Ter inspiratie: 5 duurzame RetailRookies

Ter inspiratie: 5 duurzame RetailRookies

Ter gelegenheid van de Week van Duurzaamheid dook RetailTrends in de RetailRookies van de afgelopen jaren. Veel van deze startups dragen op hun eigen manier bij aan minder verspilling, langere levensduur of duurzamere productie van hun assortiment. Een greep uit de laatste 5 edities.


Circle Closet (2023)

Florentine Gillis ergerde zich aan de vervuilende fashionindustrie. Ze bouwde daarom een duurzame garderobe op. Op een gegeven moment had ze een kast vol met ‘basics’. Maar om bij een dinertje met vrienden of op een feestje leuk voor de dag te kunnen komen, zat er niets anders op dan toch maar weer iets nieuws te kopen. “En dat stond me erg tegen.” Designerkleding huren, dat zou toch veel beter zijn? Ze zag dat dit in Amerika en het Verenigd Koninkrijk aansloeg, maar in Nederland was het behelpen. “Ik dacht: dat moet hier, en in Europa, toch ook op grotere schaal kunnen?” Na een paar pilots lanceerde ze in oktober 2021 Circle Closet, een platform waar vrouwen terechtkunnen voor gelegenheidskleding. Gillis begon met het inkopen van een collectie, maar al snel werd Circle Closet een...

Ter gelegenheid van de Week van Duurzaamheid dook RetailTrends in de RetailRookies van de afgelopen jaren. Veel van deze startups dragen op hun eigen manier bij aan minder verspilling, langere levensduur of duurzamere productie van hun assortiment. Een greep uit de laatste 5 edities.


Circle Closet (2023)

Florentine Gillis ergerde zich aan de vervuilende fashionindustrie. Ze bouwde daarom een duurzame garderobe op. Op een gegeven moment had ze een kast vol met ‘basics’. Maar om bij een dinertje met vrienden of op een feestje leuk voor de dag te kunnen komen, zat er niets anders op dan toch maar weer iets nieuws te kopen. “En dat stond me erg tegen.” Designerkleding huren, dat zou toch veel beter zijn? Ze zag dat dit in Amerika en het Verenigd Koninkrijk aansloeg, maar in Nederland was het behelpen. “Ik dacht: dat moet hier, en in Europa, toch ook op grotere schaal kunnen?” Na een paar pilots lanceerde ze in oktober 2021 Circle Closet, een platform waar vrouwen terechtkunnen voor gelegenheidskleding. Gillis begon met het inkopen van een collectie, maar al snel werd Circle Closet een marktplaats.


Karma Kebab (2022)

Maak de meest duurzame nachtsnack ter wereld. Met die opdracht klopte de organisatie van muziekfestival Lowlands in 2018 aan bij chef-kok Pascal Labrie. En die was er snel uit. Muziek, vrienden, bier, gezelligheid? Daar hoort shoarma bij. Maar ja, vlees. Dat is niet echt duurzaam. Labrie ontwikkelde daarom shoarma op basis van Nederlandse knolselderij. En de plantaardige shoarma viel in de smaak. Het merk staat inmiddels met foodtrucks op festivals in binnen- en buitenland. Sinds juni vorig jaar heeft Karma Kebab een restaurant in Utrecht. Deze zomer werd nog 2 miljoen euro aan groeikapitaal opgehaald.


New Optimist (2021)

Laten zien dat fashion anders kan, dat is het doel van New Optimist. Het Amsterdamse kledingmerk maakt en verkoopt kleding van circulaire, natuurlijke en vegan materialen. Mode kan namelijk sociaal, lokaal en duurzaam zijn, vinden oprichters Nelleke Wegdam en Xander Slager. “Het huidige fastfashionsysteem zit met allerlei kleine schakeltjes aan elkaar. De productie van kleding vindt ver weg plaats en daardoor worden afspraken lang van tevoren vastgelegd. Ook nemen de aantallen toe en moet de productie alsmaar goedkoper, terwijl we allemaal weten dat misschien maar de helft wordt verkocht en de andere helft in de fik gaat”, somt Slager op. 


Wat normaal gesproken achter gesloten deuren plaatsvindt, wordt bij New Optimist op een voetstuk geplaatst. De kleermakers werken in de winkel zodat klanten tijdens het shoppen kunnen meekijken met het naaiproces, ontdekken waarom bepaalde materialen worden gebruikt en wat daar duurzaam aan is. Vorige maand lanceerde New Optimist een statiegeldsysteem op kleding om de afvalberg van de fashionbranche te verkleinen.


Whoppah (2020)

Een one-stop-shop waar je kunt kopen en verkopen én waar het aanbod wordt gecureerd. Zo'n plek was er nog niet, bedachten Evelien Remmelts en Thomas Bunnik aan de keukentafel. Bovendien voelden ze de drang om een bijdrage te leveren aan duurzaam omgaan met onze leefomgeving, zegt Bunnik. Waarom steeds maar nieuw kopen, terwijl er al zoveel moois is? “Vroeger maakten ze, gechargeerd gezegd, geen rommel”, vult Remmelts aan. Het platform haalde vorige maand 4,7 miljoen euro groeikapitaal op. De omzet bedroeg vorig jaar 20 miljoen euro. Whoppah wil volgend jaar winstgevend zijn.


The Good Roll (2019)

Hoe Sander de Klerk zijn merk The Good Roll zou omschrijven? “We zijn eigenlijk toiletpapier dat toiletten bouwt.” De helft van de nettowinst gaat naar de bouw van toiletten in Oost-Afrika. Daarvoor wordt samengewerkt met hulporganisatie Simavi. “Daarnaast zijn onze rollen gemaakt van gerecycled papier. Per dag worden er 270 duizend bomen gekapt voor het maken van toiletpapier, dat is natuurlijk immens veel.” Sinds kort is het merk ook in het Verenigd Koninkrijk verkrijgbaar bij supermarktketen Asda. The Good Roll verwacht dit jaar een omzet van 7 miljoen of meer te behalen. Ook staat er verdere expansie gepland in Nederland en Duitsland. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!