Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Pedigree, M Line en Albert Heijn.
Pedigree
Hondenvoeding- en verzorgingsmerk Pedigree zet AI in om asielhonden te transformeren tot menselijke datingprofielen. Daarmee wil het merk mensen koppelen aan een hond. Volgens Pedigree kiezen veel baasjes hun nieuwe hond uit op uiterlijk en niet op karakter. Het gevolg? Volle dierenasielen. Bakkie, Lizz, Sjakie en Freggel uit het dierenasiel in Hilversum werden door AI getransformeerd tot hun menselijke alterego’s. Hun karaktereigenschappen, interesses en hobby’s zijn benadrukt. Wanneer datingappgebruikers een match hebben, krijgen ze de melding dat ze ‘gedogfisht’ zijn en kunnen ze kennismaken met de hond. De ludieke actie loopt nog tot eind juni.
Tekst loopt door onder beeld.
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Pedigree, M Line en Albert Heijn.
Pedigree
Hondenvoeding- en verzorgingsmerk Pedigree zet AI in om asielhonden te transformeren tot menselijke datingprofielen. Daarmee wil het merk mensen koppelen aan een hond. Volgens Pedigree kiezen veel baasjes hun nieuwe hond uit op uiterlijk en niet op karakter. Het gevolg? Volle dierenasielen. Bakkie, Lizz, Sjakie en Freggel uit het dierenasiel in Hilversum werden door AI getransformeerd tot hun menselijke alterego’s. Hun karaktereigenschappen, interesses en hobby’s zijn benadrukt. Wanneer datingappgebruikers een match hebben, krijgen ze de melding dat ze ‘gedogfisht’ zijn en kunnen ze kennismaken met de hond. De ludieke actie loopt nog tot eind juni.
Tekst loopt door onder beeld.
M Line
Weten hoe een nieuw bed in je slaapkamer staat? Beddenspecialist M Line heeft hiervoor speciaal een online augmented realitytool gelanceerd. Klanten kunnen met een online configurator producten virtueel in huis plaatsen. De tool is vooralsnog alleen beschikbaar via de website van M Line. Tijdens de Webwinkel Vakdagen kondigde e-commercemanager Dennis Touw de komst hiervan al aan. De AR-tool moet helpen om klanten te verleiden om online aankopen te doen. “We willen online het verlengde maken van de winkel, en andersom. Daarbij is het visuele aspect van essentieel belang: klanten willen zien hoe een bed in een kamer staat," zei Touw destijds.
Albert Heijn
Albert Heijn zet generatieve kunstmatige intelligentie in om de klantervaring te verbeteren en medewerkers in hun werk te ondersteunen. Met Gen AI Labs kan de supermarktketen in hoog tempo ideeën uitwerken en testen. Neem de ‘receptenscanner’, die te vinden is in het ‘Bètahoekje’ in de Albert Heijn-app. Klanten kunnen daarmee een willekeurig recept scannen en de nodige ingrediënten rollen zo het winkelmandje in. Ook de hoeveelheden en het aantal eters kunnen gemakkelijk aangepast worden. Intern rolt de supermarktketen ook een eigen AH GPT platform uit. Volgens de supermarkt kunnen medewerkers van het hoofdkantoor daardoor veilig gebruik maken van deze technologie.