n rampjaar hoeft te worden. Ja, er is inflatie, de hoogste in de westerse wereld in 40 jaar. “En door de drastische maatregelen van centrale banken om die te bestrijden dreigt een recessie”, voegt chief global economist Ira Kalish van accountancyfirma Deloitte toe. Maar hij ziet ook lichtpunten. “De inflatie vertraagt al wat in de VS. De prijzen van duurzame goederen zijn zelfs al iets gedaald, terwijl die van diensten nog stijgen. In Europa is de kans groot dat de inflatie ook gaat dalen. Eind dit jaar zou die een stuk lager moeten zijn dan nu.”


Dan de problemen rond internationale supplychains. Ja, die staan onder druk. Maar hoe erg is het nu echt? De Federal Reserve Bank van New York meet de druk op logistieke ketens op basis van een veelheid aan factoren. “De afgelopen 25 jaar was die druk stabiel vrij laag, met een enorme piek tijdens de pandemie, die heeft bijgedragen aan de inflatie”, legt Kalish uit. “Het goede nieuws is dat de druk nu weer wat gedaald is, met minder vertragingen, tekorten en logistieke kosten als gevolg. Het slechte nieuws: zonder de oorlog in Oekraïne hadden de zaken er nog veel beter voor gestaan.”


De retail wordt vooral in Europa hard geraakt doordat consumenten minder geld te besteden hebben, als gevolg van de gestegen energieprijzen. Maar, zo stipt Kalish aan, die prijzen dalen alweer wat. “De olieprijzen zijn lager dan voor de pandemie. En de gasprijzen zijn nog hoger dan voor de oorlog in Oekraïne, maar duidelijk lager dan de piek. Dat verzacht de inflatiedruk wat.” Anderzijds is dat niet alleen reden tot feest, want de dalende energieprijzen zijn een reflectie van een verzwakte economie met minder vraag.


De inflatie baart velen, waaronder werkgevers zoals retailers, ook zorgen om een andere reden. Er is vrees voor een loon-prijsspiraal: bedrijven verhogen de lonen in de strijd om personeel. Die kosten worden doorvertaald in hogere consumentenprijzen en daardoor willen werknemers weer hoge salarissen. Dat zou een scenario kunnen zijn. “Maar tot nu toe is het niet zo”, zegt Kalish. “De arbeidsmarkt heeft niet substantieel bijgedragen aan de inflatie. Al maken centrale bankiers zich er wel zorgen over.”


En dan hangt het recessiespook nog boven de markt. Uit polls blijkt dat 60 procent van de Amerikanen denkt dat de VS zich al in een recessie bevindt. Maar: dat is niet zo. “Er is wel een risico op een recessie, ontegenzeggelijk”, stelt Kalish. “Ik schat de kans in de VS rond 1 op 3. Waarschijnlijk weten we een recessie dus te vermijden en als hij komt, zal hij gematigd en kort zijn.”

 

‘Bereid je vast voor op het herstel van de recessie’

 


Het slechte nieuws: dat geldt volgens de Deloitte-econoom niet voor Europa. “De kans is groot dat daar snel een recessie komt. Ook die zal waarschijnlijk gematigd zijn. Een half jaar geleden had ik misschien gewaarschuwd voor een diepe recessie. Maar Europa heeft goede maatregelen genomen om met de energieschok om te gaan. Subsidies aan bedrijven en particulieren helpen om de inflatie te vertragen en de economie te stabiliseren.” Kalish adviseert retailers die zich afvragen hoe zich voor te bereiden op de aanstaande periode van achteruitgang om daar niet te veel tijd in te steken. “Bereid je liever alvast voor op het herstel daarna. Een recessieperiode duurt misschien acht of negen maanden. De herstelperiode acht of negen jaar.”


Als donkere schaduw over dat aanstaande herstel hangt de klimaatverandering die een grote rol blijft spelen. “Zelfs als de wereld alle juiste dingen doet, duurt het lang voordat die invloed hebben op het klimaat. Als de economie zich herpakt zal dat herstel gekenmerkt worden door bedrijven en regeringen die disruptieve klimaatverandering moeten zien te managen.” Al met al voorziet hij dat retailers moeten opereren in een omgeving die uitdagend is, maar ook kansen biedt. “Investeer daarom nu en wacht niet, zodat je competitief bent als het herstel komt.”


Morgen deel 3 in deze serie met scenario's voor 2023: The Good.
Eerder in deze serie: The Ugly

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!