Startup van de maand: Northern Wonder

Startup van de maand: Northern Wonder

Koffie zonder koffie, gemaakt, gezet en smakend als koffie. David Klingen, idealist en voormalig duurzaamheidsmanager bij verschillende supermarkten, wil graag impact maken.

Koffie zonder koffie, gemaakt, gezet en smakend als koffie. David Klingen, idealist en voormalig duurzaamheidsmanager bij onder andere Ahold en Jumbo, wil met Northern Wonder graag een alledaags product zo duurzaam mogelijk maken.

Wat is Northern Wonder?

“We doen onderzoek naar de perfecte koffievrije koffie en verkopen deze. Zoals vleesvervangers een alternatief zijn voor vlees, zo is onze koffie een duurzaam alternatief voor koffie. Het doel is om koffie te maken van niet-tropische grondstoffen om ontbossing te voorkomen. De toenemende wereldwijde vraag naar koffie, en de klimaatverandering leiden tot nieuwe plantages welke vaak ten koste gaan van tropisch regenwoud.

Is het nou wel of geen koffie?

“Het smaakt als koffie, het wordt gezet als koffie en heeft hetzelfde effect als koffie. Ook de geur is de geur van koffie en is er een variant met, en een variant zonder cafeïne . Bij elke versie die we produceren wordt het product koffie-achtiger.”

Zit de koffieliefhebber hier op te wachten?

“De koffiedrinker die een groene consument is zeker. Nu ook China en India, traditionele theelanden, meer koffie beginnen te drinken en te verbouwen, wordt de vraag veel groter. Daar komt nog bij dat alleen in tropische condities en specifiek op hoogte koffie kan worden verbouwd. En als gevolg van klimaatverandering betekent dit vaak hoger op de berg, wat weer leidt tot nieuwe ontbossing. Koffie is de nummer 6 veroorzaker van ontbossing. Daarom zal ons product de duurzame consument zeker aanspreken.

Nog een aspect van ons product is dat veel mensen in deze tijd op zoek zijn naar nieuwe smaken. Dus ook als de smaak wel koffie is maar toch net iets anders, is dat prima. Sommigen vinden het zelfs lekkerder en daar zijn we echt trots op.”

Hoe ziet jullie strategie eruit?

“We zijn nog heel erg aan het zoeken wat er gaat gebeuren. We steken op dit moment vooral energie, tijd en geld in research en development. We liggen sinds deze maand in circa 500 supermarkten van Albert Heijn in de schappen, waar we natuurlijk heel blij mee zijn .

Nu is het ontdekken wat de consument van ons vindt. We hebben een espresso variant ontwikkeld. Deze introduceren we in de horeca, en die variant is ook te koop via onze eigen webshop.

Daarnaast zijn we een koffieboon aan het ontwikkelen. Dit kan onder andere interessant zijn voor de kantoren-markt. Het biedt ook smaaktechnisch weer nieuwe mogelijkheden doordat de gevormde aroma’s beter vastgehouden kunnen worden. Dus dat is een mooie volgende stap.”

Wat zijn de toekomstplannen?

“Het is leuk dat het nu een groen product is, maar er is nog een hoop te winnen in de pricing. We zijn nog lang niet winstgevend en dat blijft ook nog wel even zo, maar dat is prima. Het geld gaat nu naar de research om het product beter te maken. De belofte van het product is heel groot, dus we hebben ook investeerders.

De volgende stap is dus dat we groener en goedkoper zijn dan echte koffie en daarnaast natuurlijk net zo lekker, of lekkerder. Als het niet meer te onderscheiden is van normale koffie, kunnen we daar onze hele strategie op bouwen.”
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!