Verspillingsvrije Week: dit doen retailers

Verspillingsvrije Week: dit doen retailers

Het is Verspillingsvrije Week 2023. Tijd om stil te staan bij het verspillen van voedsel in tijden van hoge inflatiecijfers. Ook geven consumenten in meerdere onderzoeken aan maatregelen tegen foodwaste belangrijk te vinden. 


Samen Tegen Voedselverspilling is een stichting die zich al een aantal jaar bekommert om foodwaste. Meerdere grote retailers hebben zich hierbij aangesloten. De grote vraag blijft natuurlijk: hoe kan de retailer bijdragen aan het tegengaan van voedselverspilling? 


Uit de meest recente cijfers blijkt dat 1,6 procent van al het voedsel niet bij de consument terecht komt (2020). Dat was toen al een halvering vanaf 2018 (3,6 procent). Brood was toen al het grootste zorgenkindje met een verspilling van 35 procent. Meerdere retailers hebben daarom dit jaar ook aandacht besteed om de verspilling in die categorie tegen te gaan. Het initiatief gaat ervoor om in Nederland jaarlijks 1 miljard kilo goed voedsel binnen de keten te houden.


In het teken van de Verspillingsvrije Week introduceert Jumbo zijn nieuwe Borrelbrood. Het brood wordt gemaakt van...

Het is Verspillingsvrije Week 2023. Tijd om stil te staan bij het verspillen van voedsel in tijden van hoge inflatiecijfers. Ook geven consumenten in meerdere onderzoeken aan maatregelen tegen foodwaste belangrijk te vinden. 


Samen Tegen Voedselverspilling is een stichting die zich al een aantal jaar bekommert om foodwaste. Meerdere grote retailers hebben zich hierbij aangesloten. De grote vraag blijft natuurlijk: hoe kan de retailer bijdragen aan het tegengaan van voedselverspilling? 


Uit de meest recente cijfers blijkt dat 1,6 procent van al het voedsel niet bij de consument terecht komt (2020). Dat was toen al een halvering vanaf 2018 (3,6 procent). Brood was toen al het grootste zorgenkindje met een verspilling van 35 procent. Meerdere retailers hebben daarom dit jaar ook aandacht besteed om de verspilling in die categorie tegen te gaan. Het initiatief gaat ervoor om in Nederland jaarlijks 1 miljard kilo goed voedsel binnen de keten te houden.


In het teken van de Verspillingsvrije Week introduceert Jumbo zijn nieuwe Borrelbrood. Het brood wordt gemaakt van onverkocht La Place-brood van de dag ervoor. Door dit brood te beleggen in de keukens van Jumbo Foodmarkten kan dit brood opnieuw worden verkocht. Jumbo staat bekend om zijn ‘Samen minder verspillen’-schap. Daarin liggen versproducten met de houdbaarheidsdatum van vandaag voor 50 cent, 1 euro, 2,50 euro of 4 euro. Naast de consumentenkant probeert Jumbo ook aan de leverancierskant een grote bijdrage te leveren, zo staat op de website. "Op basis van slimme data krijgen winkels optimaal besteladvies om derving te voorkomen".



Albert Heijn heeft deze week aangegrepen om een nieuwe functie in de app toe te voegen: ‘AH overblijvers Tips voor thuis’. De supermarktketen zegt op zijn eigen site al flinke stappen te hebben gemaakt. De voedselverspilling is verminderd van 5,5 ton per miljoen euro verkocht voedsel in 2016 naar 4,4 ton in 2022. Sinds vorig jaar is de voedselverspillingsapp van Albert Heijn landelijk te downloaden.

Plus besteedt vooral aandacht aan deze week op de vloer van de supermarkt, door tips te geven samen met de app Too Good to Go. Eerder dit jaar introduceerde de retailer al 'brood van gisteren'. Op zijn website stelt Plus dat bewust in te kopen en met elektronische schapstickers te werken om de voorraad goed bij te kunnen houden.


De Too Good to Go-app, waarbij klanten worden verbonden met restaurants en winkels die overtollig voedsel hebben, wordt deze week door vele supermarkten gepromoot en gebruikt. Deze samenwerking moet ervoor zorgen dat veel voedsel alsnog op de juiste plaats aankomt. Op het Impact on the Beach festival in Den Bosch kregen ze deze week voor het vijfde jaar op rij de uitverkiezing tot meest inspirerende organisatie van Nederland.


DekaMarkt en Dirk van den Broek attenderen de klanten ook op 'wat te doen met restjes' in hun eigen magazines. DekaMarkt heeft zich ook aangesloten bij de populaire app.


Maaltijdboxbezorger HelloFresh, ook aangesloten bij het initiatief,  laat bij monde van duurzaamheidsmanager Victor Smits weten dat het tegengaan van voedselverspilling 'diep geworteld zit in de bedrijfsvoering'. "Ons bedrijf haalt ook dit jaar de doelstelling van minder dan 0,2 procent verspilling, die we onszelf hebben opgelegd. De ingrediënten in onze boxen zijn altijd exacte hoeveelheden en wat iets eerder in de keten overblijft, proberen we bij de voedselbank te krijgen.”


Lidl heeft een concept genaamd ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’. Producten als kaas, brood en melk worden voortaan – op de laatste dag van hun houdbaarheidsdatum – verkocht voor 25 cent; vlees, vis en vega-producten voor 50 cent. Brood kan de klant de dag erna tot 12.00 uur kopen voor 25 cent. Door deze prijzen kan de consument overgehaald worden om de producten alsnog te kopen, in plaats van dat de supermarkt ze weggooit.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!