Modeketen Shoeby wil zijn coronaschuld saneren middels een WHOA-traject. Wat is de WHOA eigenlijk en hoe gaat zo’n overeenkomst de retailer helpen? “Hiermee kunnen we weer bouwen aan een toekomstbestendig bedrijf.”
Shoeby kampt met een hoge schuldlast als gevolg van de coronacrisis en de lockdowns, zo werd gisteren bekend. Het bedrijf is naar eigen zeggen niet in staat de opgebouwde coronaschuld af te lossen, omdat de operationele kasstroom daartoe ontoereikend is.
In een brief aan crediteuren die RetailTrends in handen heeft, laat de keten weten:
‘Als gevolg daarvan wordt het voortbestaan van VDF c.s. (vennootschap waaronder Shoeby valt, red.) bedreigd. Om een faillissement te voorkomen, is het noodzakelijk dat de schuldenlast van VDF c.s. wordt gesaneerd. Indien er geen maatregelen worden getroffen, kan VDF c.s. over enkele weken niet meer aan haar verplichtingen voldoen.’
‘Flinke afschrijvingen op...
Modeketen Shoeby wil zijn coronaschuld saneren middels een WHOA-traject. Wat is de WHOA eigenlijk en hoe gaat zo’n overeenkomst de retailer helpen? “Hiermee kunnen we weer bouwen aan een toekomstbestendig bedrijf.”
Shoeby kampt met een hoge schuldlast als gevolg van de coronacrisis en de lockdowns, zo werd gisteren bekend. Het bedrijf is naar eigen zeggen niet in staat de opgebouwde coronaschuld af te lossen, omdat de operationele kasstroom daartoe ontoereikend is.
‘Als gevolg daarvan wordt het voortbestaan van VDF c.s. (vennootschap waaronder Shoeby valt, red.) bedreigd. Om een faillissement te voorkomen, is het noodzakelijk dat de schuldenlast van VDF c.s. wordt gesaneerd. Indien er geen maatregelen worden getroffen, kan VDF c.s. over enkele weken niet meer aan haar verplichtingen voldoen.’
‘Flinke afschrijvingen op voorraad’
Mieke en John van Deursen openden in 1981 de eerste Shoeby-winkel in Den Bosch: een winkel van 80 vierkante meter met schoenen en jeans. Stap voor stap kwamen er meer vestigingen en categorieën bij. Inmiddels biedt de modeketen kleding, schoenen en accessoires aan voor zowel dames, heren als kinderen. De dagelijkse leiding is sinds 2016 in handen van zoon Mitch en dochter Jill, terwijl de oprichters nog betrokken zijn.
Shoeby telt 240 winkels in Nederland en 3 in Duitsland. Tijdens de lockdowns in de coronaperiode waren die vaak gesloten. “De verkopen en onze omzet liepen daardoor uiteraard stevig terug”, laat de woordvoering van de moderetailer weten in een reactie aan RetailTrends.
“Dat zorgde er ook voor dat we flink moesten afschrijven op onze voorraden. En dat had impact op onze resultaten in 2022. Daarnaast kregen we, net als iedereen, te maken met hogere energie-, loon- en transportkosten. Ook de gevolgen van de inflatie en schaarste bij verschillende leveranciers spelen een rol.”
WHOA-traject
Over de omvang van de schuld wil Shoeby geen uitspraken doen. Men zoekt een oplossing in een WHOA-akkoord. Het verzoek daarvoor is op 1 september ingediend bij de rechtbank in Oost-Brabant.
De WHOA-procedure is onderdeel van een herstelprogramma dat is gestart, laat de modeketen daarnaast weten. “Een faillissement is niet aan de orde. We zetten dit traject enkel in voor de schuldenlast. In de kern zijn we een gezond en solide familiebedrijf. De WHOA-procedure geldt ook alleen voor bedrijven die valide bedrijfsactiviteiten hebben.”
Intussen zijn de openstaande posten over de periode tot 1 september 2023 bevroren. Die worden meegenomen in het akkoord dat de keten wil sluiten.
Het winkelbedrijf mag daar naar eigen zeggen niet van afwijken, ‘omdat zij haar schuldeisers gelijk moet behandelen’.
Shoeby voegt daaraan toe: ‘We begrijpen dat dit een vervelende boodschap is, maar hopen op uw begrip en medewerking. Alleen dan is het mogelijk dit traject met succes te doorlopen.’
Leveringen en diensten die worden verricht op of na 1 september, worden wel volledig betaald binnen de gebruikelijke betalingstermijnen.
‘Laatste stap in herstelprogramma’
Het deels kwijtschelden van de schulden is volgens het winkelbedrijf de finale stap van het herstelprogramma. Over hoe dat plan er concreet uitziet, kan men op dit moment niets zeggen. “De herstelmaatregelen richten zich op twee hoofdonderdelen: het terugdringen van de operationele kosten en daarnaast de oude schuld herstructureren.”
Op welke wijze de operationele kosten worden teruggedraaid? “De details zijn onderdeel van de afspraken die we maken in de WHOA-procedure. Daar kunnen we geen mededelingen over doen. Maar hiermee kunnen we weer bouwen aan een toekomstbestendig bedrijf.”
Tekst gaat verder onder het beeld
Begin november moet er meer duidelijkheid komen over de inhoud van het beoogde akkoord. De schuldeisers brengen vervolgens hun stem uit over het al dan niet aannemen van de afspraken. Intussen draait het winkelbedrijf gewoon door. “De winkels zijn open en klanten kunnen online bij ons terecht. Onze collecties blijven verrassen en onze persoonlijke service blijft een van de speerpunten.”
De plannen hebben daarnaast geen gevolgen voor het personeel en hun dagelijkse werkzaamheden, aldus de retailer. “Het traject heeft ook geen gevolgen voor ons personeelsbestand. Het betreft enkel een herstructurering van een oude schuld.”
'Schuld niet op bordje van leveranciers'
Shoeby hoopt nadrukkelijk op de medewerking van zijn schuldeisers om het lek boven te krijgen. Zij ontvangen dan een percentage van hun vordering, tegen finale kwijting. De retailer heeft een financier gevonden die het bedrag voor de vorderingen beschikbaar wil stellen – mits de schuldeisers akkoord gaan.
Het idee dat Shoeby daardoor zijn schuldlast op het bordje van de leveranciers neerlegt en zelf met een schone lei verder gaat, wijst men van de hand. “Dat is niet het geval. In de WHOA-procedure maak je afspraken met de crediteuren om zo weer te bouwen aan een gezond en toekomstbestendig bedrijf. We hebben altijd een goede relatie gehad met leveranciers en partners en de procedure staat dat niet in de weg. Uiteraard blijven we gedurende de procedure veelvuldig met hen in contact.”
En wat plan B is, als de crediteuren het akkoord niet steunen en de geldschieter niet over de brug komt? “De procedure is net gestart, dit is nu niet aan de orde.”
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;