E&co: deze duurzame winkel zit niet weggestopt in een buitenwijk

E&co: deze duurzame winkel zit niet weggestopt in een buitenwijk

In het centrum van Utrecht bevindt zich het enige filiaal van duurzaam warenhuis E&co. RetailTrends duikt tijdens de landelijke Week van Duurzaamheid in groene initiatieven. Dit keer een duurzaam initiatief op een echte A-locatie in een grote stad in Nederland. Aan het woord is Janneke Kreek, eigenaar van dit concept. “De locatie is wel essentieel voor het concept dat we nu hebben”.


Op de plaats waar de bibliotheek van Utrecht en boekenwinkel Broese een pand deelden, bevindt zich sinds 2 jaar E&co. Een klein grapje tussen het woord eco, wat slaat op duurzaamheid en Earth & Co. want ‘duurzaam zijn doe je niet alleen’. De 2 voorgangers zitten inmiddels verenigd in een gigantisch pand, dat vroeger als postkantoor diende. Kreek zag een mooie kans en besloot geld te verzamelen voor het huidige pand aan de Oudegracht in het centrum van Utrecht. “Ik had een klein warenhuis in het centrum voor ogen, maar toen kwam deze kans. Ik ben anderhalf jaar bezig geweest om alles rond te krijgen. Met eigen geld en aanvullende ondernemers die bereid waren om mede de huur te financieren, zijn we hier, in een groot...

In het centrum van Utrecht bevindt zich het enige filiaal van duurzaam warenhuis E&co. RetailTrends duikt tijdens de landelijke Week van Duurzaamheid in groene initiatieven. Dit keer een duurzaam initiatief op een echte A-locatie in een grote stad in Nederland. Aan het woord is Janneke Kreek, eigenaar van dit concept. “De locatie is wel essentieel voor het concept dat we nu hebben”.


Op de plaats waar de bibliotheek van Utrecht en boekenwinkel Broese een pand deelden, bevindt zich sinds 2 jaar E&co. Een klein grapje tussen het woord eco, wat slaat op duurzaamheid en Earth & Co. want ‘duurzaam zijn doe je niet alleen’. De 2 voorgangers zitten inmiddels verenigd in een gigantisch pand, dat vroeger als postkantoor diende. Kreek zag een mooie kans en besloot geld te verzamelen voor het huidige pand aan de Oudegracht in het centrum van Utrecht. “Ik had een klein warenhuis in het centrum voor ogen, maar toen kwam deze kans. Ik ben anderhalf jaar bezig geweest om alles rond te krijgen. Met eigen geld en aanvullende ondernemers die bereid waren om mede de huur te financieren, zijn we hier, in een groot pand, terecht gekomen.”


E&co, een warenhuis met 9 shop-in-shops, biedt duurzame ondernemers een podium. Begonnen als pop-up warenhuis, probeert het bedrijf duurzame alternatieven te bieden vanaf een laagdrempelige prijs. Kreek: “Impact maken is voor mij van groot belang. Ik heb op verschillende plekken op de wereld in arme wijken, zelfs sloppenwijken, gewoond. Ik zag dat mijn leven niet alleen betrekking heeft op mijzelf, maar ook wat het met andere delen van de wereld doet. Dat anderen te vaak de prijs betalen voor die keuzes die wij maken. Met dat beeld in gedachten ben ik hieraan begonnen.”


Het eerste idee was een laagdrempelig warenhuis à la HEMA te worden, vertelt Kreek. Een voorwaarde voor dit concept was een centrale locatie. "Dat draagt bij aan de missie." Dat is namelijk om iedereen de kans te geven iets duurzaams te kopen. De consument wil daarvoor niet helemaal naar de rand van de stad of zelfs daarbuiten, zegt Kreek.  "Duurzame winkels zitten daar vaak weggestopt. Iedereen kan impact maken op de wereld, maar mensen vinden het ook fijn om een handje geholpen te worden. Wij maken het ze makkelijker."


Tomo

Bij een duurzaam warenhuis gaan de gedachten uiteraard ook even naar het inmiddels failliete Tomo. “Het is natuurlijk doodzonde dat zij failliet zijn gegaan”, zegt Kreek. “Ik denk niet in concurrentie. Ze hadden ook een duurzame doelstelling, dus het doet pijn als zoiets verdwijnt." Het is ook een lastige markt, weet ze. "We doen het voorlopig goed genoeg om te overleven, maar het is geen vetpot." Ze zegt bewust gekozen te hebben om kleinschalig te starten, met eigen geld en hulp van familie en vrienden.  "Tomo ging grootschaliger te werk en opende een winkel in Mall of the Netherlands met budgetten waar ik alleen van kan dromen. Bij ons ligt de focus op duurzame groei, maar dat wil niet zeggen dat er geen grote ambities zijn. Het zou geweldig zijn als we op den duur zouden kunnen uitbreiden naar andere locaties.”


Duurzaamheid

De duurzaamheid moet bij E&co vanuit alle hoeken komen, ook de leveranciers. Zij moeten dan ook aan verschillende criteria voldoen op het gebied van onder meer arbeidsomstandigheden, verpakkingen en transport. Duurzame initiatieven worden beloond en hoe meer criteria er worden gehaald, hoe beter. "Daarnaast ga ik in gesprek met merken om te kijken of ik ze kan stimuleren bepaalde duurzame stappen te zetten of wat ze kunnen doen om hun aanbod te optimaliseren.”


In de toekomst moeten al die criteria volgens Kreek ook veel zichtbaarder worden in de winkel en online. “Zo wordt de klant beter geïnformeerd over wat hij koopt. Dat is het belangrijkste, dat wij klanten helpen om duurzamere keuzes te maken." De klant kan bijvoorbeeld kiezen om de bon geprint mee te nemen of per e-mail te ontvangen. Ook zijn er op diverse plekken in de winkel duurzame tips te vinden en wil E&co tijdens de komende feestdagen experimenteren met het inpakken van cadeaus, tegen betaling, met een doek die weer te hergebruiken is.


Toekomst

Wat de toekomst van de winkel betreft, is Kreek optimistisch. “Als warenhuis van de toekomst zullen we ons ook richten op duurzame diensten als lenen en het bieden van een ontmoetingsplek voor mensen die openstaan voor meer duurzaamheid in hun leven. We hebben een groeiende activiteitenkalender en zijn bezig met het bouwen van een ‘Circle’, een soort community waar bezoekers, ambassadeurs en leveranciers onderdeel uit van kunnen maken. Door met elkaar te verbinden vergroten we onze impact, met als doel het ‘groene plafond’ te doorbreken." 


Eerlijkheidshalve zegt ze erbij dat er ook de nodige uitdagingen voor de deur staan. Zo moet E&co op zoek naar een nieuwe locatie, omdat van het huidige pand het huurcontract in januari afloopt en er een grote verbouwing gaat plaatsvinden. "We zouden daarna graag weer onze intrek nemen in het pand, maar aan de nieuwe financiële huurvoorwaarden kunnen we als impactonderneming nog niet voldoen. Ik ben hard op zoek en heb goede hoop dat het goed komt.”


Ook zijn er plannen om op korte termijn een webshop te lanceren. “In de webshop moeten de duurzame criteria weer naar voren komen, zodat de klant gelijk ziet wat hij koopt. Ook hier beginnen we weer kleinschalig: als je iets online hebt besteld, is het voorlopig een afhaalconcept. Gezien het beperkte budget, kiezen we er ook hier voor om het stap voor stap uit te bouwen.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!