Het gestrande huwelijk van Galeria en Inno

Het gestrande huwelijk van Galeria en Inno

Ruim 8 maanden na de eerste geluiden is dan eindelijk de kogel door de kerk: Galeria Karstadt Kaufhof zet de winkels en de webshop van Inno in de etalage. Dat komt niet geheel uit de lucht vallen, want het is al tijden onrustig rond de Duitse en de Belgische warenhuisketens. Waarom is het huwelijk na 22 jaar op de klippen gelopen? 
 

Voor de geschiedenis van de Belgische warenhuisketen Inno is het een flink stuk terugspoelen in de tijd. Naar 1897, om precies te zijn, op het moment dat 2 families – Bernheim en Meyer - A L’Innovation openen in Brussel. Een winkelwalhalla, in die tijd, waar het winkelende publiek middenin de stad voor alles terecht kan: van kleding tot voedingswaren en meubels. Het moderne concept slaat aan en al snel openen meerdere locaties.
 

Na decennia aan gouden jaren gaat het zo’n 70 jaar na de oprichting mis. Een enorme brand breekt uit in het warenhuis in Brussel en de winkel gaat in rook op. De gevolgen zijn rampzalig: de vuurzee eist 251 mensenlevens. Over de toedracht wordt nog...

Ruim 8 maanden na de eerste geluiden is dan eindelijk de kogel door de kerk: Galeria Karstadt Kaufhof zet de winkels en de webshop van Inno in de etalage. Dat komt niet geheel uit de lucht vallen, want het is al tijden onrustig rond de Duitse en de Belgische warenhuisketens. Waarom is het huwelijk na 22 jaar op de klippen gelopen? 
 

Voor de geschiedenis van de Belgische warenhuisketen Inno is het een flink stuk terugspoelen in de tijd. Naar 1897, om precies te zijn, op het moment dat 2 families – Bernheim en Meyer - A L’Innovation openen in Brussel. Een winkelwalhalla, in die tijd, waar het winkelende publiek middenin de stad voor alles terecht kan: van kleding tot voedingswaren en meubels. Het moderne concept slaat aan en al snel openen meerdere locaties.
 

Na decennia aan gouden jaren gaat het zo’n 70 jaar na de oprichting mis. Een enorme brand breekt uit in het warenhuis in Brussel en de winkel gaat in rook op. De gevolgen zijn rampzalig: de vuurzee eist 251 mensenlevens. Over de toedracht wordt nog jaren gespeculeerd

 

In de jaren die volgen - en A L’Innovation bouwt aan een nieuw warenhuis - gaat het steeds slechter in de warenhuisbranche. In de jaren ’70 ziet het bedrijf zich genoodzaakt te fuseren met branchegenoot Bon Marché, en 4 jaar later met Grand Bazar. Daarmee ontstaat een groot concern, dat wordt opgesplitst in een supermarkttak en een warenhuizendivisie. Zie hier: Innovation.   

 

20 winkels dicht

Toch weet Innovation het tij niet helemaal te keren. Belgen doen hun aankopen niet meer in de binnenstad, maar op andere plekken. En dus moet de warenhuisketen zijn strategie veranderen door zich te richten op luxeproducten, zoals juwelen en lingerie. Het aantal winkels, dat na de oorlog op 36 ligt, krimpt tot 16 warenhuizen.
 

Na de eeuwwisseling komt Galeria Karstadt Kaufhof in beeld: de Duitse partij ziet in 2001 wel brood in zijn Belgische branchegenoot, en neemt een meerderheidsaandeel in het bedrijf. Innovation heet nu Galeria Inno. 
 

De jaren die volgen, zijn pittig. 
 

Moederbedrijf Galeria ziet net na de overname zijn omzet stijgen, maar de winst blijft achter. Warenhuizen lijken hun beste tijd gehad te hebben; iets wat we in ons land al weten sinds 2015, toen het iconische V&D failliet werd verklaard. 
 

Dramajaar 2019

Terug naar onze buurlanden, waar Galeria en Galeria Inno in 2019 een tumultueus jaar tegemoet gaan. Galeria Inno heeft intern allerlei problemen op te lossen, en trekt in 2019 de stekker uit zijn webwinkel. De webwinkel wordt al jaren vanuit het hoofdkantoor in Duitsland aangestuurd. Het resultaat: spanningen. De meeste producten die op de webshop van Inno staan, waren niet in de Belgische winkels te vinden en omgekeerd. Waar wel een overlap in het productaanbod was, waren soms grote prijsverschillen. Intussen fuseert Galeria Kaufhof ook nog met Karstadt, een Duitse branchegenoot. 

 

Amper een halfjaar later slaat het Oostenrijkse Signa zijn slag en koopt het het Duitse Galeria. Een paar jaar doorgespoeld komen we aan in Nederland: in 2021 wordt duidelijk dat Selfridges, het moederbedrijf van de Bijenkorf, in handen komt van een joint venture. Samen met de Thaise Central Group is Signa nu ook eigenaar van de Bijenkorf. In feite zijn Galeria en de Bijenkorf daarmee zusterbedrijven. 

 

Onder leiding van Signa

Dat brengt ons naar oktober 2023. Signa heeft (samen met Central Group) een aantal rigoureuze keuzes gemaakt voor de Bijenkorf: dit jaar worden er 116 banen geschrapt om de kosten flink naar beneden te krijgen. De maatregelen zorgen voor extra onrust, want eerder al staakten medewerkers 16 keer voor een hoger loon.
 

De aanpak van de joint venture kan rekenen op kritiek van experts. Volgens retaildeskundige Rupert Parker Brady wordt er door de nieuwe eigenaren sterker gefocust op cijfers en resultaat dan op emotie. Doordat de winstgevendheid onder druk staat, moet de directie sterker sturen op omzetoptimalisatie en kostenbesparingen. De vraag is echter of het warenhuis daar - op de lange termijn - ook van profiteert. 

 

Galeria zonder Inno

Het zijn dezelfde eigenaren die ervoor hebben gekozen om alle 16 winkellocaties van Inno in België van de hand te doen. Dat terwijl Inno vorig jaar eindelijk weer eens goed nieuws te melden had. Na jaren van verliezen werd er eindelijk weer winst gemaakt, van 10 miljoen euro. Met goede verwachtingen: over vijf jaar moet er 350 miljoen euro omzet worden gemaakt.
 

De beslissing geeft vooral moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof lucht. Want hoewel het in België beter gaat, gaat het in Duitsland nog altijd niet goed. De afgelopen 2 jaar werden al zo’n 40 van de 170 warenhuizen gesloten, en ook van die resterende aantallen vallen er tientallen weg. Voor hulp werd tijdens de coronacrisis al bij de overheid aangeklopt en het managementteam werd gekrompen. 
 

Wat de toekomst Inno brengt, is nog onduidelijk. Veel zal afhangen van hoe het koopproces verloopt en in wiens handen de Belgische keten valt. Armin Devender, de ceo van Inno, is in ieder geval positief gestemd: "Inno is gezond en klaar om een zelfstandige koers te varen.”

 

Het is alwéér hommeles bij de Bijenkorf. Hoe zit het precies met de warenhuisketen uit ons land? Deze week beantwoordde RetailTrends de 5 meest prangende vragen over het ooit iconische bedrijf.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!