Retailmisser: geen tasjes op de groente- en fruitafdeling

Retailmisser: geen tasjes op de groente- en fruitafdeling

Albert Heijn is de compleetste supermarkt van Nederland. Ik ben groot fan, want er is veel keus en de kwaliteit is meestal goed tot zeer goed. Ik betaal dan ook graag een paar euro meer. Juist de overdaad aan keus zal de klant minder snel bewegen om ook nog een tweede supermarkt naast Albert Heijn te bezoeken. Omdat dat niet nodig is. Gemak dient de consument. 


Gemak, als onderdeel van service en ondernemerschap, is hét centrale thema in de retail. Ontzorg de klant. En de klant komt bij je terug. Altijd. Het is dan ook verbazingwekkend dat Albert Heijn, de kampioen van de gemakssupermarkten, iets heeft ingevoerd wat leidt tot mínder gemak. 


En dat betreft het feit dat er geen (gratis) tasjes meer verkrijgbaar zijn op de groente- en fruitafdeling. Dit vanwege het streven om de duurzaamste supermarkt te zijn en te blijven. Albert Heijn nam kennelijk een voorschot op de maatregelen die ingingen op 1 juli 2023. Want sinds kort is er sprake van allerlei toeslagen op het gebruik van plastic. Niet alleen in snackbars, ook in supermarkten. Maar is dat wel verstandig?


Tot 2021/2022 (afhankelijk van de locatie) waren de plastic tasjes, ook wel ‘hemdtasjes’ genoemd, gratis beschikbaar bij de ‘Appie’. Maar nu dus niet meer. Het is wél mogelijk om ‘duurzame verszakjes/-netjes’ te kopen voor 30 cent. Óf je kunt je eigen tasjes meenemen. Onhandig. En extra tasjes zélf meenemen wordt slechts door zeer weinigen gedaan. Omdat men deze vergeet. 


Burgerlijke ongehoorzaamheid

Daarnaast geldt dat als je een consument extra laat betalen voor zo’n duurzaam verszakje, dat tot irritatie leidt en uiteindelijk ook tot minder klandizie. Daarbij voelen die zakjes na één keer gebruiken al vies en smoezelig aan. En in de winkel zélf leidt het gebrek aan gratis zakjes óók tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Ik zie namelijk veel mensen de plastic tasjes die bij de broodafdeling hangen, gebruiken als groente- of fruitzakje. 


‘Greenwashing’

En het is ook een vorm van ‘greenwashing’. Voor de ‘bühne’. Bij de groente- en fruitafdeling zijn er eerder méér dan minder plastic verpakkingen dan voorheen. Van aardbeien. Van zes voorverpakte appels. Van vier verpakte peren. Van drie paprika’s in drie verschillende kleuren. Van een enorme hoeveelheid tomaten. Van de (maaltijd)salades. Enzovoort, enzovoort, enzovoort. 


Een en ander leidt tot irritatie. Alsof er júíst wordt ingezet op meer omzet. Want de consument wordt verleid tot een grotere aankoop dan hij of zij nodig heeft. Door bijvoorbeeld een doos tomaten te kopen terwijl hij of zij in eerste instantie maar vier tomaten nodig had. Maar het gevolg zou kunnen zijn dat klanten jouw winkel daarom minder vaak gaan bezoeken. En dat zij dus uiteindelijk voor minder omzet zullen zorgen. De klanten gaan je dus verlaten voor een andere supermarkt. En in het huidige tijdsgewricht na sterk gestegen prijzen is dat sowieso een groot gevaar voor een duurdere supermarktketen als Albert Heijn. 


Meer verspilling

En daarbij: het leidt dus óók tot meer verspilling. Omdat mensen méér kopen dan ze eigenlijk nodig hebben en groente en fruit snel kan bederven. Dat willen we toch juist tegengaan? 


Dat kan dus slimmer. Dus lever die zakjes weer voor groente en fruit. Gratis. Maak deze van biologisch afbreekbaar plastic. Of maak ze van (stevig) papier. En doe dat ook bij de broodzakjes. Zet er op: ‘stoer, gezond en lekker’. Of iets anders wat de consument aanspreekt, zodat hij trots door de winkel paradeert met al die gezonde aankopen. 


Een tevreden klant is een niet-geïrriteerde klant. Een klant die niet hoeft na te denken en volledig ontzorgd wordt. Een klant die zelfstandig kan bepalen wat hij of zij nodig heeft. Een klant die gemak ervaart. Want hoe meer gemak, hoe hoger de bestedingen zullen zijn. En in een dergelijk geval kan een supermarkt (of welke andere willekeurige winkel dan ook) ‘wegkomen’ met hogere prijzen dan die van de concurrent. 


En die toeslagen voor plastic dan?

Per 1 juli dient er in principe voor elke plastic verpakking door de consument een toeslag betaald te worden. Een toeslag die je als retailer zelf mag houden en niet hoeft af te dragen. Maar de supermarkt (of de snackbar) mag zelf bepalen hoe hoog die bijdrage is. Als supermarkt of snackbarhouder ben je spekkoper als je uiteindelijk die extra toeslag niet effectief (maar wel theoretisch) in rekening brengt. Door bijvoorbeeld 10 cent korting te verlenen op elk product met een plastic verpakking. En dan 10 cent te rekenen voor de verpakking. Immers, de supermarkt betaalde altijd al voor die verpakking, dat wordt nu alleen zichtbaar. Netto-effect is ‘nul’. De klant betaalt geen cent meer. 


Een andere mogelijkheid is om 1 cent te rekenen als symbolisch bedrag per verpakking of voor alle verpakkingen tezamen. Afgerond is dat dan 0 cent. De consument zal je er dankbaar voor zijn en als retailer hou je je aan de wet. 

En natuurlijk: duurzaamheid is belangrijk. Maar duurzaamheid moet ‘rekenen’. Het moet voordelen bieden. Míjn vak betreft ‘consumenten blij maken’. Daarom schrijf ik ook dit blog. En als je duurzaamheid én het verwennen van je klant kunt combineren, dan win je wat mij betreft de ‘jackpot’. Retail is in essentie simpel. Verwen de klant. En de klant zal terugkomen. Retail is mensenwerk. 

Reacties 9


Ivo Rodermans 15 jul, 14:36

Dit artikel is naar mijn mening spijkers op laag water zoeken om grenzeloos en gemakzuchtig consumeren en het uitputten van natuurlijke hulpbronnen te promoten. Maar gedeeltelijk ben ik het ook eens met het artikel.

Zelf heb ik al jaren zakjes en netjes bij mij en doe ik verpakkingloos boodschappen op de markt en voor zover mogelijk óók in de supermarkt. Dat laatste valt niet mee, maar juist bij losse groenten en brood is het mogelijk met je eigen herbruikbare verpakking. Ik kan uit ervaring vertellen dat de netjes niet snel vies en smoezelig worden. En als ze vies zijn, kun je ze in de wasmachine doen. Daarna stop je ze standaard weer terug in je boodschappentas (of in een andere tas die je altijd bij je hebt). Je kunt ook gebruikte plastic broodzakken hergebruiken. Een nieuwe gewoonte leer je jezelf zo aan. En als je toch eens een netje of zak bent vergeten mee te nemen, kan een appel, komkommer, rode kool, prei, pompoen en zelfs een tomaat prima los mee in je boodschappentas. Kortom, de wereld draait gewoon door zonder eenmalige hemdtasjes.

Misschien even wennen dit voor sommige klanten, maar dat is met zoveel dingen. Zoals consumenten ooit gewend raakten aan gemak, kunnen zij ook gewend raken aan minder en duurzamere verpakkingen. Het is nog niet zo lang geleden dat boter thuis is een botervloot ging, dat zelfs op potten statiegeld zat (60 cent met deksel, 50 cent zonder deksel), dat de vaat werd gedaan met een zeepblok, shampoo nog niet in een plastic fles zat, je altijd een eigen boodschappentas had om groenten en fruit los mee te nemen, melk in herbruikbare flessen zat, shag in kartonnen doosjes in plaats van in plastic buidels, enzovoort.

De oplossing die genoemd wordt in het artikel, biologisch afbreekbare zakjes, zijn vanwege hun betere klimaat-voetafdruk beter dan fossiel plastic, maar bieden geen volledige oplossing. Biobased plastic breekt niet af onder natuurlijke omstandigheden. En laten die hemdtasjes nou net veel te vinden zijn bij het zwerfafval en op rivieroevers. Uit oogpunt van circulariteit (hergebruik van eenmalig plastic) is een mix van teveel verschillende soorten plastics ook niet bevorderlijk. Afvalreductie staat niet voor niets hoger op de ladder van Lansink. Wat je niet overhoudt, hoeft ook niet geproduceerd, verwerkt of verbrand te worden.

Zwerf)afval begint in je boodschappentas. En een stapje eerder: bij de supermarktbedrijven en producenten! Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met de auteur dat groenten in plastic leiden tot onnodige aankopen en voedselverspilling. Daardoor lijkt het stoppen met hemdtasjes inderdaad op greenwashing. Want de supers doen gewoon nog véél te weinig om plastic terug te dringen. Dat duurzaam moet lonen voor de consument is ook helemaal waar. Waarom niet het goedkoopste wasmiddel in een navulapparaat in plaats van enkel het premium merk Ecover (en dan enkel in een paar XL’s)? In de navulwand in deze XL’s is verpakkingvrij wel al iets goedkoper dan hetzelfde product mét verpakking, maar de keuze blijft beperkt tot het duurdere segment. Idem geldt voor shampoobars in plaats van plastic shampoo-flessen. In Nederland is de prijs van shampoo in zeepvorm fors, in Duitsland ligt het prijsniveau heel anders. De supers hebben dus nog een weg te gaan. De hemdtasjes en broodclips zijn een mooi en goed eerste gebaar.

Kortom, wen eraan dat niet elke verwoestende verworvenheid in het leven van de consument eeuwigdurend is. Met behoudzucht komen we geen steek verder.


Sandra Tr. 14 jul, 20:43

Plastic zakjes en bakjes zijn een onderdeel van de prijs, zover ik weet, bij het vaststellen van een verkoop prijs. Naar mijn idee is wat de regering heeft gedaan een cadeautje voor de mkb. Als ik kijk wat de regering de afgelopen jaren heeft gedaan richting mkb is dit een minimale vergoeding. Het is nu eenmaal zo dat de regering geen geld creëert dus als ze royaal willen zijn moet het ergens anders vandaan komen.
Wij consumenten zijn degenen die alles in plastic blijven kopen en andere wegwerp artikelen. Wij consumenten kunnen op zoek gaan naar winkels waar we zonder/minder plastic artikelen kunnen kopen als wij dat willen, dan geven we met elkaar een prikkel af :))
Als we dat gaan doen met het oog op een duurzamere wereld laten we dan verder kijken dan een plastic zakje, bakje en wat we verder nog geaccepteerd hebben en wat verre van goed is voor ons als consumenten.
Dus misschien wat meer bewust zijn met wat we kopen? Es met elkaar bespreken wat wij willen met de toekomst voor kinderen en kleinkinderen.


Ariane Van Limburg Stirum 14 jul, 19:41

Paar jaar geleden was er toch óók al een toeslag ingevoerd voor verpakkingsmateriaal?(En dan bedoel ik niet de gratis plastic tassen)


Bart XR 14 jul, 18:53

Heel goed Hans c.s., laten we aardolie blijven oppompen en plastic produceren totdat groenten helemaal niet meer kunnen groeien op deze planeet. We hebben toch maar even veel winst gemaakt met elkaar, niet?

Nu zet een grote supermarkt eens een kleine stap richting een duurzamere wereld, dan blijkt net dat dat lullige zakje onderdeel te zijn van de aankoopoverwegingen van een boomer. Met als argument 'dat daarnaast groenten in plastic liggen'. Ik hoop dat AH dit niet leest, en netjes doorwerkt in het verwijderen van alle plastics in de supermarkt.


M Mey 14 jul, 13:09

Heel mooi stuk. Ik zou het op twitter plaatsen voor grotere verspreiding!


Henk van der Meij 14 jul, 13:03

Ik ben voor minder plastic. Maar de opslag van 0.25 en 0,50 is pure oplichting. Bedacht door de regering. Hoe kan ik bijvoorbeeld vlees kopen zonder plastic verpakking. Een huzarensalade of iets dergelijks. Deze verpakkingen liggen ook niet langs de straat. Dus waanzin. De rommel van MCDONALD die wel. Dus gewoon de koper op kosten jagen


Sebastiaan van der Pal 14 jul, 11:28

Met zo'n houding als de schrijver komen we er natuurlijk nooit. Lever eens een constructieve bijdrage in plaats van te mopperen hoe het volgens jou niet moet. Gemak én een betere wereld? Kan, maar niet met een artikel als deze.

Minder verpakkingen, compactere verpakkingen, dat soort zaken.


Tini Blenk 13 jul, 19:05

Belachelijk bij Roompot restaurant , papieren beker cola kopen, getapt dan betaal je 15cent statiegeld
Maar terug inleveren bij de bar kan niet.
Je reinste oplichting.


Ekeim V Deuten 13 jul, 18:31

Ook ik had geconstateerd dat de zakjes bij AH ver te zoeken zijn, er is ook geen alternatief bijv een papieren zak. Dat leidt inderdaad tot irritatie. Gevolg ik koop mijn groenten en fruit, waarvoor ik altijd een zak nodig had niet meer bij AH. Gevolg dat je de rest van je boodschappen ook elders doet. En vwb de zgn sup heffing, dit is een ordinaire prijsverhoging van de supers. AH is voor wat dat betreft koploper. Misselijkmakend.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!