In de zoektocht naar remedies voor allerlei kwaaltjes waar haar kinderen tegen aanliepen, zoals de waterpokken, kwam dermatoloog Marjolein Leenarts erachter dat er veel verbeterd moest worden in de skincarebranche. Volgens haar ontbreekt het bij de meeste huidverzorging niet alleen aan werkzame ingrediënten, maar bevat het ook veelal onnodige stoffen die op den duur een allergie kunnen veroorzaken. Het idee om haar eigen huidverzorgingslijn te ontwikkelen was geboren.
Middels een financiering van 50.000 euro werden in 2015 de eerste 5 producten ontwikkeld speciaal voor kinderen. Deze werden verkocht op de website die werd opgetuigd onder de naam Drs Leenarts | dermatoloog.
Door de jaren heen groeide het merk uit tot een uitgebreid productportfolio waarvan er jaarlijks honderdduizenden worden verkocht. Van producten voor de gevoelige huid, zonnebrand, tot een puistjes- en een voetenlijn. “We ontwikkelen hoogwaardige huidverzorgingsproducten die de oplossing bieden bij simpele, alledaagse huidproblemen. Het moet voor iedereen bereikbaar en betaalbaar zijn”, zegt Joris Derksen, ceo.
...
In de zoektocht naar remedies voor allerlei kwaaltjes waar haar kinderen tegen aanliepen, zoals de waterpokken, kwam dermatoloog Marjolein Leenarts erachter dat er veel verbeterd moest worden in de skincarebranche. Volgens haar ontbreekt het bij de meeste huidverzorging niet alleen aan werkzame ingrediënten, maar bevat het ook veelal onnodige stoffen die op den duur een allergie kunnen veroorzaken. Het idee om haar eigen huidverzorgingslijn te ontwikkelen was geboren.
Middels een financiering van 50.000 euro werden in 2015 de eerste 5 producten ontwikkeld speciaal voor kinderen. Deze werden verkocht op de website die werd opgetuigd onder de naam Drs Leenarts | dermatoloog.
Door de jaren heen groeide het merk uit tot een uitgebreid productportfolio waarvan er jaarlijks honderdduizenden worden verkocht. Van producten voor de gevoelige huid, zonnebrand, tot een puistjes- en een voetenlijn. “We ontwikkelen hoogwaardige huidverzorgingsproducten die de oplossing bieden bij simpele, alledaagse huidproblemen. Het moet voor iedereen bereikbaar en betaalbaar zijn”, zegt Joris Derksen, ceo.
Derksen is sinds begin dit jaar de ceo van het huidverzorgingsmerk. Een titel waar hij nog even aan moet wennen, want: “Voorheen was ik nog werkzaam als medisch specialist, bovendien zijn we een familiebedrijf met bijbehorende cultuur.” Nu richt het bedrijf zich op internationalisering en daar horen nou eenmaal andere termen bij. Derksen is ook de man van Leenarts. Samen met haar zette hij de afgelopen 8 jaar het bedrijf op, naast zijn baan als urologisch chirurg in het ziekenhuis. Het werk in de operatiekamer legde hij eind vorig jaar neer.
Drogisterij boven apotheek
De doelgroep van Drs Leenarts is breed en beslaat pubers, jonge moeders, maar ook 65-plussers die bijvoorbeeld last hebben van een droge of gevoelige huid. “Als je zegt dat je bereikbaar voor iedereen wilt zijn, dan wil je gewoon in een drogisterij liggen. In het verleden hebben we ons een tijdje gericht op de apotheek, maar dat zien wij als een drempel: mensen gaan niet automatisch daarheen om huidverzorging te kopen.”
Naast een eigen webshop, liggen de producten in Nederland dus bij drogisterijen in de schappen. Zo is het merk al 5 jaar te koop bij Etos en sinds een halfjaar is het ook verkrijgbaar bij Kruidvat, DA en Trekpleister. Recentelijk werden de producten ook aan het assortiment toegevoegd in de Kruidvat-filialen in België.
Naast de Nederlandse webshop verscheen er begin dit jaar ook een Duitstalige website. “Daarnaast bereiden we een entry voor in Denemarken. Uit marktanalyse bleek dat Duitsland en de Nordics heel goed bij ons merk kunnen aanslaan.” Ambitie om eigen winkels te openen heeft Derksen niet. “Dat zie ik niet zo snel voor me. Althans, niet nu.”
Tekst loopt door onder beeld.
Ceo Joris Derksen en founder Marjolein Leenarts.
Founder Marjolein Leenarts is de geest en het gezicht van het bedrijf en volledig verantwoordelijk voor de productontwikkeling: van ingrediënten tot de verpakking. Ook waarborgt ze de medische inhoudelijke kwaliteit. Derksen zorgt voor het operationele en financiële gedeelte.
De kwaliteiten die hij zich eigen maakte in de operatiekamer, kan Derksen ook toepassen als ceo. Hij geeft sturing aan een team van 14 mensen in Amsterdam en kan snel beslissingen nemen. “Eigenlijk is ons team veel groter, omdat we aan outsourcing doen. We werken met specialisten, digital agency, een fulfilmentpartij en distributeur. Zelf beheren we het online kanaal.” Hij ziet outsearching voor het bedrijf als een strategie om op te schalen. “Je krijgt goede kwaliteit en je bent flexibel. We willen ons eigen team organisch laten groeien. Je kunt allerlei vacatures willen kweken, maar ik geloof erin dat de basis van je team goed moet zijn om focus te houden én het juiste DNA te smeden.”
Personal branding
Het merk schuwt personal branding niet. Zo draagt het merk de naam van Marjolein Leenarts, prijkt een foto van haar op ieder product en is ze daarnaast volop te vinden op socialmediakanalen zoals TikTok. “Marjolein heeft de missie om niet alleen de juiste producten te ontwikkelen, maar ook de waar- en onwaarheden binnen de cosmeticaketen duidelijk te maken. Ze wil de cosmeticabranche veranderen. Op social media geeft ze uitleg, maar ook op onze website. Ook voor huidaandoeningen waar we geen producten voor hebben. We vinden het belangrijk dat consumenten een bron hebben die ze kunnen vertrouwen; er wordt zoveel onzin beweerd op social media. We kiezen er heel duidelijk voor om informatief en transparant te zijn.”
Leenarts werkt ook nog steeds als dermatoloog. “Ze zou het werk voor geen goud willen missen. De combinatie vind ze erg prettig en leuk. In het begin waren we nieuwsgierig naar hoe andere arts-collega’s op de producten gingen reageren; nu wordt ze uitgenodigd voor panels en presentaties binnen de dermatologische artsenwereld. Een erkenning voor haar werk”, zegt Derksen.
Uitdagingen in de toekomst liggen bij internationalisering, mede omdat er veel grote bedrijven actief zijn in de cosmeticamarkt. “Het is een uitdaging om in een zwaar competitieve markt een merk te creëren. Toen we hier als artsen aan begonnen, konden we dat niet overzien. We zijn gewoon gestart omdat we het gevoel hadden het beter te kunnen. Toen we benaderd werden door Etos, ontstond er een mooie kans om het merk uit te bouwen. We zijn dit niet gaan doen om geld te verdienen, maar we werken vanuit een doel: de consument helpen door de juiste producten aan te bieden. We willen geen onzin verkopen en hechten ook waarde aan duurzaamheid. Je moet alleen gebruiken wat je huid nodig heeft."