Startup van de maand: Lepelclub

Startup van de maand: Lepelclub

Begonnen als bedrijf met 1 item: de lepel. Inmiddels kun je met producten van Lepelclub van Jill Snijder (25) een hele tafel dekken op een luxe manier. “Ik wil niet zomaar een lepelmerk zijn, ik wil de allermooiste tafelbenodigdheden aanbieden.”
 

Een bedrijf gericht op lepels. Hoe kom je daarop?

“Ik zat bij restaurant Morgan & Mees in Amsterdam. Hier zag ik mooie kopjes en borden. Het restaurant was luxe ingericht en uit de speakers kwam klassieke muziek. Tot mijn grote verbazing kreeg ik bij dit alles een standaard lepel. Ik dacht: hoe kan alles hier nu zo mooi zijn, maar de lepel zo uit de toon vallen. Daar ontstond het idee. Ik ging thuis opzoeken of er andere spelers waren in bijzondere lepels, maar dat bleek niet zo te zijn. Toen ben ik via een kennis in contact gekomen met een fabrikant en heb ik mijn spaargeld gebruikt om de productie te starten. Binnen 3 maanden kreeg ik de productie binnen en heb ik een website gemaakt waarna de verkoop kon beginnen. Dat klinkt misschien vrij vlot, maar ik ben nogal ongeduldig, dus het kon mij niet snel genoeg beginnen.”
 

Loop je...

Begonnen als bedrijf met 1 item: de lepel. Inmiddels kun je met producten van Lepelclub van Jill Snijder (25) een hele tafel dekken op een luxe manier. “Ik wil niet zomaar een lepelmerk zijn, ik wil de allermooiste tafelbenodigdheden aanbieden.”
 

Een bedrijf gericht op lepels. Hoe kom je daarop?

“Ik zat bij restaurant Morgan & Mees in Amsterdam. Hier zag ik mooie kopjes en borden. Het restaurant was luxe ingericht en uit de speakers kwam klassieke muziek. Tot mijn grote verbazing kreeg ik bij dit alles een standaard lepel. Ik dacht: hoe kan alles hier nu zo mooi zijn, maar de lepel zo uit de toon vallen. Daar ontstond het idee. Ik ging thuis opzoeken of er andere spelers waren in bijzondere lepels, maar dat bleek niet zo te zijn. Toen ben ik via een kennis in contact gekomen met een fabrikant en heb ik mijn spaargeld gebruikt om de productie te starten. Binnen 3 maanden kreeg ik de productie binnen en heb ik een website gemaakt waarna de verkoop kon beginnen. Dat klinkt misschien vrij vlot, maar ik ben nogal ongeduldig, dus het kon mij niet snel genoeg beginnen.”
 

Loop je niet tegen problemen aan als alles zo snel gaat?

“Het is begonnen met 1 product, een set lepels. Ik had ook geen kennis en niet al te veel budget. Alles was nieuw. Dan kom je ook problemen tegen die je van tevoren niet had bedacht. Zo kregen we vrij snel aanvragen van retailers die een lange betaaltermijn wilden. Tegelijkertijd moet je wel blijven produceren. Dan wordt de voorraad snel groter maar die moet natuurlijk ook ergens worden opgeslagen. Mijn appartement in Amsterdam werd al snel te klein waarna ik het bij familie moest stallen.


De voorraden op orde houden is nog steeds de grootste uitdaging. Je wilt geen nee verkopen. Ik werk met een klein team, 3 freelancers, en doe veel nog zelf. Ik ben er dag en nacht mee bezig. November en december zijn de beste en drukste maanden, omdat veel van mijn assortiment wordt gegeven als cadeau. Gelukkig heb ik goede mensen om mij heen waar ik veel van leer en die mij kunnen adviseren om veel problemen op te lossen. Lepelclub begon als een leuk idee, maar is inmiddels een serieus bedrijf is geworden."
 

Hoe ontwikkelt het bedrijf zich?

“Het afgelopen jaar heb ik mij gefocust op de ontwikkeling van de collectie. Dat ene product, de lepel, zijn eind dit jaar 15 producten geworden. Hoewel de naam dus anders doet vermoeden, zit ik niet alleen meer in de lepels, maar ook in andere tafelbenodigdheden. Het is uitgebreid met cocktailglazen, kandelaars, tafelkleden, vorken, messen en een kaasset. Inmiddels kun je er bijna de hele tafel mee dekken.”
 

Wie is de doelgroep?

“Voornamelijk vrouwen. Dit heeft er ook mee te maken dat wij ons richten op vrouwen in de branding van Lepelclub. Van de klantengroep is 95 procent vrouw. Deze doelgroep sluit mooi aan bij het aanbod van Lepelclub. Vrouwen zijn meer bezig met interieur en tableware dan mannen. Er wordt veel buitenhuis koffiegedronken, maar ook de koffiecorner thuis kan nu heel leuk gemaakt worden. Mijn doelgroep zit niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. In Amerika begin ik voet aan de grond te krijgen, maar ook in Groot-Brittannië en Scandinavië. Het merk slaat ook buiten de landsgrenzen goed aan.”
 

Hoe bouw je een internationaal merk en netwerk op?

“Ik weet goed wat ik wil en dus ook goed waar ik met het merk zichtbaar wil zijn. Hiervoor maak ik contact met passende retailers en influencers waarvan ik denk dat ze goed bij het merk Lepelclub passen. Hierbij ben ik wel selectief en wil ik niet zomaar overal komen te liggen. Het merk moet exclusief blijven. Laatst werd ik benaderd door een retailer uit Shanghai die graag het merk wilde verkopen. Na wat research bleek het hele mooie andere merken te verkopen en op een A-locatie gevestigd te zijn, een mooie match.


Daarnaast is er het afgelopen jaar in samenwerking met Matilda Bea, beter bekend als London’s Hostess with the Mostess, een tafelkledencollectie gelanceerd. Ze weet de mooiste tafelsettings te creëren die ze op haar TikTok met veel volgers deelt, wat elkaar weer mooi aanvult.


Amerika is daarnaast een interessante markt voor Lepelclub. Ik werk daar samen met een aantal retailers en er wordt door meerdere influencers over het merk gepost. Bekende namen in die wereld zoals Emma Leger en Paige Lorenze delen over Lepelclub op hun socials. In New York verkoopt ook The Invisible Collection onze collectie. Dat is een highend interieurzaak op Fifth Avenue, een mooie partner om mee samen te werken.”
 

Even terug naar Nederland. Focus je daar ook op specifieke winkels?

“In Nederland focus ik mij op e-commerce en werk ik samen met meerdere fysieke winkels. Dit zijn vaak conceptstores. In alle grote steden probeer ik wel een mooie winkel te vinden die bij mijn merk past. Zo werken we in Amsterdam met A Lovely Day en in Amersfoort met Blur Your Life. We zijn nu verkrijgbaar bij ongeveer 50 (internationale) retailers."
 

Wat zijn de ambities?

"Die zijn groot en ik denk dan ook dat er nog veel groei mogelijk is. In Nederland is er een warenhuis waar ik graag mee wil samenwerken: de Bijenkorf. Ze hebben prachtige fysieke winkels en het is een mooie partner om mee samen te werken. Daarnaast hebben ze in grote steden panden en zijn ze heel bekend. Ze stralen betrouwbaarheid uit naar de consument.


Buiten de landsgrenzen ben ik actief met de Amerikaanse markt bezig. Voor de consument zijn de verzendkosten nu nog hoog. Dus hier wordt aan gewerkt. Daarnaast krijg ik advies van Marjolein Westerbeek, een geweldige mentor die als geen ander veel weet van het bouwen van een bedrijf en naast de Europese ook de Amerikaanse markt heel goed kent."
 

Hoe gaat het over 5 jaar met Lepelclub?

“Ik ben van plan om de komende 5 jaar ieder jaar mijn omzet te verdubbelen. Dat moet, gezien de potentie, mogelijk zijn. Ik probeer me, naast de verkoop bij retailers, vooral op e-commerce te focussen. Een echte fysieke winkel is op dit moment niet mijn doel, maar zeg nooit nooit. Voorlopig denk ik dat er wereldwijd nog veel groeimogelijkheden zijn en ga ik verder op zoek naar passende retailers voor Lepelclub en zal de collectie verder uitgebreid worden."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!