Tien jaar RetailRookies: hoe gaat het met de eerste lichting?

Tien jaar RetailRookies: hoe gaat het met de eerste lichting?

RetailTrends presenteert dit jaar voor de tiende keer de RetailRookies: tien jonge veelbelovende retailconcepten die een podium krijgen. Hoe gaat het nu met de startups van de eerste editie in 2014? Een overzicht.


The Fixables

Een filiaal in elke grote stad. Dat was het streven van The Fixables, een reparatieconcept voor smartphones, toen het bedrijf in 2014 RetailRookie was. Dik een jaar later sprak toenmalig mede-eigenaar zelfs de ambitie uit van ‘landelijke dekking binnen 5 jaar’. Inmiddels kunnen we vaststellen dat dat niet is gelukt. Er is zelfs één winkel minder dan toen: de zaak in Rotterdam ging vorig jaar op slot. Daarmee is het winkelbestand nu weer exact gelijk aan kort na de RetailRookie-verkiezing: Amsterdam, Utrecht en Bussum.


Timmer is eind 2019 vertrokken als mede-eigenaar en de andere oprichter, René Smit, runt The Fixables nog steeds. Hoewel de expansiedrift er voorlopig nog niet uit gekomen is is, staat de formule zeker niet stil. In 2019 werd een eigen academy opgericht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met de reparateurs die daaruit...

RetailTrends presenteert dit jaar voor de tiende keer de RetailRookies: tien jonge veelbelovende retailconcepten die een podium krijgen. Hoe gaat het nu met de startups van de eerste editie in 2014? Een overzicht.


The Fixables

Een filiaal in elke grote stad. Dat was het streven van The Fixables, een reparatieconcept voor smartphones, toen het bedrijf in 2014 RetailRookie was. Dik een jaar later sprak toenmalig mede-eigenaar zelfs de ambitie uit van ‘landelijke dekking binnen 5 jaar’. Inmiddels kunnen we vaststellen dat dat niet is gelukt. Er is zelfs één winkel minder dan toen: de zaak in Rotterdam ging vorig jaar op slot. Daarmee is het winkelbestand nu weer exact gelijk aan kort na de RetailRookie-verkiezing: Amsterdam, Utrecht en Bussum.


Timmer is eind 2019 vertrokken als mede-eigenaar en de andere oprichter, René Smit, runt The Fixables nog steeds. Hoewel de expansiedrift er voorlopig nog niet uit gekomen is is, staat de formule zeker niet stil. In 2019 werd een eigen academy opgericht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met de reparateurs die daaruit voortkomen hoopt The Fixables uiteindelijk alsnog een forse groei in het aantal winkels te kunnen realiseren.


Stach Food

Een formule die wél fors is gegroeid sinds de RetailRookie-verkiezing in 2014, is Stach Food. Destijds had het bedrijf, opgericht door Stach Schaberg, vijf winkels in Amsterdam. Inmiddels zijn dat er 30. De meeste nog steeds in Amsterdam, maar ook in onder meer Den Haag, Utrecht en Groningen. 
 

Het foodconcept werd in 2019 overgenomen door horeca- en cateringgigant Vermaat Groep. De deal maakte de weg vrij voor verdere groei, in de toekomst mogelijk ook in Duitsland. Eind 2022 doet oprichter Schaberg een stapje terug. Hij blijft als adviseur betrokken, maar draagt het ceo-schap na 11 jaar over aan Mike Boks.


Colori

Het kleurrijke schoenenmerk Colori wist in 2014 al dat enorme aantallen fysieke winkels niet de toekomst waren. “Deze winkels bieden volop mogelijkheden voor groei”, zei oprichter Alice Kwaaitaal destijds over de vier winkels in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Die zijn er inmiddels niet meer: geleidelijk aan werden alle vestigingen gesloten en werd Colori een online only merk. 


Bilder & De Clercq

Een naam die inmiddels uit het straatbeeld is verdwenen, is Bilder & De Clercq. Dat gebeurde zelfs al vrij snel na de RetailRookie-uitverkiezing in 2014. In 2015 werd het bedrijf failliet verklaard. Dat einde was nog niet definitief, want begin 2016 maakte het maaltijdenconcept een comeback met behulp van investeerders. Ook kwam er een webshop. De focus verschuift steeds meer naar online en maaltijdboxen en in 2018 gaat de winkel weer op slot. Die wordt overgenomen door – jawel – Stach Food. Inmiddels bestaat Bilder & De Clercq niet meer. De site verwijst door naar Familiebox, een maaltijdboxconcept dat in 2018 door Bilder & De Clercq werd gelanceerd. Zo leeft de voormalige RetailRookie toch nog een beetje voort.


Leapp

Een van de RetailRookies waarvoor een grote toekomst leek te gloren was Apple-refurbisher Leapp. De formule van Rogier van Camp had in 2014 nog zes winkels, twee jaar later 22 en het plan is om dat aantal nog veel verder op te voeren. Al snel opent Leapp ook vestigingen in België en Duitsland. Doel is om razendsnel richting 50 winkels te gaan en naar een omzet van 100 miljoen euro.


Medio 2018 blijkt dat het allemaal wat té snel ging. Het lukt niet om nieuwe financiering veilig te stellen en een faillissement is onafwendbaar. Leapp maakt een doorstart met investeringsmaatschappij Nobel Capital in samenwerking met Van Camp. Het aantal winkels wordt teruggebracht tot 13. Een jaar later stapt Van Camp op en wordt Eric Schoenmakers de nieuwe ceo.


In 2020 gaat de winkeltak van Leapp failliet. De vestigingen zijn dan al eventjes gesloten in verband met het coronavirus, maar zullen niet meer heropenen. Online blijft Leapp bestaan en is het bedrijf nog altijd actief als verkoper van refurbished Apple-producten.


Graaggedaan.nl

De naam Graaggedaan.nl zal wellicht niet bij iedereen meer een belletje doen rinkelen. Via dit platform kunnen consumenten rechtstreeks online bestellen bij verswinkels door heel Nederland. In 2018 fuseert het bedrijf met zijn Belgische branchegenoot Localtomorrow. Oprichters Joep van Straalen en Aart-Jan van der Kaaij blijven nog even betrokken, maar inmiddels is de leiding volledig in Belgische handen.


De Schoenenfabriek

Ziengs is een bekende naam in schoenenland. Telg Berend heeft een dusdanig eigen visie op de branche dat hij in 2008 het familiebedrijf, bekend van de gelijknamige keten en tegenwoordig ook eigenaar van Scapino, verlaat. Hij start in Groningen zijn eigen formule: De Schoenenfabriek. Een meer onderscheidend assortiment, met meer lef, dat moet zijn concept onderscheiden.


De startup maakt de klassieke misrekening om te snel te willen groeien. In korte tijd groeit De Schoenenfabriek naar drie filialen en er waren plannen voor nog eens 30. Maar zover komt het niet: in 2017 gaat De Schoenenfabriek failliet.


Kort na het faillissement openen drie oud-medewerkers van De Schoenenfabriek een nieuwe zaak: SchoenenZaken. Oprichters zijn Paul Vetter, Thies Nicolai en Joël Timmerman, van wie de laatste samen met Berend Ziengs aan de wieg stond van De Schoenenfabriek. Deze keten voor eigenzinnige herenschoenen houdt het langer vol, wordt in 2020 RetailRookie en heeft inmiddels twee eigen winkels. Mede door succesvolle online marketing en inzet van socials heeft SchoenenZaken inmiddels een flinke schare fans verzameld.


Yoghurt Barn

Geen RetailRookie maakte in zijn bestaan zoveel veranderingen door als Yoghurt Barn, tegenwoordig bekend als YB. Het bedrijf van Wouter Staal begon als daghorecaketen voor yoghurtproducten en is vandaag een plantaardig foodmerk dat levert aan foodservicepartijen.


Yoghurt Barn schoof steeds meer op van yoghurt naar plantaardig en van horecaketen naar merk. Eind vorig jaar werd het proces noodgedwongen wat versneld. Door financiële problemen werd besloten alle vestigingen te sluiten en puur als merk verder te gaan. 


Mud Jeans

In een vorig leven, voorjaar 2012, ging Mud Jeans failliet. Onder Bert van Son maakt het bedrijf een nieuwe start en gooit het over een andere boeg. Mud Jeans wil als merk toe naar een denimbranche zonder afval. In 2017 maakt het bedrijf voor het eerst winst. Sinds dit voorjaar heeft Van Son het stokje als ceo overgedragen aan Jolanda Brink. Wel blijft Van Son als oprichter en woordvoerder betrokken bij het bedrijf.


Hutspot

Hutspot behoort tot de kleine groep RetailRookies van de eerste lichting die het niet redde. En dat terwijl van de keten van conceptstores veel werd verwacht. De plek voor startende merken wordt gezien als voorbeeld van fysieke retail nieuwe stijl. Hutspot groeit uit tot acht winkels, maar de coronacrisis komt erg ongelegen. Net daarvoor hebben de oprichters nog fors geïnvesteerd in nieuwe winkels. Bovendien heeft Hutspot geen online kanaal om de klappen mee op te vangen. 


Na het faillissement eind 2020 lijkt er al snel weer hoop: Dille & Kamille neemt Hutspot over. De retailer zet twee van de acht winkels voort. Maar zonder succes, zo blijkt al binnen een jaar. De winkels gaan dicht, want leveren alleen maar verlies op. Sindsdien wordt gestudeerd op of en hoe Hutspot nog een toekomst heeft. Het lijkt er niet meer van te komen. 

 

Uit de tien nieuwe RetailRookies wordt op 7 september op het event RetailTrends Live de winnaar van dit jaar bekendgemaakt. Wil je dit bijwonen? Koop je ticket hier.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!