De naam Cider duikt steeds vaker op als dé uitdager van fastfashiongigant Shein. Er hangt nog veel mysterie om het merk. Wie is deze ‘new kid in town’, en hebben modebedrijven te vrezen? Zes vragen.
Cider is eigenlijk nog maar vrij jong: in 2020 werd het merk opgericht. In zijn korte bestaan is de digital footprint van het modemerk explosief gegroeid. De goedkope kledingstukken en accessoires worden naar jonge, vrouwelijke klanten wereldwijd verstuurd. Inmiddels is de startup meer dan 1 miljard dollar waard, waarmee het de status heeft verworven van unicorn.
Door wie is Cider opgericht?
Op zoek naar de historie van de webshop, komen er al enkele vraagtekens. Sommige nieuwsmedia stellen dat Cider is opgericht in Los Angeles; anderen hebben het over Aziatische roots, aangezien het hoofdkantoor in Hong Kong zit.
Wat Cider zelf zegt, is dat het merk begonnen is als project onder vier vrienden, met de wens om een modeplatform te creëren waarbij GenZ-vrouwen hun hart kunnen ophalen. Ofwel: ‘your closet’s happy hour’,...
De naam Cider duikt steeds vaker op als dé uitdager van fastfashiongigant Shein. Er hangt nog veel mysterie om het merk. Wie is deze ‘new kid in town’, en hebben modebedrijven te vrezen? Zes vragen.
Cider is eigenlijk nog maar vrij jong: in 2020 werd het merk opgericht. In zijn korte bestaan is de digital footprint van het modemerk explosief gegroeid. De goedkope kledingstukken en accessoires worden naar jonge, vrouwelijke klanten wereldwijd verstuurd. Inmiddels is de startup meer dan 1 miljard dollar waard, waarmee het de status heeft verworven van unicorn.
Door wie is Cider opgericht?
Op zoek naar de historie van de webshop, komen er al enkele vraagtekens. Sommige nieuwsmedia stellen dat Cider is opgericht in Los Angeles; anderen hebben het over Aziatische roots, aangezien het hoofdkantoor in Hong Kong zit.
Wat Cider zelf zegt, is dat het merk begonnen is als project onder vier vrienden, met de wens om een modeplatform te creëren waarbij GenZ-vrouwen hun hart kunnen ophalen. Ofwel: ‘your closet’s happy hour’, verwijzend naar de licht alcoholhoudende appeldrank.
Van de vier bevriende oprichters zitten er nog twee in het bedrijf: Fenco Lin (‘chief fashion officer’) en Yu Oppel (cmo). De twee leiden het mode-imperium vanuit Los Angeles, Singapore en Guangzhou. Laatstgenoemde stad, in het Nederlands ook bekend onder de naam Kanton, behoort met Beijing en Shanghai tot de grootste steden van China. Saillant detail: rivaal Shein heeft de helft van het Panyu-district in de stad opgeslokt voor de hypersnelle productie van zijn eigen kleding. Ook is een dochteronderneming van JD.com in deze stad gesitueerd.
Hoe pakt Cider het aan?
Cider weet zijn doelgroep op allerlei manieren te verleiden. Zo weet het merk binnen drie jaar op Instagram bij elkaar zo’n vijf miljoen volgers aan zich te binden; op TikTok zijn dat er 823.000.
Die aantallen komen niet uit de lucht vallen: Cider zet alles op alles om viral te gaan, met eigen ontwerpen van bekende kledingstukken. Zo zette een moderner ontwerp van de ’13 going on 30’-jurk van Jennifer Garner Cider in één klap op de kaart in 2021.
De marketingmachine lijkt in ieder geval hard te draaien. Werden klanten in Europa eerder nog bestookt met spotgoedkope advertenties via Facebook; inmiddels popt Cider bij iedere zoekterm in Google Shopping op met een goedkoper alternatief van wat andere modemerken aanbieden.
Wat dat betreft zijn er veel overeenkomsten met Shein. Net als Shein is Cider in feite meer een technologiebedrijf dan een modeconcern. Via artificial intelligence worden modetrends over de hele wereld gescreend en voorspeld, waar kleine batches aan kledingstukken worden geproduceerd. Bijkomend voordeel: naar eigen zeggen heeft Cider minder verspilling of overmatige voorraden. Dat is dan weer goed voor het milieu, klinkt het.
Tekst gaat door onder het beeld
Is het fastfashionmerk wel duurzaam?
Cider vindt zelf van wel. Op de website is de missie te lezen: "Sustainable fashion should be accessible, not exclusive."
Op de website zelf staan nogal wat beloftes op het gebied van duurzaamheid. Zo wordt er milieuvriendelijk geproduceerd (met ecovriendelijke verpakkingen) en zijn de kledingstukken naar eigen zeggen vrij van kinder- en moderne slavenarbeid. Ook zijn geselecteerde items gemaakt van gerecyclede materialen.
Good On You, een Amerikaanse website die modemerken beoordeelt op hoe duurzaam en ethisch ze handelen, beschrijft Cider als ‘ultra fast fashionmerk’. Het modemerk zou maar weinig actie ondernemen op deze gebieden. Ook zou het overgrote deel van de kledingstukken synthetisch – en dus plastic-based – zijn.
Ondanks dat het bedrijf zegt zich niet te wagen aan ‘moderne slavernij’, is er niks bekend over hoe de goedkope items worden geproduceerd. Zelf communiceert Cider weinig over de arbeidsomstandigheden in de fabrieken, die zich alle drie in China bevinden. Net als die van Shein.
Wat zijn de overeenkomsten met Shein?
Zoals gezegd lijkt Cider in meerdere opzichten bijzonder veel op het veel grotere (en oudere) Shein.
Te beginnen met het businessmodel: zeer regelmatig worden er nieuwe, trendy ‘drops’ op de webshop gelanceerd, met bijzonder lage prijzen.
Ook visueel gezien zijn er al veel overeenkomsten met de fastfashiongigant. Zowel op de webshop van Shein als Cider wordt de klant gebombardeerd met allerlei flikkerende pop-ups, die je proberen te verleiden om 15 procent korting te pakken of gratis verzending te krijgen. Zij het dat Shein net wat meer werkt met snel bewegend beeld, vouchers en het aanbieden van gratis producten. Maar ook bij Cider vliegen je de hoog oplopende kortingen om de oren.
Een veelvoorkomende kanttekening bij Shein is de verzendtijd van producten. Dat is bij Cider niet anders: de webshop zegt zelf een standaard verzendtijd te hanteren van vijftien tot twintig dagen.
Wat vinden klanten ervan?
Op Trustpilot zijn klanten verdeeld over het bedrijf: de recensies variëren tussen de één en de vijf sterren.
Hoewel: die vijfsterrenreviews worden door sommige nieuwsmedia in twijfel getrokken. De positieve recensies komen veelal door profielen die slechts één review hebben achtergelaten.
Er liggen veel klachten. Met name over het retourproces, dat Cider (volgens recensies) nodeloos ingewikkeld maakt. De klantenservice zou pas na weken reageren, of klanten moeten diep in de buidel tasten om de kledingstukken naar een buitenlands adres retour te sturen. Ook over de kwaliteit en de maten van de kledingstukken zijn veel klanten niet te spreken. Op die klachten krijgen klanten een geautomatiseerde reactie, met de strekking: stuur een bericht op onze socials.
Hebben modebedrijven te vrezen van Cider?
Dat is moeilijk te zeggen. Hoewel de meningen uiteenlopen, kan Cider inmiddels vertrouwen op een loyale klantenbasis. De goedkope kledingitems spelen hier – vooral in tijdens van fikse inflatie – een grote rol.
Op allerlei vlakken springt het bedrijf in op trends. Of dat nu een collectie in de metaverse is, of items tijdens de New York Fashion Week: Cider doet er alles aan om een blijvertje te zijn.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;