Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Klarna, Zalando en Triumph.
Klarna
Betaaldienst Klarna voert stapsgewijs upgrades door in zijn app, waarin het volledig draait om een betere digitale klantreis. Zo krijgen appgebruikers op de homepage allerlei shoppingsuggesties aangeboden, die geselecteerd zijn op basis van hun meest recente shopgedrag. Maar ook kunnen klanten gebruikmaken van een personal shopping service, waarin experts advies geven over allerlei producten en merken.
Tot slot lanceert Klarna een c2c-marktplaats, waarop appgebruikers items kunnen doorverkopen die ze ooit via de app hebben gekocht. Een soort digitale kleedjesmarkt dus. Helaas is de functie nog niet beschikbaar in ons land tijdens Koningsdag: na Duitsland rolt de betaaldienst de service gefaseerd uit.
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Klarna, Zalando en Triumph.
Klarna
Betaaldienst Klarna voert stapsgewijs upgrades door in zijn app, waarin het volledig draait om een betere digitale klantreis. Zo krijgen appgebruikers op de homepage allerlei shoppingsuggesties aangeboden, die geselecteerd zijn op basis van hun meest recente shopgedrag. Maar ook kunnen klanten gebruikmaken van een personal shopping service, waarin experts advies geven over allerlei producten en merken.
Tot slot lanceert Klarna een c2c-marktplaats, waarop appgebruikers items kunnen doorverkopen die ze ooit via de app hebben gekocht. Een soort digitale kleedjesmarkt dus. Helaas is de functie nog niet beschikbaar in ons land tijdens Koningsdag: na Duitsland rolt de betaaldienst de service gefaseerd uit.
Zalando
Deze week staat Zalando opnieuw in het zonnetje in deze rubriek, en wel met een virtuele paskamer. Via een nieuwe tool kunnen klanten kledingitems virtueel aanpassen op een 3D-avatar die is gecreëerd op basis van hun eigen lengte, gewicht en lichaamstype. Op dit moment is de tool alleen toepasbaar op jeans en broeken, omdat dit de producten zijn die het meest worden teruggestuurd. Klanten krijgen via de tool real-time te zien waar de broek (letterlijk) knelt.
De eerste proefversie van de tool is door zo'n 30.000 klanten geprobeerd. Nu de eerste versie is goedgekeurd, wordt de pilot uitgerold naar alle 25 markten waar Zalando actief is.
Triumph
Triumph voert in een hoog tempo verbeteringen door in het productieproces van beha's. De lingerieretailer investeert sinds een aantal jaar in 3D-ontwerp en prototyping. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf nu een 'volledige 3D-basiscatalogus'. Het voordeel: sneller ontwerp- en kleurbeslissingen maken. "Het heeft ook een enorm potentieel voor onze e-commerce. Bovendien is het de meest duurzame keuze voor elke retailer."
Naar eigen zeggen hoeven er door het gebruik van 3D-technologie geen monsters meer worden verspild, en heeft de verzending minder impact op het milieu. "We kunnen producten ontwikkelen die vrijwel onmiddellijk aan de behoeften van klanten voldoen", aldus ontwikkeldirecteur Tamsin Artus Smith.