Zacht en soepel of juist heerlijk knisperend: met Wocha zetten oprichters Charlotte Kimman en Wouter Simons zich in voor een groenere beddengoedmarkt met betaalbaar biologisch beddengoed. “We zijn niet de duurste op de markt, maar ook niet de goedkoopste”, aldus Kimman die er samen met haar vriend van droomt dat hun merk uitgroeit tot een homebrand.
Waar staat Wocha voor?
“De naam Wocha is een samenvoeging van onze namen, Wouter en Charlotte. We waren op zoek naar hoog kwalitatief en betaalbaar beddengoed. In mijn studententijd koos ik voor goedkope opties, maar eenmaal aan het werk wilde ik investeren in kwaliteit. Mijn vriend en ik zagen een gat in de markt, want concurrenten bieden dezelfde kwaliteit aan voor hogere prijzen.
In onze webshop verkopen we beddengoed, gemaakt van linnen en biologisch katoensatijn. Sinds kort zijn we overgestapt op biologisch katoensatijn; eerder konden we dit door hoge minimumorders niet realiseren. Nu is onze hele collectie duurzaam. Conventioneel katoen is namelijk 1 van de grootste vervuilers in de textielindustrie door het hoge waterverbruik, pesticiden en...
Zacht en soepel of juist heerlijk knisperend: met Wocha zetten oprichters Charlotte Kimman en Wouter Simons zich in voor een groenere beddengoedmarkt met betaalbaar biologisch beddengoed. “We zijn niet de duurste op de markt, maar ook niet de goedkoopste”, aldus Kimman die er samen met haar vriend van droomt dat hun merk uitgroeit tot een homebrand.
Waar staat Wocha voor?
“De naam Wocha is een samenvoeging van onze namen, Wouter en Charlotte. We waren op zoek naar hoog kwalitatief en betaalbaar beddengoed. In mijn studententijd koos ik voor goedkope opties, maar eenmaal aan het werk wilde ik investeren in kwaliteit. Mijn vriend en ik zagen een gat in de markt, want concurrenten bieden dezelfde kwaliteit aan voor hogere prijzen.
In onze webshop verkopen we beddengoed, gemaakt van linnen en biologisch katoensatijn. Sinds kort zijn we overgestapt op biologisch katoensatijn; eerder konden we dit door hoge minimumorders niet realiseren. Nu is onze hele collectie duurzaam. Conventioneel katoen is namelijk 1 van de grootste vervuilers in de textielindustrie door het hoge waterverbruik, pesticiden en kunstmest.
Daarnaast hergebruiken we deadstock-stoffen die anders verloren zouden gaan. Daarvan maken we beddengoed dat we doneren aan goede doelen, zoals het Armoedefonds en de LINDAfoundation. Het is fijn dat je zo impact maakt.”
Wat maakt Wocha uniek?
“Biologisch beddengoed was er al wel, alleen weet de consument niet altijd wat hij koopt qua stoffen. Vaak wordt de draaddichtheid wel genoemd, maar niet de garentelling of de oorsprong. Wij laten dat wel zien op onze website zodat er een geïnformeerde keuze gemaakt kan worden bij de aanschaf van een hoogwaardig product.
Ook zetten we onze marketing speels neer. Wouter heeft een fotografiecursus gedaan en hij fotografeert alles zelf, ik doe de styling en onze vrienden staan vaak model. We proberen echt wat anders te doen. We zijn ook aan het onderzoeken of we een fotoshoot kunnen doen in een museum. Daarnaast willen we heel klachtgericht zijn. Dat doen we onder meer door handgeschreven kaartjes en katoenen tasjes toe te voegen aan de bestellingen.”
Op welke type klant richten jullie je?
“We zijn nog bezig om onze doelgroep beter te identificeren. Tot nu toe zijn het voornamelijk vrouwen van boven de 30 tot ver in de 60 jaar.”
Tekst loopt door onder het beeld
Wat zijn grote uitdagingen waar jullie mee kampen en hoe gaan jullie daarmee om?
“Initieel haalden we ons katoenen en linnen beddengoed uit Portugal. Eind 2023 ging de prijs voor linnen heel erg omhoog voor 2024. Onze leverancier had enorme orders gedaan. Toen we wilden bestellen hoorden we dat het 6 maanden zou duren voordat het er zou zijn en wij hadden nog maar een voorraad voor 2 maanden. Dat was een heel groot probleem.
Het bracht ons tot het besluit om de productie buiten Europa te verplaatsen. Katoen wordt geteeld in India. We vonden een leverancier en hebben daarmee ook de stap kunnen maken naar biologisch. Het was een spannende stap. Van februari tot en met augustus hebben we zonder beddenvoorraad gezeten en hebben we ook de stap gemaakt om zijde te gaan verkopen om wel levend te blijven.”
Wat is de rol van Wocha met betrekking tot duurzame innovatie in de retail?
“We hopen met de relatief goedkopere prijs dat het toegankelijk is voor klanten om ons beddengoed te kopen. We zijn niet de duurste op de markt, maar ook niet de goedkoopste. Stel dat je bij concurrenten niet-biologisch beddengoed kan kopen voor 80 euro en biologisch beddengoed kost bij ons 100 euro, dan maakt de consument sneller de stap voor biologisch dan als een set 180 euro kost, bijvoorbeeld.”
Hoe kijk je naar concurrentie in de markt?
“Veel beddengoedmerken zijn al best wel groot zijn en bestaan al wat langer op de markt. Ik denk dat wij ons anders positioneren en meer laten zien wie wij zijn en dat we een startup zijn. We willen het persoonlijk maken. Ik voel niet echt die concurrentie. We zijn meer bezig met onszelf en hoe we ervoor kunnen zorgen dat we meer klanten onder ons beddengoed krijgen.”
Tekst loopt door onder het beeld
Hoe ziet Wocha eruit over 5 jaar?
“We hopen dat we dan een groot beddengoedmerk zijn en kunnen uitbreiden richting een homebrand. We verdiepen ons bijvoorbeeld in zijden bloemen, maar hebben nog niet de leverancier ervoor gevonden. Ik hoop dat we tegen die tijd in heel Europa te verkrijgen zijn. We beginnen nu met Nederland en België en misschien dat we het jaar erna naar Duitsland gaan.
We hebben alles opgezet met ons spaargeld en groeien iedere maand. De orders worden steeds groter en daardoor moeten we ook iedere keer wat bijleggen. Dat kan gelukkig, want we hebben allebei een fulltime baan hiernaast.
Onze visie is om Wocha uit te bouwen tot een homebrand met een select aantal tijdloze kleuren per productcategorie. Geen 30 kleuren of opvallende prints, maar een clean en klassiek design dat in elk interieur past. Onze zijden kussenslopen bieden we in 3 kleuren aan, en dat blijft denk ik zo. Ook dromen we ervan om een eigen kantoor te hebben; nu is ons huis nog het distributiecentrum.”
En eigen winkels?
“We zouden graag ooit een eigen winkel willen hebben. Een winkel waar onze klanten ons beddengoed kunnen voelen en kennis kunnen maken met nieuwe producten.
Daarnaast zijn we in gesprek en op zoek naar retailers die ons willen verkopen. Het blijft wel beddengoed: soms willen mensen het toch even voelen voordat ze het kopen. We zijn online begonnen omdat het een makkelijke manier is om te beginnen en een merk te bouwen. We hopen over een paar maanden in de winkel te liggen.”
Beeld: Mede-oprichter Charlotte Kimman in haar distributiecentrum thuis.