Leveranciers van baby- en kinderproducten oefenen volgens de ACM druk uit op winkeliers om de prijzen kunstmatig hoog te houden. De waakhond waarschuwt deze bedrijven hiermee te stoppen, anders riskeren ze een boete.
De ACM zegt regelmatig te horen dat winkeliers van baby- en kinderproducten bepaalde prijzen moeten hanteren van hun leveranciers. Het zou gaan om leveranciers van onder meer kinderwagens, autostoeltjes, kindertextiel, kindermeubels, flessen en spenen.
“Winkeliers moeten zelfstandig de prijzen van de producten in hun (web)winkel bepalen”, zegt ACM-directeur Michiel Denkers. “Leveranciers mogen alleen een adviesprijs geven en geen druk uitoefenen op winkeliers om de consumentenprijs te verhogen of informatie geven over wat andere winkeliers met de prijzen doen.”
Omdat ouders het beste willen voor hun kind, zijn ze minder kritisch en meer bereid om hun portemonnee te trekken, zegt Denkers. “Het lijkt erop alsof in deze sector leveranciers daar gebruik van maken.”
Als de leveranciers zich na de waarschuwing niet aan de regels houden, riskeren zij een boete die kan oplopen tot 900.000 euro of 10 procent van hun omzet. Met een adviesprijscheck kunnen leveranciers nagaan of ze zich aan de regels houden.
Reacties 0