'Arbeidsomstandigheden Patagonia niet in de haak'

'Arbeidsomstandigheden Patagonia niet in de haak'

In kledingfabrieken waar het duurzame outdoormerk Patagonia produceert is sprake van intimidatie en een hoge werkdruk. Dat meldt Follow The Money op basis van gesprekken met medewerkers en vakbondsleiders.

Medewerkers zouden minder betaald krijgen voor hun overuren en leeftijden worden niet geregistreerd, waardoor kinderarbeid niet uitgesloten kan worden. Sollicitanten moesten hun menstruatiedatum opgeven en medewerkers kregen te horen dat zij niet zwanger mochten worden in de eerste zes maanden van hun dienstverband. 

Bovendien werken medewerkers in fabrieken langer dan wettelijk is toegestaan. Met meer dan 80 uur per week en tot 17 uur per dag staat dit haaks op de gedragscode van Patagonia. Het merk wil dat alle mensen die kleding produceren een fatsoenlijk loon verdienen en beloofde een leefbaar loon voor alle medewerkers in 10 jaar. Daar is nog anderhalf jaar van over.

Volgens Patagonia wordt er nu in 40 procent van de fabrieken een leefbaar loon uitbetaald. De keten zegt zelf geen zeggenschap te hebben over de hoogte van de lonen van textielmedewerkers: ze zouden op geen enkele manier de werkgever van die werknemers zijn.

Zelfde fabriek als H&M en Nike

In twee derde van de fabrieken waar Patagonia-kleding wordt gemaakt, worden ook items voor onder meer Nike, H&M en Zara geproduceerd. Patagonia ziet het als een voordeel om  in diezelfde fabrieken kleding te produceren: “We zijn een vrij kleine speler in de kledingindustrie. Daarom zijn we altijd op zoek naar manieren om onze impact te vergroten en industrievormen over de hele linie naar een hoger niveau te tillen. Hiervoor is het cruciaal om deel te blijven nemen aan gedeelde productiefaciliteiten”, aldus het merk in een reactie.

Patagonia kwam wereldwijd onder de aandacht toen het in 2011 met een advertentie consumenten opriep om niet te shoppen tijdens Black Friday. Oprichter Yvon Chouinard doneerde het merk vorig jaar aan een trust en een non-profitorganisatie. Alle winst – circa honderd miljoen dollar per jaar - die niet wordt geïnvesteerd in het merk, gaat naar klimaatactiviteiten.

In een reactie op FTM zegt Patagonia het volgende over de lange werkdagen: "Buitensporige overuren komen wereldwijd veel voor en daarom wordt dit regelmatig gecontroleerd. Als we een probleem vinden dat kan worden opgelost, werken we samen met onze leveranciers om duurzame oplossingen te implementeren. Dit kan vele jaren duren, maar we vinden dat dit het beste resultaat oplevert voor zowel de arbeiders als de fabriek."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!